Ahhoz képest, hogy milyen csekély lelkesedést váltott ki belőlem a Vámpírakadémia sorozat
első két része, a harmadik meglepően tetszett. Na nem leszek eztán sem a
sorozat rajongója, és még mindig igen sok kritikám maradt, de az
eddigiek közül kétségkívül ez a rész sikerült a legjobban. Ráadásul, ami
egy sorozat esetében nem utolsó szempont, mostanra világosan látszik,
hogy Richelle Meadnek volt egy határozott koncepciója, amikor belevágott
a széria írásába, szép fokozatosan bomlik ki előttünk a morák és
dampyrok világa, kötetről kötetre egyre többet tudunk meg róluk, és a
cselekmény is egy szép ívet jár be. Ha nem is győzött meg annyira, mint
mondjuk Rowling annak idején a Harry Potter hetedik részével – ami
bennem minden kétséget eloszlatott azt illetően, hogy megvolt-e a hét
részre terjedő történet már az elején – Mead sorozata e tekintetben
messze felülmúlja a csupán profithajhászásból folytatott végenincs
szériákat.
A halál csókja története ott veszi kezdetét, ahol a Dermesztő ölelés
véget ért: Rose és Lissa visszatértek az akadémiára, élik világukat,
Lissa folyamatosan romantikázik Cristiannal, Rose pedig folyamatosan
epekedik tanára, Dmitrij után. Aztán persze, ahogy az eddigi részekben
is, egy csapásra felfordul minden, és a lányokat egyik megpróbáltatás
éri a másik után. Annyi, hogy az már sok. Akárcsak a filmeknek, a
könyveknek is mintha felgyorsult volna a tempója az utóbbi években,
nyilván a célközönség azt várja egy ifjúsági fantasy-tól, hogy pörögjön a
cselekmény, de nagyon, viszont egy szint után már abszolút hihetetlen
és – már elnézést, de – marhaság hogy ilyen rövid idő alatt ennyi minden
történjen ezekkel a szerencsétlenekkel. Nem szeretem ezt a fajta
túlpörgetettséget, hogy tízoldalanként be kell vetni egy újabb
konfliktust, egy újabb hisztit, egy újabb félreértést, mert így semminek
nincs ideje kifutni magát. Ami néha nagyon is kapóra jön az írónőnek,
így simán ejteni lehet a kevésbé sikerült történetszálakat.
Amikből
itt is van bőven. Rose testőrképzésének végére ért, egy hathetes
terepgyakorlatot kell már csak teljesítenie, amit tűkön ülve vár,
egészen addig, amíg ki nem derül, hogy tanárai nem Lissa mellé osztották
be. Hiszti, világfájdalom, kiborulás. Ezek után kiderül, hogy az első
rész főgonoszának tárgyalására a királyi udvarba nem hívták meg Lissát
és Rose-t. Hoppá! Hiszti, világfájdalom, kiborulás. Némi női praktikák
bevetése után csak eljutnak a tárgyalásra, közben megcsodálják a mora
királyi udvart, kapunk egy kis gyorstalpalót a morák politikájáról,
diplomáciai kavarásairól, és megismerjük közelebbről a mora királynőt,
aki hogy-hogy nem, komoly terveket sző Lissával kapcsolatban, amelyeknek
legnagyobb akadályát Rose jelenti. Hiszti, világfájdalom, kiborulás.
És
így tovább… Komolyan mondom, ha hisztivilágbajnokságot hirdetnének,
Rose Hathaway kisasszony simán megnyerné. Nehéz úgy megkedvelni egy
sorozatot, ha a két főszereplő ennyire ellenszenves, idegesítő karakter.
Rose mindenen – de tényleg mindenen – hisztizik, meggyőződése, hogy az
egész világ összeesküdött ellene, és nem viseli el, ha valami nem úgy
van, ahogy ő eltervezte, Lissa pedig továbbra is egy elkényeztetett,
önző, a széltől is óvott nebáncsvirág. A legnagyobb rejtély az egészben
pedig az, hogy mégis, hogy lettek ők ennyire jó barátok.
Az
idegesítő főszereplők mellett azért akad néhány jól megrajzolt
mellékszereplő is, akik közül nem egy érdekesebb, mint Rose és Lissa, az
meg külön öröm, hogy néhány az első résztől folyamatosan jelen lévő
szereplő most nagyobb szerepet kap.
A
könyv – és egyre inkább úgy tűnik, hogy az egész sorozat – fő kérdése
továbbra is az, hogy harcoljanak-e a mora vámpírok a dampyr testőreik
mellett, vagy sem. Akár érdekes is lehetne, és még azt is írhatnám, hogy
jó a kérdésfeltevés, és izgalmas történetet szőhetne köré Mead, ha nem
tartanám még mindig óriási nagy hülyeségnek az egész sorozat
kiindulópontját, miszerint a morák ugyan tudnak varázsolni, de azt –
homályos, soha nem részletezett – etikai megfontolások miatt nem
használják, helyette a dampyr testőreik védelmére hagyatkoznak, akik
félig emberek, tehát a harcokban hullanak mint a legyek. Ehhez
kapcsolódik Rose dilemmája, amit úgy tűnik, még előtte egy testőr sem
kérdőjelezett meg, jelesül hogy mi a túróért áldozná fel az életét
valakiért, aki amúgy simán meg tudná védeni magát mondjuk azzal, hogy
felgyújtja az ellenségét.
Ráadásul
még mindig vannak homályos foltok Mead vámpírvilágában, például még
mindig nagyon keveset tudunk a gonoszt megtestesítő strigákról, így a
további kötetekre is van még muníció, ráadásul ahogy befejezte ezt a
harmadik részt az írónő, nincs olyan olvasó, aki – még ha nem is rajong a
sorozatért – ne várná tűkön ülve a folytatást. Valamit nagyon
megtanulhatott a hölgy a kreatív írás órákon, mert a műfajban
szokatlanul erős és bátor cliffhangerrel vetett véget ennek a résznek.
Komolyan mondom, csak pislogtam és tátogtam, hogy ezt most tényleg
megcsinálja? És megcsinálta! Amivel simán elérte, hogy én is tűkön ülve
várjam a folytatást, főleg azért, mert kíváncsi vagyok, lesz-e olyan
bátor, hogy megtegye azt a bizonyos lépést, vagy valami csavarral
visszaevez a romantikusabb és olvasóbarátabb vizekre. Remélem, az
előbbi.
Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése