Mit gondoljak a „hősről”, akit mintha a Viasat-os Lehetetlen küldetés
résztvevői közül szabadult volna ki, a valóság kíméletlen „mezejére”?
Akinek semmilyen különös képessége nincs az élénk fantáziáján kívül?
Hiszen a geek-lét alfája és omegája ez az élénk fantázia, amit a
rajongásba menekülő a rajongott történetekbe való maga-helyezésére
használ. Na meg persze arra, hogy a valóság megaláztatásaihoz utólagos
elégtételeket képzelegjen. Aranyköpéseket, vagy pusztán a folyvást
visszanyelt mondatokat: a megszokott „mi a f*szt bámulsz” jellegű
kérdésekre adott ösztönös választ; meg visszaütéseket és –rúgásokat,
amik ugyan el nem csattannak soha. A rajongóból legfeljebb „alkotó”
lesz, újabb hősök, újabb elégtétel-világok kiötlője-megrajzolója. Mit
gondoljak a hősről, aki felteszi a kérdést: miért nem lesznek a
rajongókból cselekvők, a fából miért nem lesz vaskarika? (SPOILER!)
Dave
Lizewski vágybeteljesít: szuperhős lesz, habár se képessége, se
képzettsége, se pénze „drága nemlétező bizbaszokra”; szuperhős lesz,
akkor is, ha az első „éles bevetésén” hasba szúrják és kórházba kerül.
Amikor egy „akciójáról” készült kisfilmet feltesznek a Youtube-ra,
ismertséget szerez, több ezer barátot a My-space oldalán, no meg egy
félreértés folytán egy engesztelhetetlen ellenséget is, Frank D’Amico, a
maffiafőnök személyében. Még jó, hogy akadnak rajta kívül is maszkos
igazságosztók, máskülönben nem élné túl a maga-választotta kalandot.
Látni,
a filmkészítők remekül alkalmazzák az internet különböző „közösségi
vetületeit”, hogy a meglepő felütés után azért fokozatosan elklisésedő
szuperhősmesét maivá frissítsék. Meg persze a fanyar, önironikus humort,
ami az ütős nyitánytól a történetszálak felvezetésén át sokáig a film
egyik „motorja”. A narrációban, ami azért ritkán sikerül ennyire jól
ilyen fiatal hanggal, csaknem a film végéig kitart a humor-faktor.
Valahol ez a jellegében illúziótlan, önreflexív hang hiányzott például
Raimi Pókemberéből…
Olvastam,
nem egy elemző bejegyzésben a sajátos kettősséget, ami a film
„környezeti világát” jellemzi. Egyfelől ott van a bűn-vonal, ami a piti
utcai erőszaktól a csúcsdílerig a maga parodisztikus elemeivel együtt is
inkább mintha a Nagymenők realista ízű filmes bűn-közegét képviselné a
filmen belül. Másfelől a szuperhős-vonal, rajzolt bosszúalapú
eredetmítosszal, Big Daddy és Hit Girl párosa: a megfelelően
zakkant-pszichopata apu-kiképző, és kicsi lánya, akinek alig is van
lehetetlen (küldetés). A szuperhősfilm minden kliséje a figurájukban
lakik - de azért enyhén elrajzoltan, leheletnyire karikatúra-jelleggel
megfogva a mítoszt. Így teremtődik a másik, a szuperhős-filmi véglet. A
két polus között vándorol Kick-Ass, jut el a kőrealista hasbaszúrástól
az öt perces „elméleti képzés” utáni szabadonrepülésig, a geektől a
szuperhősig, öniróniától a pátoszig, gyakorlatilag a valóságból a
mesébe. A csaj megszerzése csak az ezen az úton megtett egyik lépés –
épp annyira kamaszálom, amennyire valószínűtlen addig is az egész
„kapcsolat”, tökmindegy, hogy beteljesül-e vagy sem: itt már mindenképp a
filmi mesevilágba kocog velünk a búvárruhás képzelet. És bizony a
gengszerapuka is felszámolja a realizmust, amikor maskarába bújtatja –
szintén geek – fiacskáját. Red Mist megjelenésével a „filmes-realista”
íz végképp kialszik a dealer-vonalból is.
Mert
ettől a stílustól kliséig húzott filmívtől lesz mégis működő játéktér
és nem zavaros műfaji katyvasz a filmidőbe gyömöszölt mese; a két véglet
áttűnik egymásba. Matthew Vaughn ha nem is mester, de vérprofi, remekül
adagolja a kétféle világot. Az ominózus elhíresülésig Dave kalandjai
azon a kíméletlenebb filmi szinten történnek, ahol a „jelmezbe bújás”
valóban maximum röhögésre ingerli a bűnt – s addig a szuperhősi vonalból
a lányát felkészítés örvén lelövöldöző apucit, meg az őt cuki
születésnapi ajándékötletekkel szívató lánykáját látjuk csak. Kick-Ass
búvárrucis figurája öngyilkos, parodisztikus küldetésén, a
„váltóponton”, Rasul lakásában aztán megjelenik Hit Girl, és mindenkit
lezúz. „…ők az igaziak” – gondolja Dave, és a filmnyelv-váltás okán
voltaképp igaza van. Fűszerez még a gengszerflim-zsáner (mondhatnánk:
egy-egy szelet a Tortából) jeleneteket ezután, például a „nyilvános
kivégzés” szcénájában, de innen már a mese-logika diktál. A
szuperhős-mese logikája, ahol számolatlanul hullik az ellen, a hőst nem
találják el, vagy ha mégis, hát felfogja a páncél, a kevlár-ruci. Ha az
egyik hős mégis meghal, hát elmondhatja az utolsó, (esetünkben nem is
annyira) pátoszteli búcsúmondatait. Még jó, hogy a finálé nagy párharca
nem „rugaszkodott el” még jobban az alapvető zsánerlogikától. A film nem
válik teljesen önmaga paródiájává: Hit Girl a maga 11 évével és
kilójával puszta kézzel mégse gyakja le a főgonoszt.
Hírelik,
hogy készül a folytatás – nos, nagy kérdés, hova lehet továbbsétálni a
meséből, hiszen a mozi a hősklisék mezején ért véget, szervesen innét
folytatható. Megmarad-e a két egymást kizáró filmes attitűd közti bátor
játék, hogyan tör be az álomvilágba a „gengszterrealitás”? Ha a szokásos
ellenfél-mítosz megvalósítva-kifacsarásával a főgonosz örökségét
tényleg Red Mist „viszi tovább”, akkor nehezen, hiszen a figurája erre a
szerepre messze nem eléggé karizmatikus, és pillanatnyi köze sincs a
bűnfilmi „valósághoz”.
A
színészválogatás egyébként kifogástalan: jó volt látni a Guy Ritchie-s
menazsériát megint. Vaughn úgy látszik szívesen ad akár pármondatos
szerepeket a régi haveroknak. Mark Strong ideális főgonosz (megjegyzem,
lehetne végre mást is osztani neki, kár lenne beskatulyázni, annál ő
sokkal jobb), Aaron Johnson fiatalsága ellenére rendelkezik a
kvalitásokkal, amivel pl. Shila LeBeuf nem (engem James McAvoyra
emlékeztet, alig picit fiatalabb kiadásban), Nicolas Cage vicces és
ebben a filmben legalábbis próbál játszani. A show-t mégis egy pöttöm
lányka nyúlja le. Chloe Grace Moretz úgy kell, ahogy van! Valahol azt
írták, cukisággal ellensúlyozza a játékképtelenséget – nos, pont az a
meglepő, hogy fiatalsága ellenére korrekt színészi eszközkészlettel bír.
Remélem, nem kutyulódik el, mint annyi tehetséges gyerekszínész – most
öntik rá a szerepeket, ha jól válogat (-nak helyette), nem akármilyen út
várja ezen a pályán. Kicsit szerelmes is lettem bele… (bocs, Timi:)
Mit
gondoljak a hősről? Nekem bejött! Emlegettem a Pókembert, meg a
narrációt… nos, Kick-Ass „megszuperhősösödésének” dráma-pontján a
Pókember egyik embléma-mondatát forgatják ki a filmkészítők: „Ha nincs
erő, nincs felelősség sem… de ez nem igaz.” Nem vártam sok „erőt” ettől a
mozitól, sokkal többet kaptam – s remélem, a felelősség kérdése fel sem
merül majd. Azért az nem lenne jó, ha a geekek tömegei vágnának neki
jelmezben az „igazságcsinálásnak” – hiszen ez mégiscsak egy „képtelen
képregényfilm”.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése