Tisztázzuk rögtön az elején: én
nem vagyok kocka. Egy egészen rövid epizód erejéig zuhantam bele anno az
Újvárosi 108. számú italmérés egyetlen elektronikus játékgépének bűvöletébe,
emlékszem, űrkaland volt (akkoriban nagy szó: vízszintesen manőverező pixelhajóval,
akadályokkal, aknákkal meg felszedhető bónusszal pakolt pályán). Ahol is egy
darabig vezettük a listát – amíg a többiek csalást nem kiáltottak: merthogy
Zoli barátom volt a navigátor és én a tüzér. Ő a jobb, és én a bal kéz; hát
persze, hogy könnyen bírtuk mi a legtovább… nem vagyok kocka, és így talán
ideális tesztalany a „mit kezd velem a könyv” kérdéséhez. Mert az nem kérdés,
hogy a gyíkok, kockák, pixelvitézek és háromdés örököseik ezt a könyvet kajálni
fogják – az inkább, hogy mit kezd vele, aki legfeljebb csak ült már olyan
mellett, aki négy éjszaka csinálta a Doom-on a harmadik pályát, vagy… vagy mit
tudom én, mit játszanak a mai gamerek…
Először is: értettem. Ha nem is
vagyok addikciós szempontból érintett, szerintem egészen jól sikerült követni a
különböző játékformák, trükkök, egyebek menetét – a kaland értelmezéséhez elég
volt ennyi leírás; sőt, szerintem fogékony korban, hajlam birtokában akár ennyitől
is lehet bárki játékdrogos. S ami ennél több: jól is szórakoztam. Kicsit saját
magunkon, mivel ez a virtuális világba: OASIS-ba menekült társadalom csak
amolyan vernegyulai módon van mélyebben a miénknél – néhány eszköz még,
haptikus kesztyű, szemüveg, és ott leszünk. A hajlam máris megvolna rá: van nem
is egy játék virtuális személyiséggel, multiplayer módban, ismerek is olyat,
akinek már szinte csak ott van élete. És ha jó helyről nézem, ami a közösségi
oldalakon folyik, az is csak ilyen játék: szűrt, fényezett (akárhogy, de)
élhetőbb valóságképpel. A kézzel fogható valóság meg már most is elég sokaknak
trágya. Az előszobájában toporgunk ennek a disztópiának, és Ernest Cline víziója
pontosan érezteti a megvalósuláshoz szükséges néhány társadalmi lépcsőt is.
Persze ez a vízió a játékon
nyugszik. James Halliday (szerintem nemcsak az én fejemben néz ki úgy, mint
Steve Jobs…), a zseniális játékfejlesztő öröksége egy megnyerhető játék, több lépcsős
küldetés: szerezz meg három kulcsot, és tiéd az OASIS, a teljes virtuális
valóság. Egyszerre a legnagyobb vagyon és a szinte-teljhatalom. Persze ha
nyerni akarsz, ismerned kell a játék atyja mániáit, egy igazi, popkultúrába
szédült kocka minden szenvedélyét a nyolcvanas évek zenéjétől az animékon át a
Monthy Pytonig. És persze, hogy vannak, akik visszaélnek a szabályokkal, akik
csalnak, az Innovative Online Industries céges mindenhatói, multinacionális
játék-hekkerei, a Hatosok, élükön a gátlástalan Nolan Sorrentoval.
Nemcsak a vízió nyugszik a
játékon, de a sztori is. Kicsit olyan mintha az időszak popkult filmjeinek és
kamaszkönyveinek lenne az esszenciakivonata – a cselekményvezetése, a feszültségkeltése,
a fordulatai egy kicsi Vissza a jövőbe…,
egy kicsi Godzilla, egy icipici Star
Wars, és játékok, játékok, játékok ezerrel – és kamaszálmok
vágyteljesülései lapról lapra. Ha nem lenne ezerszer vastagabb az alapja,
ízesebb a tálalás, több a töltelék, akkor azt mondanám, amolyan Gamer-Alkonyat.
De nem bántom ezzel, akkor se, ha tényleg amolyan „egyszerű recepttel ötven
perc alatt finomat” könyves konyhaművészeti egytálétele ez a könyv, olykor annyira
kiszámítható, hogy már nem is fáj.
Mert a vízió és a játék mellé
végtelen természetességgel potyog laponként átlag öt alkalommal valamilyen
elképesztően szellemes pop-kulturális utalás. Amikor a két OASIS-on belüli
avatár: Parzival és Art3mis chat-elnek, elhangzik ez a párbeszéd:
P: Miután kielemeztem az elérhető adatokat, arra a következtetésre
jutottam, hogy csak nőnemű lehetsz.
A: Miért csak az lehetek?
P: Mert nem akarom, hogy kiderüljön, hogy belezúgtam egy Chuck nevű,
150 kilós csávóba, aki az anyja lakásának alagsorában él Detroit külvárosában...
Na most szerintem nemcsak nekem
úszik be ennyitől a Die Hard 4-ből
Kevin Smith, meg a parancsnoki központja anyuci alagsorában… a könyv tele van
ezekkel. Ha majd valaki akarja, némi munka árán csinálhat belőle egy „miért
rajong Ernest Cline” szótárt… Legutoljára a Scott Pilgrim filmbe jutott
képenként ennyi többletinfó, na, akinek az a film tetszett, annak ez a könyve.
Csak gratulálni tudok az Agavénak
hogy lemondtak az egyébként tisztességgel vállalt arculatról és formátumról –
ennek a könyvnek az alakja is kocka, pont mint egy nagyra pumpált pixel
valamelyik korai játékból. Jó, hogy kijött. Kultusz-szaga van. És én szurkolok
neki...
Kiadó: Agave
Fordító: Roboz Gábor
2018 elején a második(?) kiadást olvasni nekem fantasztikus élmény volt. Lassan ez már nem is sci-fi. Cline szerintem simán a jelen Ph.K.Dickje.
VálaszTörlésVicces volt megkeresni a Rush 2121 című lemezét a youtube-on és olvasni, hogy más is Halliday miatt böngészte elő. Egyfolytában vigyorogtam a kultikus filmidézeteken. Rákeresve felfedeztem, hogy kész a film is, idén tavasszal mutatják be.https://www.youtube.com/watch?v=zCw906ydbys. Sorrentot és Hallydayt én is nagyjából olyannak képzeltem, mint Spielberg és szerintem Wade is jó...
Meglátjuk... Ebben a könyvben forgatókönyvszerűen benne van egy erős látványmozi. Persze mindenki szebb lesz - amitől annyira nem él majd a könyvbeli kontraszt. Dick szerintem túlzás :) még akkor is, ha szeretem Cline hozzáállását (és úgy is, hogy a könyvének tényleg van egy önreflexív rétege is - a saját felépítését is parodizálja). Van egy nagyon jó kiadvány, Timi írt róla tavaly is, tavalyelőtt is: Az év legjobb sci-fi és fantasynovellái, keress rá (a könyvre is), ott szerintem van néhány olyan író, akire érdemes volna figyelned.
VálaszTörlés