Nőnek lenni és főleg nőként otthon lenni a
testünkben és a világunkban bizarr élmény – legalábbis Carmen Maria Machado
novelláiban. Karin Tidbeck szürreális folklór-novellái után itt egy újabb zavarba ejtő, különleges, semmi eddig
olvasotthoz nem hasonlítható elbeszélésgyűjtemény az Agavétól – csak így
tovább! Machado történetei nem véletlenül nyerték el a Shirley Jackson-díjat: a
szerző sokat tanult a klasszikus horror nagyasszonyától (kinek, ezt nem győzöm
elégszer hangsúlyozni, véleményem szerint minden idők egyik legjobb novelláját
köszönhetjük); „A lakó” című írás személyiségbomlása és a régmúlt időkbe
visszavezető feszültséggel teli utazása pedig rendkívül szenzitíven és
tisztelettel idézi a Hill House szellemét.
De a fő csapás nem ez, nem a vélt vagy
valós kísértettörténetek, nem is a narratív trükkökkel való játszadozás és a
művészet mibenlétéről való elmélkedés; hanem a nőiség megélése, a női
testélmény megjelenítése, a társadalmi elvárásoknak való megfelelés kényszere
és a saját testünkben való otthon-élmény közti feszülő ellentmondás, az a
rengeteg mesterséges képzet, ami él bennünk (nőkben, férfiakban egyaránt) a
testről és testiségről – és az a rengeteg kényszer, bántás, undor, tradíció és
sanyargatás, melybe belekényszerítjük magunkat. A női test közügy – nem kell
Gileádig menni, hogy ez nyilvánvaló legyen. És nem is csak a szaporítószerveink
számítanak közügynek – közügy, hogy mennyire vagyunk fittek, hogy milyen színű
és hosszú a hajunk, hogy milyen ruhákat hordunk, mennyit eszünk, mit és hogyan
élvezünk vagy nem élvezünk az ágyban. Annyi elvárás kapcsolódik a testünkhöz,
hogy nő legyen a talpán, aki képes mindnek megfelelni. Legtöbben nem is
akarunk. Valljuk, hogy a magunk urai vagyunk, és azt csinálunk, amit akarunk –
úgy hordjuk, esszük, tesszük, növesztjük, sanyargatjuk, élvezzük, ahogy
akarjuk. Persze ennek nagy része is önbecsapás, hisz egyrészt ezen elvárások
már rég sokkal jobban belénk ivódtak, mint szeretnénk, mondhatni, az anyatejjel
szívtuk magunkba a megfelelési kényszert; másrészt mára a társadalmi
elvárásokkal szembeni lázadásunkra is trend épült és „nem megfelelni” lassan
épp olyan szintű elvárás és szabályrendszer, mint „megfelelni”.
S miközben szépírók, publicisták,
megmondóemberek, kritikusok és feministák tömkelegei írnak egyik oldalról
arról, hogyan vessük alá testünk a kötelező divatsanyargatásnak a tökéletes
futószalag-istennő külső elérése érdekében, másik oldalról arról, hogyan
dacoljunk mindezzel és hagyjuk magunkat csakazértis saját természetes szépségünkben
tündökölni, valójában nagyon kevesen mernek (még ma is) arról beszélni, mit
jelent megélni a női testet, saját
valójában. Saját kis árulásaival, pofán csapásaival, drámai változásaival,
öregedésével, lázadásaival. Hogy milyen szembesülni azzal, hogy tök mindegy,
mit teszünk és mennyire próbáljuk koordinálni, a test néha bizony cserben hagy.
Hogy milyen nyiladozó értelmű fiatal lányként rájönni, van az a pont, amelytől
számítva a nő csak egy test. Hogy milyen érzés, ha rendre férfiak döntenek
legbensőbb magánügyeinkről. Hogy mekkora árulásokat követünk el a testünkkel
szemben nap mint nap – és aztán milyen érzés ezzel szembenézni és ebben az
elárult testben élni tovább.
Profán és szürreális novellák ezek,
remekül elegyedik bennük a folklór a modern pszichológiával, a bántóan őszinte
és túlságosan bensőséges betekintés a mesterséges távolítással, a banális az
emelkedettel. Nem egységes a színvonal, akadt, ami távol maradt tőlem („Anyák”),
akadt, amitől többet vártam („A lakó”), és akadt, amit formai játékai és
kétségtelen virtuozitása ellenére eléggé untam („Különleges ügyosztály Esküdt
ellenségek 272-szer”). Viszont a kötet nagy része betalált.
Leginkább a kötetnyitó „Még egy öltés a
férj kedvéért” ami látszólag (és a cím gonoszkodása által is) a szülésen és az
anyaságélményen keresztül mesélne a női szexualitásról és annak elnyomásáról –
valójában ennél sokkal több: már-már mesei módon járja körül azt, hogy mekkora
nyomás nehezedik a nőkre, hogy adják át magukat teljességgel, itt épp egy
férjnek, de ez nem feltétlen nemi és nem is házasság-mint-intézmény kérdés,
annál univerzálisabb – hogy mi történik, ha az a vékony cérnaszál, ami
összetart minket, elszakad, mi történik, ha az utolsó titkunk, az utolsó kis
személyiség-morzsánk is feloldódik egy kapcsolatban, egy helyzetben, egy
kényszerben. Hogy mindenkinek, nőnek, férfinak egyaránt szüksége van arra a kis
belső magra, ami ő maga, függetlenül bárki és bármi mástól.
Erős nyitány után még erősebb folytatás: a
„Leltár” című írás elbeszélője egy világjárvány közepette emlékszik vissza
szexuális kalandjaira – hogy egy pusztító járvány milyen késztetéseket generál,
azt szó szerint a bőrünkön tapasztalhatjuk, ezek közül az egyik
legtermészetesebb, hogy mindenki leltárba venné, mit ért el eddigi életében,
hova jutott, személyisége milyen fejlődésen ment át. Ez, a személyiségfejlődés
a vezérfonala Machado elbeszélőjének is – csak hogy ő nem diplomák, állások,
jógakurzusok során át monitorozza önmagát, hanem eddigi kalandjain keresztül.
Hisz van-e árulkodóbb, mint az, hogy kivel, hol, mennyit és hogyan? Mi
mesélhetne hívebben arról, kik voltunk és hova tartunk, mint kapcsolataink?
Főleg egy olyan járvány közepette, mely érintéssel terjed, ilyenformán azt
pusztítja el, ami a legfontosabb: az emberi kapcsolatokat? E történet
párdarabjának is tekinthető a „Meghibásodott részek”, ami egy különleges
képesség és egy „rendszerhiba” segítségével beszél a szex közbeni
elidegenedettség-érzésről.
Erős a kötetben a testhorror-vonulat, „Az
igazi nőknek van testük” és a „Nyolc harapás” egyenként is markáns
elbeszélések, de így, egymás után szerkesztve csak ráerősítenek egymás
hatására. Az egyikben egy járvány tünteti el a fiatal nők testét, akik így se
nem élő, se nem holt státuszban, szellemalakként lebegnek tovább a világban; a
másikban egy középkorú nő veti alá magát némi társadalmi és családi nyomás
hatására egy súlycsökkentő műtétnek, mely után a mesterségesen eltávolított
emésztőrendszere kísérti, mint egy erővel kiszakított, magára hagyott gyermek.
Mindkét novella egyszerűen dekódolható, de mindkettő szépen és érzékenyen,
ugyanakkor brutális képekkel mesél önsanyargatásainkról és arról a
tendenciáról, hogy miközben felolvadunk a ránk erőltetett elvárások közepette,
egyre jobban meggyűlöljük önmagunkat.
Machado témái sokszor kényelmetlenek – épp
azért, mert univerzálisak és olyasmit érintenek, amiről nem szeretünk (és
valljuk be, nem is nagyon tudunk) beszélni. Hogy a kötet mégsem lesz
kényelmetlen, az jórészt az elbeszélés módjának köszönhető. Bár a stílus
alapjaiban szépirodalmi, rengeteg zsánerjáték van benne: folklorisztikus-,
horror-, fantasy-elemek tűnnek fel a lapokon, de adózunk az internetes
legendagyárnak is (ha már médiakritika, ami a testképzavaroktól eléggé
elválaszthatatlan). Ezekkel a játékokkal Machado okosan teszi fogyaszthatóvá
kötetét azon olvasók számára is, akik kisebb valószínűséggel figyelnének fel
csupán a női testképzavarokat vizsgáló társadalomkritikus írásokra. És nem
utolsó sorban: ezzel emeli el kötetét a „női” irodalomtól és teszi
kihagyhatatlan weird-gyűjteménnyé.
Kiadó: Agave
Szuper poszt lett megintcsak (bocsi minden nap csemegézek most kicsit a blogodon az elmaradtakból! :D ), nagyon érzékletesen írtál róla... Pedig lemondtam erről a kötetről, mert a beleolvasóban zavart 1-2 fordítási hiba. Te mit gondoltál a fordításról?
VálaszTörlés