Volt
idő, amikor rengeteget jártunk moziba, szinte minden bemutatott filmet
megnéztünk, aztán ez különböző okok miatt megváltozott, és az utóbbi
időben elég ritkán jutunk el a nagyvászon elé, inkább csak DVD-n nézünk
filmeket, kicsit megkésve. Így történt, hogy a Színes fátyol eddig
kimaradt az életünkből, pedig ha tudtuk volna, hogy ez ilyen csodálatos
élmény lesz, szerintem hat lóval se lehet visszatartani minket
valamelyik művészmozitól.
Azt
előre el kell mondanom, hogy nem olvastam William Somerset Maugham
kisregényét, ahogy olvastam a filmről írt véleményeket, az olvasás ténye
ebben az esetben meghatározó, aki nem olvasta az eredetit, az le volt
nyűgözve a filmtől, aki olvasta, az háborgott az adaptáció miatt. Nos,
én nem olvastam, és azt kell mondjam, nem is valószínű, hogy egyhamar
kézbe veszem. Épp azért, mert a film annyira tetszett, annyira
megfogott, hogy nem szeretném ezt az élményt sem ráerőltetni a könyvre,
sem elhalványítani a könyv által.
A
film két ember, Kitty és Walter Fane elsietett házasságát,
eltávolodását, majd újbóli egymásra találását meséli el. Kitty, a már
nem fiatal londoni hajadon előkelő családja nyomására megy férjhez az
első szembejövő kérőhöz, a középosztálybeli bakteriológushoz, Walter
Fane-hez. Házasságukat a férj részéről az első perctől rajongás, a
feleség részéről tömény unalom jellemzi. Walter munkája Sanghajba
szólítja őket, ahol Kitty beleszeret egy brit diplomatába. Viszonyuk
persze nem marad titokban, és a férj választás elé állítja Kitty-t: vagy
botrányos válásnak néz elébe, vagy vele tart Kína kolera sújtotta
vidékére, ahol önkéntes orvosi állást vállalt. Miután szeretője nem
hajlandó a válásra, Kitty vállalkozik az öngyilkos küldetésre.
Nagyon
erős és nagyon elgondolkodtató ez az alapszituáció, mert ugyan hogy
lehet ennyire sértett és megbocsátásra képtelen valaki, hogy a hűtlen
feleségét egy pusztító járvány közepébe kényszeríti? Nem tudom
eldönteni, hogy Walter mit akart ezzel elérni, hogy valóban annyira
kiábrándult, hogy mindkettőjüket meg akarta ölni, vagy valamiféle
megváltást keresett a szenvedésben. Mert a tomboló járvány közepette, a
világtól elvágva, az egy szem angol szomszédjuk társaságában mindketten
szenvednek. Kitty azért, mert nem érti és nem tudja elfogadni, miért
fizet ilyen árat egy valójában hétköznapi bűnért, Walter azért, mert
képtelen megbocsátani, egyrészt Kitty hűtlenségét, másrészt a saját
ostobaságát, hogy azt hitte, felesége szereti.
Persze
eljön az a pont, amikor kénytelenek változtatni, hisz a kolera nem öli
meg őket olyan gyorsan, mint azt tán az elején hitték, együtt kell
élniük még egy kicsit és szépen lassan felfedezik a másikban az embert.
Amint túl tudnak látni a saját sérelmeiken, és képesek a másikban
meglátni a jót, lassú közeledés veszi kezdetét, és ez a két teljesen
különböző ember, akiknek együttélése totális félreértés volt, megtanulja
szeretni egymást.
A
film igazi erénye ez a lassú közeledés, Kitty és Walter egymásra
találása, ami úgy bomlik ki előttünk, akár a gyönyörű kínai táj: először
csak részleteket látunk belőle, aztán egyre többet, végül monumentális
képekben elénk tárul a végtelen szépségű vidék. Gyönyörű képek,
fantasztikus operatőri munkával és csodálatosan érzékeny zenével
megtámogatva: mind-mind hozzájárul az igazi nagyszabású romantikus
filmdrámákat idéző alkotáshoz, amit sokan giccsesnek, és idejétmúltnak
tartottak, engem azonban elvarázsolt. Épp azért, mert a képek, a zene, a
körítés közepette a legfontosabb szerepet az emberi érzelmek
játszották, amiket nagyon is hitelesen és szépen mutatott be a film. És
kellőképpen tartózkodóan ahhoz, hogy ne váljon könnyes-bús
giccsparádévá.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése