Azt
hihetnénk, 1986 óta, a csernobili katasztrófa emlékezetes napjai óta
épp elég idő telt el ahhoz, hogy világosan látható legyen a történtek
minden részlete, technikai és politikai vonatkozásai. Azt hihetnénk,
hogy az atomerőművi technika iránt feltámadt markáns bizalmatlanság
maradéktalanul feltáratta a katasztrófához vezető okokat, és levonatta a
politikával azokat a kötelező érvényű következményeket is, amik
lehetetlenné tesznek egy hasonlóan fájdalmas következményekkel sújtó
„eseményt”. Megmondom őszintén, mélyen meglepett Stolmár Aladár könyve,
mivel minden mondatával azt hangsúlyozza: mindez nem történt meg.
Pedig
kétségtelenül súlya van a szavának. Itthonról az elsők között szerzett
atomerőművi mérnöki diplomát Moszkvában, részt vett a Paksi Atomerőmű
tervezésében és beüzemelésében, több technikai újítás birtokosa a
területen. Emigrációja alatt az USA-ban a csernobili katasztrófa kapcsán
szakértőként és tanácsadóként is igénybe vették a szaktudását, s mivel
már tanulmányai során volt alkalma szembesülni az RBMK-reaktorok
biztonsági problémáival, nehezen találhattak volna erre alkalmasabb
személyt.
Nos,
én nem értek a magfizikához, és mivel alaposan felkavart a könyve,
kicsit utánabúvároltam a neten a csernobili katasztrófa kapcsán lelhető
információknak. Nos, valamilyen szinten a Stolmár által kiemelt
legfontosabb tényező, a cirkónium-csövek égése vízgőzben bekerült a
szakirodalomba. A 2009-ben Wigner Jenő Díjat kapott Aszódi Attila
2006-ban a Fizikai Szemlében közzétett cikkében, de már Szatmáry
Zoltánnal közös, 2005-ben megjelent Csernobil-könyvében is tényként
kezeli a cirkónium-vízgőz reakció meglétét, amely nem kis részben
játszott szerepet a katasztrófa kialakulásában.
A
fő különbség Stolmár Aladár következtetései és a szakirodalmak között
abban látszik, hogy Stolmár szerint a reaktor alapjában, tervezési
hibaként hordozza magában a hasonló balesetek lehetőségét, és mivel
méretei okán alig szeparálható a környezettől, az esetleges balesetek
környezeti hatásait, a nukleáris szennyeződés kiszóródását sem csökkenti
szinte semmi. Stolmár semmi jelentőséget nem tulajdonít a hivatalos
verzióban szereplő, az erőművi blokkhoz kapcsolt turbogenerátor kifutási
próbáit vizsgáló kísérletsorozatnak, amelyet Gyatlov villamosmérnök
dolgozott ki, és a reaktor főmérnöke: Nyikolaj Fomin engedélyezett; s
amely a hivatalos, nyilvánosságra került baleseti jegyzőkönyvek szerint
magát a balesetet okozta. Gyatlovot és Fomint is bíróságon ítélték
börtönbüntetésre utóbb – Stolmár számára mindez annyira érdektelen, hogy
utalás szintjén sem említi a könyvében.
Az
általa feltett legfontosabb kérdés ugyanis ez: miért működhetnek még
mindig zavartalanul a csernobili típusú RBMK-reaktorok szerte
Oroszországban? Hogy lehet az, hogy a katasztrófa kockázatát
folyamatosan a működésében hordozó technika egy ilyen trauma után is
üzemelhet? E kérdés fényében a bűnbakképzés, a politika csúsztatásai
valóban másodrangúak. És világunk jelenlegi „önképébe” sajnos igen jól
illik, ha a szerző által sugallt valóban maradéktalanul igaz: hogy az
„ellenpólus”, az USA a katasztrófa idején valójában azért nem lépett fel
markánsan ezen erőművek bezárásáért, mert a saját, TMI-2 típusú
reaktorai által neki is megvolt-megvan a maga szennyes takargatnivalója.
Rövidke
könyv ez, ezt vetném a szerzője szemére egyedül. Igazán szívesen
olvastam volna a vonatkozó témákról jóval többet, bátrabban szakmai
jellegű fejtegetéseket ugyanúgy, mint még több anekdotát; hiszen mi
minden maradhatott egy olyan szerző tarsolyában, aki egykor Jelcinnel
poharazgatott, és jó pár „szakmai ködbe vont” politikai döntésnél jelen
lehetett.
Kiadó: Silenos
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése