2020. április 9., csütörtök

Roxane Gay: A rossz feminista


„Az esszenciális feminizmus szerint az ideális feminista dühös, humortalan, harcias, és elveiben megingathatatlan. Van egy előírt szabályrendszer, ami megmutatja, hogyan kell rendes feminista nőnek lenni, vagy legalábbis rendes fehér, heteroszexuális feminista nőnek – gyűlölni kell a pornográfiát, folyamatosan ki kell kérni magunknak a nők tárgyiasítását, nem szabad tetszeni a férfiaknak, gyűlölni kell a férfiakat, gyűlölni kell a szexet, a karrierre kell összpontosítani, tilos szőrteleníteni. Na jó, az utolsó csak vicc volt. Mindez nem ad pontos leírást a feminizmusról, de a mozgalmat olyan régóta értelmezik félre, hogy még azok is elhiszik ezt a leírást, akiknek tudniuk kéne, hogy nem igaz.”

Roxane Gay amerikai újságíró, esszéista, egyetemi tanár, akinek írásai az elmúlt években a legtöbb mérvadó amerikai folyóirat hasábjain helyet kaptak – nem véletlenül. Maró humorával, szókimondásával, egyszerre rendkívül öntudatos, ugyanakkor saját bizonytalanságát, traumáit, adott esetben gyengeségeit (vagy következetlenségeit) felvállaló stílusával valóban popkulturális véleményformálónak számít – az Instagram influencer-megmondóin túl, de az Oprah show-n még innen. Esszéiről azt írja, mélyen politikai indíttatásúak, de személyesek is – nem is lehetne másképp. Roxane nem tagadja el egy momentumát sem annak, milyen volt kövér fekete lányként felnőni napjaink Amerikájában, ahol, ha egy fegyvertelen fekete fiatalt lelő egy fehér polgárőr, csak mert gyanús volt, a véleménycikkek többsége a halott srácot hibáztatja, mondván, miért nézett ki gyanúsan. Hogy milyen nemi erőszak átélőjeként szembesülni azzal, hogy élvonalbeli politikusok teljesen nyíltan tagadják a nemi erőszak létét és azt vallják, a nőknek „megvannak az eszközeik” arra, hogy ne erőszakolják meg őket. Hogy milyen érzés feketeként olvasni-nézni olyan nagy sikerű könyveket-mozikat, mint A segítség, a 12 év rabszolgaság vagy a Django elszabadul – rávilágítva számos olyan aspektusra, amelyet mi a saját kulturális közegünkből jó eséllyel nem veszünk észre. Dühösek ezek az esszék és közben nagyon okosak és ami a legfontosabb: soha nem csupán kritizálnak, még kevésbé megmondanak, hanem leginkább együtt gondolkodásra hívnak. Kérdéseket tesz fel és minket is erre sarkall: kérdezzünk, gondolkodjunk, olvassunk a sorok között.

A cím ellenére a kötet egésze kevésbé szól a feminizmusról, mint a kortárs amerikai politikai és kulturális jelenségekről és azok kritikájáról, illetve jobbá tételének lehetőségeiről. Mint minden esszégyűjtemény, ez is hullámzó színvonalú, de mindvégig olvasmányos és a téma ellenére olykor roppant szórakoztató. Például amikor a kezdő blokkban [Én] „tipikus kezdő egyetemi tanárrá” válásáról és a Scrabble iránti szenvedélyéről ír – sosem gondoltam volna, hogy odaát ilyen komoly Scrabble-kultusz és ennyi keményvonalas Scrabble-játékos van. Azt már nem nehéz átérezni, hogy micsoda táptalaja lehet az imposztor-szindrómának, ha az emberről nem elég, hogy nem hiszik el, hogy valóban egyetemi tanár (pusztán a kinézete, bőrszíne, fellépése miatt) de még ráadásul irodalom szakos diploma ide vagy oda, szókeresésben is szarrá verik.

A szórakoztató felütés után következik a gyomros, a [Gender és szexualitás] fejezet, ahol sokszor, a jóízlésű, kifinomult európai olvasó számára nyilván túl sokszor olvashatunk nemi erőszakról, annak elkendőzéséről, az elkendőzés társadalmi támogatottságáról, a híradások képmutatásáról, a „tartalmi figyelmeztetések” elterelés-fokozó logikájáról, ugyanakkor ezek szükségességéről. Gay esszéit olvasva könnyű arra a következtetésre jutni, hogy minden amerikai kislánynak alapélménye az erőszak – és könnyű lenne túlzást kiáltva homokba dugni fejünket, de pont az elmúlt évek mutatták meg, hogy ez valóban rengeteg lány és nő számára alapélmény és nem csak ott, hanem itt, a közvetlen környezetünkben is. És baromira szerencsések lehetünk, ha nekünk nem, viszont nem, még így sem vonhatjuk ki magunkat a hatás alól – mert erőszak-kultúrában élünk, tetszik vagy sem. Ez határozza meg a kultúránkat, ez határozza meg a közbeszédet, lassan ez határozza meg a szókincsünket. Erőszak vagy épp annak tagadása ömlik a médiából – akár explicit akár elkendőzött formában. A híradó képei előtt a „csak erős idegzetűeknek” figyelmeztetés is paradox módon az erőszak-kultúrát táplálja, egyfelől mert azt mondja: mi szóltunk, ha mégis nézed, tiéd a felelősség, bűnrészes vagy abban, hogy minden erőszakos képnek egyre nagyobb és nagyobb a nézettsége, nem mi; másfelől mert eltávolítja az erőszakot a valóság mezejétől: úgy tesz, mintha az erőszak fikcionalizálható lenne és nem valóban az életünk része, mintha valódi opció lenne, hogy nem nézünk oda.

Gay hoz néhány döbbenetes példát, számomra a leggyomorforgatóbb az, ahogyan bemutatja, hogyan reagált a média egy tizenegy éves kislány csoportos megerőszakolására: a legtöbb cikk azzal a főcímmel jelent meg, hogy „kegyetlen támadás rázta meg a texasi kisvárost” – eltávolítva ezzel a tragédiát annak elszenvedőjétől és áthelyezve a fókuszt arra, hogy mit művel egy ilyen „esemény” a közösséggel és áttételesen azzal, hogyan teszi tönkre a tett az elkövetők életét (!) akiknek aztán ezzel a bélyeggel kell élnie. HOGY MI VAN??? Hogyan jutott odáig a világ, amelyben élünk, hogy ha egy csoport felnőtt férfi kis híján halálra erőszakol egy gyereket akkor nem csak és kizárólag azért a szerencsétlen megnyomorított kislányért aggódunk? Hogy lehet, hogy az erőszak áldozata ennyire nem számít? Hogy csak az számít, hogyan tudjuk elkendőzni, úgy beállítani, hogy a sértettet véletlenül se lássuk, úgy fotózni, hogy a bíróságon a megtört tettes legyen szánnivaló bolond? Persze a „tartalmi figyelmeztetések”, a személyi jogok jogos védelme és a direkt erőszakos képektől való ódzkodás (persze csak ha ez áll érdekében a tartalomszolgáltatónak) egyszerre gerjesztik a folyamatot. Csak hogy lássuk: nem mutathatják meg a kislány meggyalázott testét, nem kerül nyilvánosságra az arca, nyilvánvaló okokból; nincs kivel azonosulni, de a hírt leközlik, mert kell a néző, az olvasó, a kattintásszám; viszont ha nincs áldozat, akivel együtt lehetne érezni, akkor a fókusz terelődik, a kommentár a társadalmi hatásokat fejtegeti, a szenzációhajhász sajtó belekapaszkodik azokba az érintettekbe, akiket el tud érni, mert valami személyesség kell a „sztoriba”: így fikcionalizálódik a szemünk előtt, a közreműködésünkkel az erőszak, ami valójában továbbra sem szólhatna semmi másról, mint hogy egy csoportnyi embernek nem nevezhető vadállat tönkretette egy kislány életét.

De az erőszak-narratívák mellett beszél a nőgyűlölő zene térhódításáról (és bevallja, hogy ő is imád néhány nyíltan nőgyűlölő hip-hop számot), A szürke ötven árnyalata és társai keltette kultuszról, a Csajok című sorozat félrevezető nőképéről (ami még mindig óriási előrelépés a Szex és New Yorkhoz képest…) és azokról a lányokról, akiket még ma is arra nevelnek, hogy várják a szőke herceget, az se baj, ha szarba se veszi őket. Mindez a huszonegyedik századi Amerikában. Ez a baj, hogy olvasva ezeket az esszéket (de nem is kell, elég megnézni némely kultikus tinisorozat néhány epizódját, vagy elolvasni pár trendi YA-regényt) az lehet az ember érzése, hogy száz év feminista törekvései mit sem értek. Keserű valóságpirula ez a gyűjtemény, ugyanakkor a rengeteg métely mellett azt sem tagadja el, hogy van haladás is, vannak, akik sikerrel szállnak szembe a sztereotípiákkal, vannak támogató férfiak, intézmények, törekvések. De ezek is folyamatos ellenszélben kell mozogjanak. Elevenembe vágott, amit Sheryl Sandberg és az általa egyébként sok szempontból kritizált Lean In - Dobd be magad mozgalom és könyv kapcsán ír, legyen is ez a zárszó, hisz egy az egyben ráhúzható A rossz feminista kritikai fogadtatására is. Ne várjunk el mindent, egy gondolkodótól, véleményformálótól, megmondóembertől sem – a legtöbb, amit kaphatunk tőlük, és a legjobb, amit várhatunk, hogy minket magunkat serkentsenek gondolkodásra.

„A Lean Innel kapcsolatos kritikai észrevételeknek megvan a helyük, de a jelenség rávilágít a nők nyilvános szereplésének veszélyeire. A közszereplő nőktől, főleg a feministáktól elvárják, hogy mindenkinek megfeleljenek. Ha nem teszik, kárhoztatják őket a bukásukért. Ez valamelyest érthető. Hosszú utat tettünk meg, de még hosszabb út áll előttünk. Nagy elvárásaink vannak, és reménykedünk benne, hogy azok a nők, akik sokat figyelmére tartanak számot, megadhatnak nekünk mindent. Ez tarthatatlan. […]
A Lean In nem egy útmutató, ami univerzálisan minden nőt megszólít, és nem is szabad így olvasni. Sandberg tanácsai magabiztosak, rámenősek, de az olvasónak nem kötelező megfogadni őket. Tekinthetünk a könyvre másként is, talán okosabban: ez is csak egy emlékeztető, hogy a nőkre mindig más szabályok vonatkoznak, függetlenül attól, kicsodák, és mivel foglalkoznak.”


Kiadó: Athenaeum
Fordító: Goitein Veronika

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...