Bevallom, azok közé tartozom, akik jókora adag kétkedéssel,
és némiképp kevesebb lelkesedéssel fogadták a
hírt, hogy J. K. Rowling az egetrengető sikerű Harry Potter-széria után
újabb regényt készül megjelentetni. Noha elkötelezett rajongója vagyok Rowling
varázsvilágának, és még így harminc felett sem adtam fel a reményt, hogy
egyszer hozzám is érkezik egy bagoly Roxfortból, arról cseppet sem voltam
meggyőzve, hogy az írónő varázsvilág nélkül is tud nagyot alkotni. Félreértés
ne essék, nem kérdőjelezem meg, hogy jó író-e (az), mint ahogy azt sem, hogy
kiléphet-e a saját maga teremtette világból (persze, hogy ki). Ám úgy gondolom,
a Harry Potter-könyveket nagyon nagy részben az elképesztő fantáziavilág vitte
sikerre, és nem a megírás módja – utóbbival kapcsolatban azért bőven hagytak
maguk mögött kívánni valót. Jóval többet, mint amennyit egy szépírónak
elnéznénk – épp ezért vettem kézbe némi távolságtartással az Átmeneti üresedést.
Hogy aztán annál nagyobb legyen a meglepetés.
Pagford idilli városka valahol Nyugat-Angliában: egy
kisvárosnyi Privet Drive, megannyi Dursley-vel a lakói között. Jól fésült
kertek, macskaköves főtér, borostyánnal befutott paplak, egy dombon álló
házacska, kanyargó folyó – és a „mindenki ismer mindenkit” megnyugtató, ismerős
tudata. Ám a felszín alatt, mint minden belterjes kisvárosban, csak úgy
fortyognak az elfojtott indulatok. A jól fésült kertekre árnyékot vet a szomszéd
nagyváros, Yarvil és Pagford között félúton található lepukkant lakótelep, a
Parlag; a főtéri pletykák legfőbb témája a szomszédos drogambulancia bezárása;
az ódon paplakot pedig – förtelem! – egy pakisztáni származású orvos-házaspár
lakja. Pagfordra rávetette árnyékát a nyomor, a bűnözés, a drog, a globalizáció
– és úgy egyáltalán, a mocskos huszonegyedik század.
A meglévő indulatok békében fortyoghatnának még a felszín
alatt ki tudja, meddig, ha nem következik be a Pagford életét alapjaiban
megrázó esemény: Barry Fairbrother halála. A népszerű, körülrajongott tanácsnok
megüresedett székéért már halála után néhány órával elkezdődik a gátlástalan
küzdelem: a város „első polgára”, a tőrőlmetszett vidéki kispolgár, a Parlag-ellenes,
idegenellenes, rang- és pénzkórságban szenvedő Howard Mollison saját fiát
ültetné a tanácsba; Barry legjobb barátja, a helyi iskolaigazgató-helyettes
fejébe veszi, hogy neki kéne elfoglalni barátja helyét, és továbbvinni
„örökségét”; a kispályás seftelő Simon Price pedig a tanácsi székkel járó
anyagi előnyökre pályázik. S miközben ők a saját eszközeikkel – ki jobban, ki
teljesen amatőr módon – próbálnak támogatókat szerezni, megismerjük Pagford
lakóinak álságos, szánalmas, gyűlölettel és szerencsétlenséggel teli életét.
Mert ebben a városban mintha minden egyén, és minden család
boldogtalan lenne – elszúrt életek, félresiklott házasságok, mérgezett
szülő-gyerek kapcsolatok sorakoznak a lapokon. Nincs egyetlen működő család,
egyetlen szeretetteli kapcsolat sem – csak bánat és őszintétlenség. A kisvárosi
tabló nekem ezen az egy ponton csúszik félre: nem hiszem, hogy ne lenne
Pagfordban (vagy bárhol) egyetlen boldog család, egyetlen boldog kapcsolat sem.
Még a legidealizáltabb, legszebb dolgokat is lerántja a mélybe Rowling, és ez a
végére inkább tűnik hatásvadászatnak, mint őszinte társadalomrajznak. De ez az
egyetlen kritikám.
Minden más szempontból ez a tabló szinte hibátlan. Az írónő
láthatóan jól ismeri a vidéki angol kisvárosok dinamikáját, nem fél megmutatni
olyasmit, amit egy „jóérzésű kisvárosi polgár” a szőnyeg alá söpörne. Nem
finomkodik, nem kendőzi el a mocskos és brutális részleteket, és szembesít
minket azzal, hogy a jólfésült kertvárosokon túl a jóléti államok nagy részében
is nyomor és leszakadt tömegek tanyáznak. Olyan életeket rajzol elénk, amiket
látva átfuthat rajtunk, hogy milyen rohadt jó dolgunk is van (legyenek
bármilyen napi gondjaink), és megmutatja a másik oldalt: a saját jóllétükben
elkényelmesedett, a nyomornegyeden becsukott szemmel áthajtó, a Parlagtól szabadulni
kívánó nyárspolgárokat. Ám nem áll meg itt.
A könyv legnagyobb erénye (és számomra annak bizonyítéka,
hogy Rowling igenis nagyon jó író, dacára a stílusbeli döccenőknek, a gyenge
párbeszédeknek és a kiszámítható karaktereknek), hogy szembesít a saját
előítéleteinkkel. Nem lehet úgy olvasni, hogy ne tegyük fel magunknak néhány
oldalanként a kérdést: vajon Barry Fairbrotherből van-e több bennünk, vagy
Howard Mollisonból. Mert meggyőződésem, hogy mindannyiunkban lakik valamennyi
mindkettőből. Mert hirdessünk bármekkora toleranciát, arrébb megyünk a
villamoson, ha felszáll egy büdös hajléktalan, és nem kérdezzük, hogy jutott
idáig. Mert ha egy mocskos szájú, beszívott kis tinikurva belénk köt, nem
szánjuk, inkább lesütött szemmel átmegyünk az út túloldalára. Pedig lehet, hogy
neki is van valakije, akiről gondoskodna, és ő is szeretne kitörni a saját
élete keretei közül. Viszont azt remélem, hogy egyikünk sem jut el odáig, hogy
ha egy mocskos, síró hároméves gyereket lát egyedül az út szélén, nem kérdezi
meg, hol vannak a szülei. Jó lenne hinni, hogy itt még nem tartunk.
Kisvárosi tablóként tökéletesen működik a regény, ellenben
aki valódi cselekményt és konkrét befejezést vár, lehet, hogy csalódni
fog. Ez egy fejezet Pagford és lakói életéből, amiben eljutunk valahonnan
valahová, és felsejlik az esélye valamiféle változásnak – de hogy mi történik
az utolsó pont után, az olvasó fantáziájára van bízva. Rajtunk múlik, hiszünk-e
a változásban eléggé, vagy sem. Ahogy az is, adunk-e esélyt a szereplőknek, vagy
sem. Pagford jó néhány lakója kényszerül a lapokon szembenézni önmagával, de ki
tudja, hányan lesznek köztük, akik valóban változtatnak – én szkeptikus vagyok.
Remek könyv az Átmeneti
üresedés, Rowling meglepett, jó pár alkalommal kis híján megríkatott, és jó
párszor megnevettetett, ám egy szempontból kudarcot vallott: nem tudtak igazán közel kerülni hozzám Pagford
lakói. Ott sétáltam én is a kisvárosban, láttam magam előtt a folyót, a
paplakot, az evezősversenyeket, hallottam a házakból kiszűrődő hangokat, de
csak úgy sétáltam benne, mint egy odatévedt turista. Nem ragadott magával
igazán, és nem éreztem azt, hogy nem tudok szabadulni tőle – amint becsuktam a
könyvet, búcsút intettem Pagfordnak. Ami nem feltétlenül baj – nem kell minden
könyvnek falhoz vágni az embert. Így az Átmeneti
üresedés megmarad egy remekül megírt, ironikus, emberi, olykor tragikus,
olykor veszettül komikus kisvárosi regénynek, ami úgy szórakoztat, hogy közben
mély és hiteles. És nem utolsó sorban, kiváló sorozat-alapanyag – ha hinni
lehet a pletykáknak, a BBC már tervezi a megfilmesítését. Mi tagadás, alig
várom!
Kiadó: Gabo
Fordító: Bihari György, Sóvágó Katalin
Köszi, hogy belinkelted a sorozat kapcsán, most elolvastam újra. :) Valahol örülök, hogy kicsit kívülállók maradhattunk azért, és hiszem, hogy a többszáz pagfordi és yarvili és persze parlagi család közt is vannak működőképesek és vannak boldog emberek, csak ugye ehhez a prózához nem ők kellettek.
VálaszTörlés" Viszont azt remélem, hogy egyikünk sem jut el odáig, hogy ha egy mocskos, síró hároméves gyereket lát egyedül az út szélén, nem kérdezi meg, hol vannak a szülei. Jó lenne hinni, hogy itt még nem tartunk." Ez a pont volt nekem is a legfájóbb, nem a megtörtént tragédiánál, nem az áskálódásoknál és kispolgári viszályoknál voltam kiakadva, hanem tényleg ott, hogy ketten-hárman is elmentek mellette... egy hároméves egyedül sír, és olvad a csoki a kezében... Ha nem állunk meg, akkor tényleg lőttek már az emberiségnek.
Nincs mit :) Nekem jobban esett volna ha igazán belevon és nem csak elém festi a pagfordi világot, bár tény, úgy jobban fájt volna. Örülök amúgy, hogy neked is tetszett, még ha nem is maradéktalanul ;) Nagyon kíváncsi vagyok a sorozatra, csak idő kéne, mert egyszerre akarom megnézni.
TörlésBorzasztó az a rész, és amúgy fájóan jól rávilágít arra, milyen önzőek vagyunk és mennyire hajlamosak belefeledkezni a saját kis bajainkba miközben elmegyünk a másik mellett :(