1994. Clinton és Jelcin
egyezkedik, Rabin és Arafat megegyezik (remények ideje…), megalakul a
Horn-kormány – és végképp elszabadul a pokol Bosznia-Hercegovinában. Én eközben
Budapesten szerelmet és munkahelyet váltok, élem apróka here életem – és moziba
járok. Azóta sem annyit, mint akkor… Két film maradt meg bennem, jut eszembe
azóta is életekről, meg helyzetekről: Nyikita Mihalkov zseniális Csalóka napfénye, és Milco Mancevski Eső előttje. Az utóbbi járkált bennem
megint a napokban – amikor etnikumok közti poklok izzanak hol távolabb, hol
közelebb, mindig az eszembe jut. Húsz év telt el azóta. A macedón író-rendező
akkor zsigeri mód aktuális volt, azóta tudom, sajnos egyetemes érvényű is – bár
ne lenne az. Volt egy kegyetlen felhangja, ahogy a saját háza táján forrdogáló
macedón-albán gyűlöletbe belefogalmazta a szomszédban épp elszabadulót – de
ennél jóval többet tett. Egy parabolába beleforgatta azt az öngerjesztő
folyamatot, ahogy a gyűlölet egykor elszórt, ma robbanó taposóaknák gyanánt
újra és újra áldozatot követel.
Szavak. Kirill, a némaságot
fogadott szerzetesfiú a hittel élők szelíd mosolyával nézi a világot – amíg
belopakodik a cellájába Zamira, az üldözői elől menekülő albán lány… ősi minta,
a hegygerincen függeszkedő albán falucska lakója a völgyi macedón világba
szorulva hova is menekülhetne, ha nem a kolostorba. A meghökkenés előbb-utóbb megszólaltat,
de a fogadalom, a hit szelíd mosolya máris oda. Fokozatosan derül ki, kik
hajtják, és miért Zamirát, fokozatosan derül ki: Kirillnek igazából nincs
választása. Persze lebuknak. A hazugságot gyakorolni kell, még annak is, aki
nem beszél. Menniük kell – amíg a völgyben valakit épp temetnek, a két fiatal
szökni próbál. A lány családja állja az útjukat. Amikor elzavarnák Kirillt,
Zamira utána futna, valaki meghal, ajkára tapasztott ujjal. Befelé nem
menekülhetsz. Csendbe, kolostorba, fogadalomba, valahogy úgyis betör a
világodba a körülötted annyi életet meghatározó gyűlölet.
Arcok. Anglia, ugyanakkor. Anna,
aki viszonyt folytat a macedón menekült fényképésszel, Alexanderrel. A férfi
szinte sokkos állapotban érkezik meg a balkáni haditudósításból – egy
meggondolatlan szavára, a kedvéért mintegy a szeme láttára kivégeztek valakit.
Menne haza, úgy érzi, otthon a helye. Vinné Annát, hiszen szereti. De a nő, aki
a kedvese gyermekével viselős, tisztességgel akarna elköszönni a férjétől. Egy
londoni balkán-muzulmán étteremben vacsoráznának és kínoznák egymást talán
utoljára – amikor is egy szerb külsejű férfit a személyzet durván kidob. Az
fegyverrel tér vissza elégtételért. Kifelé sem menekülhetsz, és ne hidd te sem,
kívülálló, hogy kívül állsz. Bármikor belevonódhatsz. Olykor (eszembe jut a
legutóbbi…) sajnos elég, ha rossz repülőjáratra veszel jegyet.
Képek. Alexander hazaér. A
feszültségbe, egy gyilkosság keltette, robbanással fenyegető helyzetbe – ahol a
rokonai épp bosszúra szomjasan kutatják Zamira nyomát. Aki (lebeg a képek közt
a tudás) lehet, hogy Alexander, és az azóta megözvegyült albán asszony: Hana
szerelemgyereke. Az anya kéri a lehet-hogy-apát, szabadítsa ki a lányát, akit
időközben a macedónok elfogtak és egy pajtába zártak. Alexander tenné a dolgát,
de rajtakapják. Eldördül a lövés. Eső esik a nyitott szemekre. Zamira menekül,
rohan a kolostor felé… körbeértünk, ott vagyunk megint a történet elején. Mert
ez egy végetlen, soha nem múló kör. Az idő se ment előle, ez volt száz éve, ez
lesz húsz év múlva, bosszúra bosszú, áldozatra áldozat – a hegyek között,
amelynek lakóit az Isten is elsiratja.
Nem tudok könnyek nélkül
rágondolni. Jöttünk ki a moziból Eszterrel (az akkori Eszterrel), két épp
kiábránduló-félben lévő fiatal, akik egyre inkább úgy érezték, a frissen sütött
szabadság akkor Magyarországon megkóstolható, illúzió-szakító penész-ízét (ahol
leginkább a pofátlanság szabadult el, az „el se kell takarni” törvényes, ámde
ocsmány létfűszerezése) talán tényleg csak vérrel lehet lemosni. Jöttünk kifelé
a moziból, egymásra néztünk, és egyszerre mondtuk: akkor inkább a béke. Szaros,
mocskos, ocsmány, de béke, ahhoz a kibonthatatlan gyűlölethurokhoz képest, ami
ránk csorgott a vászonról, az Isten könnyein át.
Ez a film abban az évben
megnyerte az Arany Oroszlánt, és meggyőződésem, hogy csak a másik említett
filmnek köszönhetően nem lett Oscar-díjas. Ez persze lényegtelen. Nem ezért
kell megnézned ezt a filmet. S nem is azért, mert Rade Serbedzija talán itt
mutatja meg a legteljesebben, mekkora színész. Sokkal gazdagabban, mint ahogy a
Blöff Boriszaként, a 24 Dimitri Gradenkójaként tehette. Az a
pillanat, amikor a kölyök macedón „őrség” kezéből egy mozdulattal kiveszi a
Kalasnyikovot, na, az a tökösség a képen, nem a Feláldozhatóké… és ugyanakkor
azok az érzékeny arcrezdülések, amihez soha nem tud elég közel menni a kamera…
Nem a zseniális kísérőmuzsika miatt kell ismerni, amit Macedonian Anastasija
tol a képek alá. Nem ezekért kell látnod ezt a filmet. Hanem mert hatvan
elemzésnél tisztábban tolja a képedbe: mennyire képtelenül nehéz gyógyítani-kötözni
ezeket a folyton feltépett sebeket.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése