Ritka az, hogy egy romantikus vígjáték úgy szóljon egy olyan
komoly témáról, mint a depresszió vagy a személyiségzavar, hogy ne váljon
ócska, színvonaltalan nevettetéssé vagy ne csússzon át megható családi drámába.
A Napos oldalnak ez sikerült – noha
ízig-vérig romantikus vígjáték, annak jó néhány túlzásával és kiszámítható
fordulatával, egyben az egyik legjobb és legemberibb depressziós film, amit
mostanában láttam. Őszinte, szerethető, és bár kíméletlen, mégis rendkívül
életigenlő. Mindez remek forgatókönyvvel, élvezetes színészi játékkal és biztos
kezű rendezéssel. Nem véletlen, hogy a nagy filmes díjakon kívül – Oscar,
Golden Globe – a jelentősebb kritikusi szövetségek is megdobálták egy-két
díjjal és jó néhány jelöléssel.
Pat Solotano, az egykori középiskolai tanár nyolc hónapos
kényszergyógykezeléséről szabadul épp – amire azután kötelezte a bíróság, hogy
alaposan helybenhagyta tanár kollégáját, miután a feleségével találta a zuhany
alatt, amint épp az ő esküvői zenéjükre romantikáztak. Pat feltett szándéka,
hogy az intézet után új életet kezd: állását és házát vesztve ugyan kénytelen
visszaköltözni szüleihez, ám vissza akarja hódítani hűtlen asszonykáját –
amiben azért nem kicsit akadályozza a távoltartási végzés. Kell hát egy terv,
amivel közel férkőzhet Nikkihez. Addig is az irodalomtanár feleség által
feladott „kötelezőket” olvassa, hogy bevágódjon (aminek többek között egy
kitört ablak és a filmtörténelem tán legviccesebb Hemingway-elemzése a vége),
és rendületlenül edz, hogy leadja az antidepresszánsoknak köszönhető plusz
kilókat.
Míg össze nem fut Tiffany-vel, a frissen megözvegyült, nem
kicsit zakkant helyi szépséggel, aki rendőr férje halála után azzal vívta ki a
fél város utálatát (meg a másik fél rajongását), hogy minden kollégájával
lefeküdt; aki lépten-nyomon balhét csinál, igazi hisztérika; aki annyira utálja
önmagát, hogy mindig másokat bánt, csak hogy bizonyítsa, milyen rossz ember.
Tiffany vágya, hogy egyszer elinduljon a helyi táncversenyen, így alkut köt
Pat-tel: segít neki, hogy felvegye a kapcsolatot Nikkivel, ha Pat cserébe a
táncpartnere lesz. Így kezdődik kettejük lassú egymásra hangolódása – noha a
vak is látja az első perctől, hogy egymásnak vannak teremtve, két ilyen
többszörösen sérült ember összecsiszolódása jóval nehezebb, mint az átlag
romantikus vígjátékokban megszoktuk (viszont sokkal közelebb áll az életünkhöz).
Pat és Tiffany egyaránt nagyon jól körberajzolt sérült
karakterek – ugyan sarkítottak, és nyilván nincsenek akkora mélységeik, mint lehetnének, alapvetően hitelesek. Pat a
mániás depressziós prototípusa: a gyógykezelésről szabadulva elhiteti magával
és környezetével, hogy jól van, leáll a gyógyszerekkel, beleveti magát a
mértéktelen sportolásba, és szétesését újonnan tanult pozitív szemléletével
próbálja kordában tartani – ami működik egy határig, csak épp azon túl nem. A
visszaesés tragikus és durva: a film csak annyira szépít, amennyire muszáj, így
is jó néhány nézőt meglepett szerintem ez a nyers ábrázolás (ami épp annyira
börleszk-szerű, mint a valóság). Pat minden erővel azon van, hogy elhitesse,
kigyógyult a depressziójából, és nem képes elismerni, hogy lehet, hogy sosem
fog kigyógyulni: hogy van olyan állapot, amit csak kordában tartani lehet,
megszabadulni tőle nem. És mániásan ragaszkodik hozzá (még akkor is, amikor már
tudja, hogy mást szeret), hogy a hűtlen feleség visszahódításával minden rendbe
jön – amit normálisan nem ért az ember, hisz ki a fene akarná visszakapni azt,
aki ilyen ótvar módon megcsalta, mégis: teljesen érthető, mert tényleg így
működünk, mert kell egy kapaszkodó, ami tartja bennünk a lelket, egy cél, ami
mindenen átvezet. És azt a legnehezebb elismerni, hogy ez a cél egy hazugság.
Noha Pat az igazi főszereplő, körülötte mindenki a maga
módján kattant kicsit. Ott van Tiffany, aki teljesen érthető módon billent ki
az egyensúlyából – ki ne tenné, ha huszonévesen megözvegyül – de előtte sem
volt teljesen ép; ott van Pat barátja, a felesége elvárásai és a „tökéletes
amerikai családi élet” ideája alatt szépen megtörő Ronnie, és Született feleségekből szalajtott neje.
És persze Pat szülei… Akiknek hétköznapinál épp csak kicsit nagyobb fokú
őrülete még nem kóros, viszont tökéletesen elég ahhoz, hogy mellettük bárki
bekattanjon. A mániás Eagles-szurkoló, indulatkezelési nehézségekkel küzdő
bukméker apa, akit kitiltottak a stadionból, mert „már mindenkinek behúzott
egyet”; aki csak úgy néz meccset, ha közben a távirányítók meghatározott
rendben állnak a kisasztalon, és a kabalazsebkendőjét szorongatja; és felteszi
egy meccsre a család félretett pénzét, amikor Pat kimegy szurkolni – így
fejezve ki, mennyire bízik fiában (mint szerencsehozóban, mert más módot a
szeretete kifejezésére nem ismer). És az anya, aki folyamatosan próbálja féken
tartani fiát és férjét, és minden meccsre tucatszám süti a rágcsálnivalókat –
mert ő meg ezt az egyetlen „szeretetnyelvet” ismeri.
Mivel alapvetően karakterközpontú film, sok múlik a
színészeken – szerencsére senki sem vérzik el. Soha nem gondoltam volna, hogy
Bradley Cooper ilyen jó színész – vagy hogy egyáltalán jó színész, én még csak
ostobaságokban láttam. Itt viszont mélységei vannak, nem is akármilyenek –
maradéktalanul elhiteti velem, hogy ő egy gyógyulófélben lévő, személyiségét
vesztett depressziós, és nem egy színész, aki egy depressziós szereplőt játszik.
Ebben nagy segítségére van, hogy szokott szépfiús imázsától alaposan
megfosztották, a film nagy részét egy melegítőben és egy fekete szemeteszsákban
futja végig („hogy jobban izzadjon”). Túl azon, hogy sokat spórolhattak a
jelmezen, ez a szemeteszsák iszonyúan kifejező: egyrészt megtestesíti azt az
automatikus vágyat, hogy ha depressziós vagy, elrejtsd önmagad, másrészt
tökéletesen illusztrálja, hogy ilyenkor többnyire egy rakás hulladéknak érezzük
magunkat.
Cooper mellett nekem mindenki másodhegedűsnek tetszett –
ehhez képest meglepő, hogy Jennifer Lawrence-t több elismeréssel illetik e film
kapcsán. Róla eddig is tudhattuk, hogy jó színésznő, itt mondjuk engem
idegesített a sipítozása és a hisztérikus – hajszál híján nem hatásvadász –
stílusa, de mivel szerepe szerint ezt
játszotta, igazából jól csinálta. Ami üdítő volt, hogy Robert de Niro végre egy
tehetségéhez méltó mellékszerepet kapott a sok marhaság után, amiket az utóbbi
években forgatott. A számomra eddig nagyjából ismeretlen Jacki Weaver pedig
nagyon szerethető az aggódó anya szerepében – amolyan igazi kertvárosi amerikai
családanya, a kedvesebbik fajtából.
Minden szereplő, minden szituáció, minden párbeszéd a helyén
van. Még a „nagyonamerikai” és teljesen elszállt amerikai foci meccsen
történtek is – aki legalábbis ült már olyan mellett, aki rajongó, tudja, hogy
ezek tényleg ilyen idióták. Egyedül a filmvégi táncverseny és a nagy finálé az,
ami jócskán túlmegy a realitás határán, de fogadjuk el, hogy kellett valamit
adni a műfaji követelményeknek is. Mert amit addig kapunk, az szinte hibátlan.
Sok mély és szívszaggató dráma született már a depresszióról, arról, hogyan
tesz tönkre embereket, családokat, életeket – de nem tudom, készült-e (én
biztos nem láttam) ennyire jó film a depresszió túlélhető oldaláról. Mert igen,
ez egy betegség, adott esetben nagyon súlyos, de együtt is lehet vele élni:
lehet, hogy gyógyszerrel, lehet, hogy terápiával, lehet, hogy elég egy adag
hatalmas elszántság és a „napos oldal”. Ez a film arról szól, hogy nem muszáj
belehalni – hogy lehet újrakezdeni. Engem a legjobbkor talált meg – úgy tűnik,
mostanában ragadnak rám azok a filmek és könyvek, amik reflektálnak az életemre
– felváltva sírtam és nevettem, amikor magamra ismertem egy-egy szituációban.
Ha volt már dolgod bármiféle lelki betegséggel, azért, ha meg nem, akkor azért
– nézd meg! Ritka az olyan hollywoodi vígjáték, amit ennyire érdemes.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése