Nem is olyan régen írtam Stephen
Frears filmje, A királynő kapcsán a
következőket: „elkészülte óta már-már
etalonná vált a műfajban, melynek komplexitását és zseniális alakításait azóta
sem tudta megközelíteni egyik „követője” sem” – azt hiszem, jó páran bíztunk
benne, hogy Olivier Hirschbiegel Diana-filmje változtat ezen. Nem így lett.
Pedig az előjelek biztatóak voltak: a rendező A bukás rendhagyó és a maga módján rendkívül bátor Hitler-portréjával
magasra tett a lécet, a főszerepre pedig megnyerték generációja egyik legjobb
színésznőjét, Naomi Watts-ot – mondhatni, minden adott volt egy remek életrajzi
drámához, olyannyira, hogy sokan már díjesőt prognosztizáltak. Amíg nem látták
a filmet. Ami sajnos teljes sokk, nem csak a Diana hercegnő iránt ma is rajongó
millióknak (sőt, lehet, hogy nekik a legkevésbé), de mindenkinek, aki látott
már valaha értelmes filmet.
Pedig… Azt gondolnánk, hogy a néhai walesi hercegnő életéről
azért nehéz ennyire unalmas filmet forgatni. Mert alapból izgalmas az a
rejtély, amit maga mögött hagyott – és itt nem a halála körülményeire gondolok,
hanem arra, amit már az előző cikkben is pedzegettem, hogy mégis hogy a túróba
tudta ez a nem különösebben okos, nem különösebben szép, nem különösebben
érdekes mesebeli hercegnőcske így az ujja köré csavarni a fél világot (igen,
köztük tizenéves csekélységemet is)? Persze vannak erre elméletek, média- és
társadalomszociológiai tanulmányok születtek róla, nem beszélve a számtalan
komoly, avagy felületes cikkről, könyvről, visszaemlékezésről. De a titok ma is
megfejtetlen.
Arról nem is beszélve, hogy a hercegnő, mint személyiség és
az általa bejárt út is számos érdekességet rejt(het). Adva van egy tizenkilenc
éves, problémás családból származó, de mégis arisztokrata óvónő, akit a
trónörökös különösebb szenvedély nélkül kiszemel, mint megfelelő leendő
feleséget, aztán jön a tündérmese, világra szóló esküvő, gyerekek, tiarák,
ruhaköltemények – és az elkerülhetetlen csalódás. Házasságtörés, depresszió,
öngyilkossági kísérletek, állítólagos személyiségzavar, botrányok, távolodás a
királyi udvartól, válás. A másik oldalon meg egy érző lény, aki arra használta
hírnevét és a körülötte kialakult hisztit, hogy jót tegyen a világgal – bár egyesek
szerint csak a saját hírnevének fényezése végett jótékonykodott. Aki olyan
profin manipulálta a sajtót, mint előtte tán senki – miközben mániásan vágyott
a figyelemre és szeretetre.
Vajon ki volt, mi volt ez a nő? Nyilván nem szent, de nem is
maga az ördög – hanem egy összetett személyiség, aki az átlagember számára
elképzelhetetlenül izgalmas, pompázatos, ám egyúttal problémás helyzetekbe
keveredve küzdött a saját démonaival és a leghétköznapibb emberi problémákkal. Na,
ez az, amiből ez a film egy morzsányit sem mutat meg.
Mit mutat helyette? Egy idegtépően ostoba szerelmes nőt, aki
úgy viselkedik, mint egy, az első szerelem lázában égő csitri. Egy szívet
tépően magányos, senki által sem szeretett, gyerekeitől megfosztott hercegnőt,
aki a lehető legközhelyesebb szituációkban bolyong egyedül a hatalmas
palotájában, és csak arra vár, hogy rátaláljon valaki, és kiszabadítsa
kalickájából. Igen, pont ilyen nyálas a film is, mint az előző mondat…
A mozi Diana utolsó két évére koncentrál – a hercegnő ekkor
már külön él férjétől, küszöbön a válás, ez időre esik az elhíresült BBC-interjú,
és ekkor lép a képbe egy pakisztáni származású londoni szívsebész, Hasnat Kahn.
Aki miatt a filmbeli hercegnő palotából szökik, parókában jazzklubokba jár,
műtétnél asszisztál (hogy felhívja a figyelmet a szívsebészek fontos munkájára,
persze), tengernyi könnycseppet hullajt és hátsó kerteken mászik át, hogy aztán
szakadt harisnyában kaparja össze egy szem valódi barátja a londoni éjszakában.
És persze ezt is elszúrja – mert a pasi nem bírja a rivaldafényt, aztán amikor
a hercegnő, hogy óvja, letagadja a viszonyt, akkor meg besértődik, és lehet még
egy kicsit drámázni, és sekélyes mondatokat egymás fejéhez vagdosni, aztán könnyek
közt kibékülni. Fáj. Komolyan fáj, amit ezek ketten művelnek a vásznon – a
másodvonalbeli vasárnap délutáni tévéfilmek színvonalát karcolgató hitelességgel.
Csóró színészek itt teljesen mindegy, mennyire tehetségesek, olyan élettelen,
sablonos, idegesítő mondatokat ad a szájukba a forgatókönyv, hogy csak azt
remélem, forgatás után kiosztottak egy-egy maflást az ügynöküknek.
Lehetett volna ez egy bátor film. Lehetett volna jó film.
Lehetett volna izgalmas kérdéseket feltevő, vitákat generáló életrajz. Lehetett
volna hiteles portré. Egyik sem lett. Csak egy borzasztóan félresikerült,
hatásvadász romantikus dráma, amihez Diana hercegnő csupán ürügyül szolgált. Na,
ezért viszont a rendező és a forgatókönyvíró is megérdemelne egy maflást.
Ez szomorú :( Pedig a trailer alapján nekem is nagyon várós film volt, de ezek után nem hiszem hogy megnézem..
VálaszTörlésNem érdemes :(
Törlés