Alma Katsu Halhatatlanja a tavalyi ősz egyik legmeglepőbb olvasmányélménye
volt – sűrű, sötét, érzéki, alkímiával jócskán megbolondított romantikus
thriller, ami fényévekre van a könyvesboltok polcait mindinkább ellepő műfaj
legtöbb darabjától. Engem egy éve teljesen lenyűgözött a bátorsága, az
arányérzéke, a szereplői, a mesélő hang, az évszázadokon átívelő baljós mágikus
vonal. És rettenetesen elégedett voltam, amiért egy, a maga módján kerek
történetet kaptam, a folytatás kényszere nélkül. Épp ezért esett le az állam,
amikor meghallottam, hogy idén megjelenik a folytatás – aztán fellapoztam az
első részt, és szembesültem vele, hogy már ott is említették, hogy ez bizony
trilógia. Vagy egyszerűen figyelmetlen voltam, vagy megvezettek a saját vágyaim
– olyan jó lenne néha önálló
történeteket olvasni ebben a műfajban is.
Ilyen előzmények után némi
kétkedéssel vettem kézbe a Megtorlást
– tartottam tőle, hogy az első rész után ezt bizony csak elrontani lehet…
Szerencsére nem lett igazam, a második rész messze nem csalódás, de nem is
okozott akkora élményt, mint az előzmény. Sajnos.
Lanore McIlvrae a Halhatatlan végén maga mögött hagyta nem
csak az amerikai kontinenst, hanem két évszázada szívét birtokló szerelmét,
Jonathant is, hogy Európában kezdjen új, közös életet szerelmével, a halandó
orvos Luke Findley-vel. Ám boldogságuk nem tarthat sokáig – a folytatás első
oldalain Lanore megérzi, hogy két évszázada eltemetett kínzója, ura és
parancsolója, az őt halhatatlanná tévő Adair kiszabadult börtönéből. Tudja,
hogy a több száz éves, gyakorlatilag elpusztíthatatlan Adair azonnal a
keresésére fog indulni, mint ahogy azt is, hogy útja közben bárkin és bármin
átgázol a cél érdekében. Így Lanny ismét csak menekülni kényszerül,
földrészeken át, régi ismerősök felkutatásával, múltbeli utazások felidézésével
próbál rájönni, hogyan szabadulhatna meg örökre.
S míg Lanny menekül, Adair
kétszáz év börtön után ismerkedik az új világgal, próbál alkalmazkodni a
körülményekhez, visszaszerezni elveszett vagyonát, udvartartását, hatalmát – és
közben egyvalami hajtja: megtalálni a nőt, aki legyőzte. A bosszúvágy, a
parttalan erőszak és a sértettség mellett azonban mindinkább teret enged a
vágynak a szeretett nő után – és itt kezd nekem elcsúszni a könyv egy olyan
irányba, amit nem szeretek. Az első részben Adair maga volt „a megtestesült romlottság, aki
szembeköpi a műfaj összes megtérő rosszfiúját, aki arra használja a naiv fiatal
nő rajongását, hogy megtörje az akaratát, aki a szexualitást annak legmocskosabb
formájában használja – büntetésre, megalázásra. Akit ha szeretsz, beledöglesz”.
Ehhez képest a folytatásban ő is beáll a műfaj megmentendő rosszfiúi sorába,
akik alig várják, hogy egy szépséges önfeláldozó fiatal nő értelmet adjon az
életüknek, és megmutassa, mi a szerelem. Könyörgöm, miért? Miért nem bírja ki
egy romantikus thriller szerzője sem, hogy ne „javítsa meg” a rosszfiút?
Szerencsére azonban más kritikám
nem nagyon lehet – mindaz, ami az első részt oly nagyon érdekessé és egyedivé
tette, megvan itt is. A Megtorlás
gyönyörűen megírt, mágiával sűrűn átszőtt, költőien elmesélt történet
szerelemről, halhatatlanságról, az örök élet terhéről és kínjairól, vágyról,
árulásról és bosszúról. Áthatja ugyanaz a baljós, szomorkás, reménytelen
atmoszféra, ami az előzményt – tipikusan őszi könyv ez, szürke, esős, szeles
időkre való. S amikor már épp elegünk van a romantikus vonulatból, és falhoz
akarnánk vágni a könyvet a halhatatlan rosszfiú szenvelgései miatt, Katsu elénk
pakol egy utazást a múltba, ami hol egzotikumával, hol történelmi utalásaival,
hol szereplőivel bűvöl el – hol azzal, hogy azért a nagy szenvedély közepette
csak megtudunk ezt-azt hőseink előző életeiről. A végére pedig kiderül, a
történet még sokkal régebbre nyúlik vissza és még sokkal mélyebb mágiát
rejteget, mint hittük. Van tehát muníció a trilógia zárásához bőven, és ez a
mágikus szál tényleg nagyon érdekes
lehet – csak egyet kérek, ne csináljunk Adair-ből csillogó szemű szerelmes
vámpírt!
Kiadó: Agave
Fordító: Lakatos Anna
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése