Azóta,
hogy 150 évvel ezelőtt, 1858-ban egy kislány előtt megjelent a Szent
Szűz, a festői Pireneusok között, a francia-spanyol határhoz közel
található Lourdes városa a katolikus világ egyik legjelentősebb
Mária-kegyhelye lett. Évente zarándokok és betegek milliói keresik fel,
gyógyulást, spirituális megtisztulást, vallásos élményt keresve.
A
szakrális turizmus központjává vált Lourdes igazi turistacentrumként
működik, a zarándokokat és a betegeket jól szervezett gépiességgel
szolgálják ki, mind a szállodában, mind a kirándulásokon, mind a
fakultatív programokon. A valódi kegyhely, a forrás meglátogatása is
nélkülöz minden bensőségességet, szakralitást, oda is jól szervezett
turnusokban terelik az embereket, akik meghatározott idő után át kell
adják helyüket a következő csoportnak. De a többezer fős istentisztelet
is inkább hasonlít egy tömegrendezvényre, mint egy meghitt vallásos
élményre. Lourdes a turizmusból él, mégpedig nagyon sok turistából.
Egy
ilyen, Lourdes-ba látogató zarándokcsapat útjáról szól Jessica Hausner
filmje, mely a tavalyi Velencei Filmfesztiválon elnyerte a nemzetközi
kritikusok FIPRESCI-díját, a La Navicella- és a Brian-díjat, valamint az
ökumenikus zsűri Signis-díját. A film, amellett, hogy mély emberi dráma
beteg, gyógyulást kereső emberekről és a hit alapvető kérdéseiről,
rendkívül ironikus bepillantást nyújt a szervezett zarándokutak
mindennapjaiba.
A
film főszereplője a sclerosis multiplexben szenvedő Christine - a már
többször bizonyított Sylvie Testud remek alakításában - aki nyaktól
lefelé teljesen mozgásképtelen, folyamatos ellátásra szorul, és a
csodára és gyógyulásra való vágya mellett társas élményeket keresve
vállalkozik szervezett zarándokutakra, mert - ahogy a filmben el is
hangzik - „máshogy nem tudna világot látni”. Amellett, hogy Christine
betegségét és magatehetetlenségének olykor kínos részleteit sem kendőzi
el a film, fontos szerepet kap benne a kerekesszékbe kényszerített
fiatal lány végtelen magánya. Ugyan mindenki sajnálja, mindenki szívesen
segít rajta, mindenki a jótékony gondoskodás pózában tetszeleg, ám
amint lehet, és már nincs szükség rájuk, szedik a lábukat, és
továbbállnak. Az egyetlen kivétel ez alól Christine szobatársa, az idős
Hartl asszony, aki ugyan maga is zarándok, ám egy idő után magára
vállalja a lány gondozását, mintha valami titokzatos betegségre keresne
gyógyírt, vagy tán megváltást azzal, hogy olykor erőszakosan segíti,
gondoskodik róla, terelgeti a csoda felé. Amely „csoda” aztán meg is
történik, ám a film szerencsésen nyitva hagyja a kérdést, hogy valódi
csodát látunk-e, vagy csupán illúziót, a betegség átmeneti javulását.
Hausner
filmjének igazi erőssége az, hogy úgy tesz fel nagyon érzékeny, a hitet
boncolgató kérdéseket, hogy nem akar mindenáron választ találni rájuk, a
legkevésbé sem erőltet ránk semmit, hagyja a nézőt elmerülni a saját
gondolataiban, hitében, csoda iránti fogékonyságában vagy épp
szkepszisében. Többször és többen felteszik a filmben a kérdést, hogy
valóban képes-e csodát tenni a lourdes-i forrás, ahogy azt is, hogy min
múlik, ki részesül eme csodában és ki távozik csalódottan, ám senki, még
a katolikus egyház papja sem válaszolja meg. Ezt nekünk kell eldönteni,
magunkban. Valahol itt válik szét a mesterséges misztériumkeltés, az
erőltetett csodavárás és a valódi hit.
Annak
ellenére, hogy a film igazi emberi dráma, sokszor nagyon jól
szórakozunk rajta, köszönhetően Hausner egészen különleges humorának.
Ahogy a turistacsoport mindennapjait bemutatja, a puritán étkezőben
szenvtelenül és ellentmondást nem tűrően programot ismertető főnővérrel,
aki aztán piros esernyőjét magasba tartva vezeti át saját csapatát
Lourdes-on, a kötelező jellegű fakultatív kirándulásokkal, a sorban
állással, a helyfoglalósdival a fürdőben, az leginkább egy
szakszervezeti üdülő mindennapjaira emlékeztet. De nem marad ki a
társasutakra jellemző elkerülhetetlen unalom, az esténként a bárpultot
támasztó önkéntesek, akik közt van, aki meggyőződésből, van aki csak az
állandó nyaralás és síelés után változatosságot keresve érkezett
Lourdes-ba, mint a Léa Seydoux által alakított Maria, akinek nagyon
hamar látványosan elege lesz az önkéntesdiből – a bemutató óta eltelt
időben egyébként Seydoux vált a legnagyobb sztárrá a film szereplői
közül, itt azonban meg kell elégednünk a dekorativitásával, színészi
képességeiből nem sokat csillant meg. De az unottan kártyázgató pap,
főnővér és idős máltai önkéntes hármasa, vagy épp a szervezett
társasutak kötelező kelléke, a mindig kínos utolsó esti parti is remek
adalékul szolgálnak a turistaút-érzéshez, erre csak ráerősít Martin
Gschlacht operatőri munkája, aki úgy fényképezte a lourdes-i
szállodabelsőket, hogy szinte a Zánkai Úttörőtáborban éreztem magam.
És
persze ott vannak az emberek, a zarándokok, a turisták, akik
sokszínűségükkel semmiben sem különböznek egy teszem azt, Korfura
látogató magyar turistacsoporttól. Vannak itt betegek, akik gyógyulást
keresnek, egészségesek, akik megváltásra vágynak, és örök kötekedők,
akik ide is csak azért jönnek, hogy mindenbe belekössenek, akik mindenen
húzzák a szájukat, örök elégedetlenségükkel a többiek kedvét is elvéve
az úttól. Ők azok, akik a leginkább kételkedve és irigykedve fogadják az
esetleges csodaszámba menő gyógyulást is. Azokban a pillanatokban a
legerősebb a film, amikor a másik gyógyulásának örülni képtelen,
megkeseredett, soha el nem mosolyodó embertársainkról rántja le a
leplet, ezáltal egyfajta görbe tükröt nyújtva elénk: mi vajon mit
tennénk? Tudnánk-e tiszta szívvel örülni a másik gyógyulásának, tudunk-e
a mindennapjainkban tiszta szívvel örülni mások szerencséjének,
boldogságának? Ha meg kéne válaszolnom a Lourdes által feltett
kérdéseket, azt mondanám, a csoda azzal történik meg, aki a másik
csodájának is tud örülni. De nem válaszolom meg. Azt mindenkinek magának
kell, miután megnézte ezt a szép, elgondolkodtató filmet.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése