Sarah Perry Az essexi kígyója tavaly
túlzás nélkül letarolta a hazai olvasóközönséget – nem utolsó sorban
kiemelkedően gyönyörű borítójának és annak köszönhetően, hogy három másik
társával együtt nyitotta a 21. Század Kiadó nagyon várt KULT Könyvek sorozatát.
Hogy az ájult rajongás mennyiben tükrözi a regény valódi értékeit és mennyiben
írható a „körítés” számlájára, már sosem tudjuk meg. Az biztos, hogy bennem
például anno akkora várakozásokat épített a sorozat és a regény híre, hogy
olvasáskor óhatatlanul csalódtam (ennek ellenére jó szívvel gondolok vissza az
„essexi bestiára” – kellemesen szórakoztató, nosztalgikus kalandregény, de
nekem semmi több). A szerző újabb regényét ennek megfelelően igyekeztem
minimális várakozással olvasni, hátha majd így elmarad a csalódás. Nos, az
eredmény felemás: Sarah Perry ugyan továbbra sem az én szerzőm, a Melmoth-ot sem tudom teljes szívvel
kedvelni, de azt sem tudom mondani, hogy megbántam az olvasást.
Akárcsak Az essexi kígyó esetében, ezúttal is egy, a misztikum ködébe
burkolt alak áll a középpontban: embereket rabló tengeri szörnyeteg helyett egy
fekete leplekbe burkolt szellem, Melmoth, a „tanú”, aki végigkíséri az
emberiség évszázadait és ott van, ha valahol bűnt követnek el. Tanúsága maga is
büntetés, átka, hogy magányosan rója útját, vérző lábbal kísérve-kísértve a
hozzá hasonló bűnösöket. Időnként egyet-egyet magához szólít, hogy társa legyen
magányos vándorútján.
Ilyen bűnös Helen Franklin, a Prágában élő
fordító is, aki fiatalon elkövetett vétkéért sanyargatja magát egy életen át.
Kisszerűen kényelmes angliai életét, lehúzó családját hátrahagyva költözött a
cseh fővárosba, ahol magányosan tengeti napjait sivár albérlete, unalmas
munkája és a csendes egyetemi könyvtár háromszögében. Egyetlen engedménye
valamiféle „élet” felé a véletlenül megismert baráti házaspárnál, Karelnél és
Thea-nál időnként elköltött vacsora – és épp ez a kapcsolat, ez a repedés lesz
az, ami életébe engedi a bűnösökre vadászó Melmoth-ot. Karel egy napon
rejtélyes kéziratot nyom Helen kezébe: szerzője a könyvtárban megismert idős
Josef Hoffmann, aki a második világháború előestéjén, Prágába szakadt németként
elkövetett ifjúkori bűneit vallja meg benne – s azt, hogyan talált rá, a
bűnösre Melmoth, a tanú. Helen pedig, az örökkön önmagát büntető, évtizedekkel
ezelőtti bűn terhét magányosan hordozó Helen, minden borzadálya közepette úgy
érzi: hazatalált. Lehet, hogy Melmoth-ot nem is Karel engedte be Helen életébe?
Lehet, mindig is magában hordozta?
Miközben Karel menekül, beteg feleség
elől, kötelességek elől, Melmoth elől, Helen a kéziratot olvasva, szembesülve
az emberiség évezredek során felhalmozott vétkeivel, egyszerre féli és várja
Melmoth megjelenését, miközben óhatatlanul beengedi a világot, és kinyílik.
Gyáva férj helyett a szinte magatehetetlen Thea támasza lesz, erőszakos
házinénije születésnapján mulat, ismeretséget köt egy idegennel, felszínre
engedi saját múltját. És Melmoth ott van. Figyel. És lecsap, amikor Helen a
legsebezhetőbb, amikor elengedi magát, amikor bízna (Kiben vajon? Magában,
barátaiban, áldozata megbocsátásában?). És Helen rájön, hogy eltemetni a bűnt
és látványos, ám hazug önsanyargatásba menekülni egyszerűbb, mint szembenézni
és együttélni azzal, mit elkövettünk.
„Nem, Thea, nincs Melmoth, nem
figyel senki, csak mi vagyunk. És ha csak mi vagyunk, akkor azt kell tennünk,
amit Melmoth tenne: látjuk, amit látnunk kell – tanúskodnunk amellett, amit nem
lenne szabad elfelejteni.”
Hogy Melmoth
létezik-e, hogy valóban a nyomunkban jár-e egy vérző lábú szellem, ki minden
vétkünk, szenvedésünk, hazugságunk tanúja, maradjon a könyv titka. Hogy mivel
szembesít minket, az meg maradjon az olvasóé. Akárcsak előző regénye esetében,
Sarah Perry most is a szereplőin keresztül tart tükröt elénk: hiedelmeink,
önbecsapásaink, rettegéseink elé. Hisz miközben egész életünkben szekrényből
magukat ránk vető szörnyektől, a bezárt ablakot kopogtató szellemalakoktól,
misztikus igazságtevőktől, felsőbb hatalmak ítéletétől félünk, rendre
elfelejtjük: magunknak megbocsátani, magunkkal együttélni, hibáinkat,
tévedéseinket, bűneinket elfogadni a legnagyobb feladatunk. Nem véletlen, hogy
sokszor a tükröktől tartunk a legjobban.
Kiadó: 21. Század
Fordító: Sziklai István
Úgy látszik nem kell akkora elvárásokkal nekilendülni, és akkor megmarad ez a kellemesen misztikus, érdekes karaktereket hozó regénytípus élvezete, ami Sarah Perry védjegye lehet. :) Én is még idén szeretném elolvasni. :)
VálaszTörlésAz biztos hogy lejjebb kell vinni az elvárásokat vele kapcsolatban :D
TörlésEnnek is volt ezer hibája, a történetvezetés meg a borzalmak végtelenségig fokozása nem tetszett, de a stílus meg a misztikum megragadott. Szóval felemás, de összességében nem volt negatív élmény. Ettől függetlenül nem hiszem, hogy túl sokszor próbálkozom még Perry-vel.