Caleb
Carr két könyvével, A halál angyalával és A sötétség angyalával nagyon
régóta szemeztem, de eddig valahogy kimaradtak az életemből. Amikor
nemrégiben szembejött velem a könyvtárban az utóbbi kötet, dacára annak,
hogy ez a második része a sorozatnak, lecsaptam rá, és milyen jól
tettem! Annak ellenére, hogy tobzódom az olvasnivalókban, a várólistám
tele van újdonságokkal, ez a csekély hétszáz oldalas krimi teljesen
magával ragadott, az utóbbi idők erős felhozatalából is kiemelkedett és
egyáltalán nem bántam meg, hogy rászántam azt a néhány napot.
A
halál angyalában már megismert pszichiáter, Laszlo Kreizler és kis
segítő csapata – a magánnyomozó Sarah Howard, az újságíró John Moore, a
detektív testvérek, Marcus és Lucius Isacsson, a doktor kocsisa,
„Csöves” Stevie Taggert és „mindenese” Cyrus Montrose – ezúttal is egy
vérfagyasztó gyilkosságsorozat után nyomoznak. Megjegyzem, ha valaki nem
olvasta az első kötetet, az is bátran belevághat, a két történet nem
függ össze, néha ugyan történnek visszautalások az előző rész
eseményeire, de ezek inkább kíváncsiságot ébresztenek, semmint
hiányérzetet hagynak maguk után. A történetet Stevie Taggert
elbeszélésében ismerjük meg, mintegy húsz év távlatából, ami ad egyfajta
keretet neki, eltávolít a brutális gyilkosságoktól és Stevie olykor
elejtett előreutalásaival csökkenti a feszültséget is – magyarán, már az
elejétől tudjuk, hogy az a néhány kulcsszereplő életben marad, másképp
nehezen mesélhetnék el húsz év múlva a sztorit. Ez akár zavaró is
lehetne, de őszintén szólva, egy ennyire feszült és olykor valóban
brutális krimi esetében nem hátrány, ha nem feltétlenül az olvasó
szívrohamára játszik a szerző.
A
nyomozás egy látszólag egyszerű gyermekrablással kezdődik, amiről
persze rögvest kiderül, hogy egyáltalán nem olyan egyszerű, mint elsőre
látszik. A gyermek a spanyol nagykövetség egyik munkatársának egyéves
lánya, azonban az apa rejtélyes diplomáciai okokból nem akarja, hogy a
rendőrség nyomozást indítson, így az anya titokban a női ügyfelekre
specializálódott magánnyomozóhoz, Sarah Howardhoz fordul segítségért,
aki Kreizlert és kis csapatát is bevonja az egyre bonyolódó ügybe. A
gyerekrablóról ugyanis hamar kiderül, hogy feltehetőleg több gyermek
halála szárad a lelkén, a nyomozás így a kis Ana Linares megtalálásán
túl egy sorozatgyilkos leleplezését is szolgálja. A szálak egy vidéki
városba vezetnek, ahol a harcos kedvű kerületi ügyész segítségével
Kreizler és társai kiderítenek egyet s mást az ördögi nőszemély
múltjáról, és vádat emelnek ellene. Ez azonban még csak a történet
kezdete.
Eleinte
azt hittem, ez egy hagyományos nyomozós krimi lesz, épp ezért ért
meglepetésként, hogy a gyilkos személyére jóval a könyv fele előtt fény
derül. Onnantól kezdve a vádemelésé, a bizonyításé, majd a bírósági
tárgyalásé a főszerep. Ez azonban semmit sem csökkent a történet
izgalom-faktorán. Sokszor bebizonyosodott már, hogy egy tárgyalótermi
krimi is lehet épp oly izgalmas, mint egy nyomozás a tettes után, itt is
az idegek feszült harcát láthatjuk, egyfajta pszichológiai hadviselést
az ügyész és az ügyvéd, a tanúként fellépő pszichiáter és a
sorozatgyilkos vádlott között. Mind a kötet elején olvasható
bizonyítékgyűjtés és -elemzés, mind a tárgyalás fantasztikusan érdekes
bepillantást nyújt a kor bűnüldözési gyakorlatába. Mai szemmel
mulatságos és tanulságos is olvasni a tudományos nyomozás kezdeti
lépéseit, amikor az olyan, manapság tévedhetetlennek tartott és emberek
életéről döntő vizsgálatok, mint a ballisztika, az ujjlenyomatvizsgálat,
a hajszálak mikroszkopikus elemzése, még igencsak gyerekcipőben jártak,
a bíróság vagy elfogadta őket bizonyítékként, vagy nem. De ugyanebben a
cipőben járt a pszichológia, amelyet egyenesen boszorkányságnak
tartottak.
A
remek korábrázolás azonban nem merül ki ebben. Carr olyan fontos
társadalmi problémákat boncolgat rendkívül éles és mélyre hatoló
bonckésével, amik a mai napig jelen vannak a társadalmunkban, és
megnyugtató válaszokat még százegynéhány év elteltével sem kaptunk
rájuk. Ilyen a könyv központi kérdése, a női bűnözés megítélése,
különösen a gyilkos anyáké. A történet idején még általánosan elfogadott
nézet volt, hogy egy anya képtelen megölni gyermekét, mert a speciális
női ösztönei ezt tiltják, ha mégis megteszi, akkor őrült, tehát nem
ítélhető el. A nyomozás egyik alapfeladata, hogy bebizonyítsák ennek az
ellenkezőjét, ráadásul egy olyan korban, amikor a feministák a nők
egyenjogúságáért harcolnak, azonban – ahogy a könyvben szereplő
szüfrazsett, Mrs. Cody Stanton vélekedik – arra már nem terjed ki ez az
egyenjogúság, hogy a nők is épp úgy felelősek saját tetteikért, és
gonoszságukért, mint a férfiak, mert ha egy nő gyilkol, azt a férfiak
által okozott sérelmek miatt teszi. A korra jellemző ellentmondásokat
nagyon jól ábrázolja Carr, és ezt még tetézi a magánnyomozóként amúgy is
mindenki szemét csípő Sarah Howarddal, aki az emancipálódó fiatal nő
emblematikus alakja – és aki, bevallom, engem a mi Dávid Veronunkra
emlékeztetett.
Ám
nem a feminizmus és a női bűnözés az egyetlen „kényes kérdés”, ami
fontos szerephez jut a könyvben. Előkerül itt a faji kérdés, Kreizler
első számú segítőjének, Cyrusnak az alakjában, akit fekete lévén sok
helyen – falusi kocsmától a tárgyalóteremig – nem vesznek emberszámba,
vagy épp a zsidókérdés a nyomozó testvérpáron keresztül. És persze
fontos szerepet kapnak a sorozat főszereplőjének – bár itt igazából nem ő
áll a középpontban – dr. Kreizlernek forradalmi kutatásai a
törvényszéki pszichológia terén, korát megelőző gyermekpszichológiai
munkája, intézete, ahol a problémás gyerekeket gyógyítja, és a
fiatalkorú bűnözők társadalomba való beillesztésére tett kísérletei.
Mindez
egy olyan sajátos egyveleget alkot, ami messze túlmutat egy egyszerű
krimin, igazi csemege a történelmi regények, a viktoriánus történetek, a
thrillerek kedvelőinek. Ezek után nagyon kíváncsi vagyok A halál
angyalára, és csak azt sajnálom, hogy a már évekkel ezelőtt is
ígérgetett harmadik rész azóta sem akar elkészülni.
Kiadó: Agave
Fordította: Görgey Etelka
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése