Nagy örömmel vettünk részt a
Szépművészeti Múzeum időszaki kiállításait záró finisszázsán, július elsején;
nos, nem azért, mintha örömmel töltene el, hogy nem élhetők át immár a St. Gallen-i kalandok, nem nézhetők a Múmiák testközelben, avagy bezárta kapuit
A fotóművészet születése – a
piktorializmustól a modern fotográfiáig reprezentatív és tanulságos
kiállítása – hanem mert megint sikerült egy szolid, összművészeti jellegű kultúrélménybe
kóstolnunk ezen az estén, s én a magam részéről szeretem ezeket a szemlélettágító,
akár a résztvevők szubjektivitásával is bátran terhelt rendezvényeket. Három
gyökeresen más műfajban alkotó ember: Pálmai Anna színművész, Háy János költő,
író és Fekete Kovács Kornél trombitaművész választott a fotókiállítás anyagából
két-két képet, indokolta meg a választást és osztotta meg velünk és egymással a
benyomásait; rendelt a képekhez felolvasást, írásokat és zenét az Eszéki
Erzsébet által moderált esten.
Ahol maga a moderátor is kilépett
egy kép erejéig a szerepéből – és milyen jól tette. Örültem, hogy az eddig
jobbára a kérdései mögé bújó ötletgazda is vállalt egy választást, s ezzel
megajándékozott egy személyes történettel is. Eszéki Erzsébet annak idején
harminchét interjúalannyal járt körül harminchét festményt Így látunk mi című könyvében, ahol színészek,
festők, zenészek, művészettörténészek választhattak, ajánlhattak figyelemre
méltót a világ művészeti kincseiből – elárulva magukról is sokat, a saját
szemléletükről és értékrendjükről, személyiségükről e választással. Jellegében
hasonló, de élőben kialakuló, sokkal több egymásra hatásra lehetőséget adó
műfaj a könyvhöz képest az ilyen pódiumbeszélgetés, akkor is, ha a „választható”
intervalluma értelemszerűen szűkebb, hiszen egy-egy kiállítás anyagára
korlátozódik – innen kell kiválasztani a lelket megérintőt.
Mondjuk, volt miből. A múzeum kínálatából
jellemzően ezeket az áttekintő jellegű, rendkívül informatív kiállításokat
szeretem a legjobban, ahol egy-egy világhírű alkotó, reprezentáns mellett
mindig komoly hangsúlyt kap az oda vezető út, s a következmény, a nagy
hagyatékok tovább alakítóinak munkái is. A fotóművészet születése ráadásul a
fényképezés történetének talán legizgalmasabb negyven évét reprezentálta, azt a
rendkívül sűrű időszakot, amikor egyáltalán felmerült a friss médium művészi
megközelítéseket hordozó aspektusa, amikor a friss művészeti ág fokozatosan
rátalált identitására – a megközelítésre, amely csak rá jellemző. A több mint
tíz kölcsönző intézmény kincseiből szerkesztett anyag meglehetősen hatásosan
illusztrálta az utat a piktorializmus „festői hangulatokhoz” illeszkedő,
impresszív megközelítésétől – amely a médiumot úgymond művészeti rangra emelte
az ítészek és a közönség szemében – a tárgyilagos, akár dokumentarista képi
nyelvezeten át a kollázsig. A hasonlítás vágyától az eltéveszthetetlenül egyediig.
Egy-egy ilyen est akkor szikrázik
fel, ha a résztvevők benyomásai és képzettársításai egymással is beszélgetni
kezdenek. Ez olykor akár konfrontációt is jelent: Pálmai Anna két választása,
Robert Demachy festményi finomságú lányfeje és Alfred Stieglitz Dorothy true-ja
például nem tetszett Háy Jánosnak, aki ezt a maga módján meg is indokolta –
megfogalmazva, miért nem szereti a piktorializmust. A hölgyek védték a képeket,
a Demachy-kép a semmibe vesző figyelmi fókuszát, a dacos tartású leányfejjel –
nekem története lett egyből, ahogy ránéztem, az elsőbálozóé, akit nem kértek
fel; történet a háttérben nem látszó táncolókkal; és Stieglitz cipőreklámját –
amely nekem erőszakos, vamp „itt vagyok!” kiáltás, igazi női portré egyetlen
láb képre kerülésével.
Az átgondolt vélemény tükrében nem
volt furcsa aztán, hogy épp a költő, író Háy János választott a legkevésbé
érzelmi alapon – ahogy mondta, fontos volt a számára, hogy André Kertész
képeiről mindenképp szó essen, ezért (is) választotta a Meudon-t. S szuggesztív
ereje mellett fényképészettörténeti jelentősége okán is kihagyhatatlannak
ítélte Man Ray elképesztő portréját Casati grófnőről. Számomra két gyökeresen
különböző képi szemlélet terméke a kompozíció teljességét sugárzó Meudon-i
viadukt a vonattal, illetve Casati grófnő őrületes Medúza-feje – az eszelős
tekintet, amely (ha nem is változtat kővé) garantáltan felzaklat. Az író
képzettársításul elhozta A szeplő
című írását, amit Pálmai Anna tolmácsolt.
Fekete Kovács Kornél választása
kézenfekvő volt – de kellemesen megleptek a zenék, amelyeket a képekhez
rendelt. A St. Louis-i „drótokhoz” rendelt Miles Davis hommage annyira nem,
mint amennyire Eugéne Atget Utcazenészek című, szinte szociografikus erejű
képéhez „csatolt” improvizáció – a trombitaművész finoman járta körül azt, amit
durván szólva így foglalhatnék össze: a hajdani verklis mai „rokona”a DJ.
Hiszen egy a mienknél jelentősen „zenétlenebb” kor, az élőzenélés korának
egyedüli „gépzenéje” szólt a verkliből, az utcai méretre növelt zenedobozból –
és a létező zenék előre programozott szerkesztésén alapult az is. Atget
egyébként kora Párizsát dokumentálta erős nívón, fotósorozata csak halála után
vált ismertté.
A legszemélyesebb választás mégis
Eszéki Erzsébetnek jutott az est folyamán. Alfred Stieglitz Fedélköz című képe
személyes, családi emlékeket ébresztett benne. A korábban piktorialista, majd
amerikai tartózkodása alatt az általa is formált Straight Photography jegyében
alkotó osztrák fotóművész szinte a bölcsőtől hatással volt erre a friss
művészeti ágra, nagy mértékben köszönhető neki, hogy a fotográfia esztétikai
értelemben magára talált. E képén bevándorlók láthatók, de a visszaúton - olyan
emberek, akik nem tudtak gyökeret verni az „új hazában”.
Az est után, a finisszázs
meghosszabbított nyitva tartásával élve mi is bevetettük magunkat a képek közé.
Megvoltak nekünk is a magunk személyes választásai – de ez a cikk nem erről
szól. Bizony ránk sötétedett, mire előkerültünk a fotók közül. Kár lett volna
kihagyni ezt az estet, ezt a kiállítást – remélem, ennek a sorozatnak lesz
folytatása még; lesz terepe, támogatója, közönsége. Mert nem baj, ha látni, ha
asszociálni, ha kérdezni tanítanak bennünket. Ha megtanulunk másképp figyelni.
S gazdagodni általa.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés