Az
elmúlt száz esztendő történelmi viharainak köszönhetően szép számmal
vannak olyan íróink, akik bár koruk nagyjai közé tartoztak, az utókor
különböző politikai illetve világnézeti okokból igyekezett elfeledtetni
őket. Közéjük tartozik a két világháború közti irodalom egyik
legjelentősebb írónője, Tormay Cécile. A második világháború után
feketelistára került írónő munkásságában valóban vannak erősen politikus
hangvételű írások, ám legtöbb regénye – ahogy az Emberek a kövek között
is – színtiszta szépirodalom. Ha bárkit bármilyen előítélet távol
tartott eddig az írónőtől – bevallom, közéjük tartoztam – akkor most
megnyugtathatom: ebben a kötetben egy szó, egy utalás nem esik sem
politikáról, sem világnézetekről, a könyvben szereplő írások – egy
kisregény és tizenegy novella – mindegyike gyönyörű, fájdalmas történet
az emberi kapcsolatokról.
A
címadó kisregény, az Emberek a kövek között a horvát hegyekben
játszódik, egy, a hegyek közt megbújó faluban, ahol Jella és anyja él. A
lány vad, szilaj teremtés, a hegyek nevelték, köztük érzi otthon magát,
amikor a szél tépi, cibálja, amikor kőgörgetegek hullanak a
szakadékokba és mindenki a háza biztonságába menekül a vihar elől, ő
akkor van otthon a világban. Vadsága, természetessége, fiatalsága csak
kárára válik, amikor a falu szájára veszi egykor gyönyörű és kegyeit
bőséggel osztogató anyját, és elkergetik őt otthonából. Jella egyedül
marad, haragja csak gyűlik, az idővel egyre vadabb, egyre keserűbb lesz,
és egyre jobban éhezik arra, hogy valaki szeresse.
Mikor
ő is menekülni kényszerül falujából, a nála évtizedekkel idősebb
váltóőr mellett talál menedéket, aki elveszi, gondoskodik róla, ám
Jellának inkább biztonságot adó apa ő, mint kedves. Mikor megérkezik
állomáshelyére, a szomszédos őrházba a pusztáról a hegyekbe vezérelt
András, ösztönösen vetődnek egymás karjaiba. Jella, aki sosem
tapasztalta meg a szerelmet, és András, akit otthon hagyott kedvesétől a
kötelesség szakított el, tehetetlen, dühös szenvedéllyel találnak
egymásra, és szerelmük nem is végződhetne másként, mint tragikusan.
A
hegyek vad leánya és a puszták hallgatag fia egymás tökéletes
ellentétei, és mindketten meg akarják törni a másik hatalmát saját maguk
felett. Igazi héja-nász az övék, úgy feszülnek egymásnak, ahogy a
természet viharos erői küzdenek egymással, és egyikük sem kerülhet ki
győztesen a küzdelemből. Tormay írásaiban az a legmeglepőbb, hogy -
ugyan klasszikus eszközkészlettel és visszafogottsággal - úgy ábrázolja a
férfiak és nők közti indulatokat, érzelmeket, játszmákat, ahogy a
legmodernebb párkapcsolati drámák teszik. Az érzelmek teljes skáláját – a
legszentebb szeretettől a legprofánabb birtoklási ösztönig és a
legkeserűbb dühig – képes ábrázolni, gyönyörűen és mélyen emberien.
Ám
ennél is különlegesebb ahogy a természetről ír. A szó legnemesebb
értelmében tisztelettel és félelemmel ír a hegyekről, hatalmas,
megingathatatlan alakjukról, a tenger vad tombolásáról, a szél
kérlelhetetlen dühéről. Olyan természetközeliség, a földnek és az
elemeknek olyan tisztelete bontakozik ki a lapokon, ami mai korunktól
teljesen idegen. Nem idilli képek ezek, nem a virágzó tavaszi réteken
kibomló romantikus pásztorjelenetek, mégis – tán épp ezért - amikor
Jella a hideg sziklákon fekve eggyé válik a hegyekkel, még a
legkérlelhetetlenebb városi is azt érzi, valami fontosat hagytunk magunk
mögött, ott, a hegyekben-erdőkben-pusztákon.
A
kötetben található novelláknak is a természet, valamint az emberi
kapcsolatok a fő témái, az elemek ereje és az egymás közti
elviselhetetlen, olykor tragédiába torkolló ellentétek gyakran
összefonódnak. Mert végső soron az ember is a természet gyermeke,
ugyanazok az ösztönök hajtják, ugyanaz a tomboló düh, ugyanazok a
hullámzó indulatok, ugyanazok az aranyló napsugarak, amik körülvesznek
minket, bennünk is megvannak, csak épp eltemettük őket. Tormay írásai
visszarepítenek minket egy természetközelibb, egyszerűbb, őszintébb,
ösztönösebb időbe, helyre, mégis – azok az érzések és küzdelmek, amiket
leír, nagyon is a sajátjaink, maiak, mindig és mindenhol érvényesek.
Talán ez adja az igazi értékét.
Kiadó: Lazi
Korábbi kommentek a tovább után...
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése