37
kép, 37 történet… és 37 néző, egészíthetnénk ki az alcímet, ahhoz
ugyanis, hogy létrejöjjön a „történet”, a képek mellé kellenek az
emberek, akik mesélnek róluk. Eszéki Erzsébet 37 közismert embert –
színészeket, rendezőket, festőket, művészettörténészeket – meséltet a
kedvenc műalkotásukról. Az ötlet egyszerűségében zseniális, fel is merül
az olvasóban, hogy miért nem születtek eddig hasonló kötetek. Hisz
van-e jobb módja annak, hogy megismerjünk egy műalkotást, egy képet, egy
irodalmi művet, vagy egy zeneművet, mint az, ha meghallgatjuk, másokra
milyen hatással van? És ugyanezen gondolatmenettel, van-e jobb módja
annak, hogy megismerjünk egy embert annál, hogy meghallgatjuk, milyen
hatással van rá egy adott mű, milyen gondolatokat indít el benne, milyen
történetet sző köré?
Minden
műalkotás – legyen az festmény, fotó, regény, vers, zene vagy akár film
– befogadása mélyen bensőséges és egyéni élmény. Nem függetleníthető
persze a tanult, belénk nevelt vagy az évek során tapasztalt
élményektől, a szépségeszményektől, a közízléstől, mégis, mindenki
másként tekint egy képre. Átszűri saját magán, a csak rá jellemző
gondolkodásán, tapasztalatain, a saját élményeit meséli bele az adott
műalkotásba, és még ha ezek az értelmezések olykor megmosolyogtatóak
vagy épp szöges ellentétben állnak azzal, amit mi magunk gondolunk
egy-egy alkotásról, érdekes látni, hogy „ez is benne van” a képben.
Tanítani kéne ebből a könyvből, hasznosabb lenne, mintha a kanonizált
művészettörténeti tankönyvekből akarnánk beleverni az ifjúság fejébe
hogy „mit akart kifejezni a festő”. Rányitja a szemünket újra meg újra a
képekre, arra sarkall, hogy nézzük meg őket alaposan, hogy szőjünk
köréjük mi is történetet, hogy figyeljük a fényeket, a színeket,
helyezkedjünk bele az elmúlt századok életképeibe. Érdeklődést kelt,
szórakoztat, olykor meghat és szívet melenget. Jó olvasni, jó
lapozgatni, jó eljátszadozni vele.
Például
azzal, hogy megpróbáljuk kitalálni, ki mit választott. Még mielőtt
megnéztem volna a tartalomjegyzéket, nyílt ki véletlenül a könyv
Vermeer Lány piros kalappal című képénél, és az első gondolatom
az volt, hogy ezt biztos Koltai Lajos választotta. A fények játéka a
fiatal női arcon kísértetiesen előrevetíti a világhírű operatőr munkáit,
aki el is ismeri, hogy Vermeer hatással volt rá. Ugyanígy könnyűszerrel
felfedezhető Otto Dix Kártyázók című képének hatása a Taxidermiát rendező Pálfi György munkásságára.
A
megszólaltatottak legtöbbje így vagy úgy, de kapcsolatban áll a
művészettel, írók, zenészek, színészek, rendezők, operatőrök, festők
vagy épp múzeumi szakemberek, nyilván ez ad egy pluszt a képek
értelmezéséhez, de a sajátos művészi nézőpont szerencsére sosem csap át
szakmai értekezésbe, a szerzői alapelv – miszerint személyes történetek
kerülnek a könyvbe – végig érvényesül. Két látszólagos „kakukktojás” van
a megkérdezettek között, Csányi Vilmos etológus és Várszegi Asztrik
pannonhalmi főapát, azonban épp az ő történeteik tartoznak a kötet
legerősebbjei közé. Csányi Vilmos a tőle megszokott játékossággal
elmélkedik azon, vajon van-e valami Rene Magritte arc nélküli emberének (Le Paysage de Baucis) fejében, Várszegi Asztrik pedig úgy mesél eltévelyedésről, hazatalálásról és farizeusságról Rembrandt A tékozló fiú hazatérése című képe kapcsán, ahogy én bevallom, sosem gondoltam volna, hogy egy bencés szerzetestől fogom olvasni.
A mély és személyes vallomásokon kívül – amilyen például Fullajtár Andrea története a hitről és a transzcendenciáról El Greco Krisztus az olajfák hegyén
című műve kapcsán – vannak a kötetben játékos és könnyed történetek –
mint Gryllus Dorkáé a Berlinből hazahozott „lakótársról”, Bartos András
képéről – és torokszorító írások – mint Kincses Károly írása Gaál István
fotójáról.
Ahogy
mindenki mást olvas ki a képekből, mindenki mást olvashat ki ezekből a
történetekből is, a megkérdezettek személye azonban garancia arra, hogy
minden olvasó talál benne olyan írást, ami elgondolkodtatja, legalább
egy kicsit megállítja, és ráveszi, hogy merengjen el a kép fölött. Ha
érheti kritika az egyébként szép kiállítású és jól szerkesztett kötetet,
az a mérete. Jó lenne ezeket a képeket nagy méretben csodálni,
tanulmányozni azokat a kis nüanszokat, amiket kiemelnek a
megkérdezettek, de sajnos nyilvánvaló, hogy egy ilyen kötetet nem
lehetett volna albumnyi terjedelemben – albumnyi áron – eladni. Így hát
fel kell túrni a házikönyvtárat, vagy jobb híján rákeresni a képekre a
neten, és titokban irigykedni arra a maréknyi mesélőre, aki a saját
szobájában csodálhatja a kedvenc képét.
Kiadó: Corvina
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése