Ha jól belegondolok, az én kamaszkoromból a kalandregények
szinte teljesen kimaradtak. Az egyetlen témába vágó emlékem Verne A rejtelmes szigete, amit konkrétan nem
tudtam végigolvasni. Valahogy úgy alakult, hogy a gyerekkönyveket nagyon hamar
követték a pöttyös-csíkos regények, azokat meg a „komoly” irodalom. Melynek
megismerése után meg sokáig úgy éreztem, derogál „komolytalan”, gyerekes dolgokat
olvasni. Eme hozzáállásomat anno a Harry Potter változtatta meg, és az utóbbi
években egyfajta visszahatásként sorra jöttek a YA-regények. Melyeknek igazán
nagy rajongója sosem voltam, de szívesen olvastam őket – magyarázkodtam is
miatta eleget. Idén aztán elegem lett az ifjúsági irodalomból, besokalltam
kissé a jobbára egy kaptafára készülő történetektől.
Ehhez képest meglepő, hogy épp most került a kezembe egy
hamisítatlan, kamaszoknak írt kalandregény – de az igazság az, hogy az Ad Astra
marketingjének én sem tudtam ellenállni. Az idén alakult, és rögvest
közönségkedvenccé avanzsált kiadó könyvei közül eddig csak a Marija Morevna és a Halhatatlant olvastam
– hogy, hogy nem, úgy alakult, hogy kis blogunk háza táján Zoli lett az
„adastrás” könyvek felelőse. Én meg csak csorgatom a nyálam, és remélem,
egyszer lesz időm pótolni a lemaradásomat: megesz a fene a Dervisházért, meg az Oszamáért.
A Leviatán viszont az én szívügyem
volt, nagyon vártam, gyerekes módon örültem, amikor megkaptam, és mit tagadjam:
gyermeki vigyorral az arcomon olvastam szinte végig.
Jó volt visszarepülni az időben jó száz évvel, az első
világháborút megelőző napokba, egy olyan Európába, ahol a hatalmas harci
gépeket építő tengelyhatalmak (barkácsok) állnak szemben a DNS piszkálgatásával
elképesztő állatokat kitenyésztő antant-államokkal (darwinisták). Persze nem is
lenne ez vérbeli ifjúsági regény, ha nem két, egymással ellentétes oldalon álló
fiatal szemén keresztül ismernénk meg a történteket.
Sándor herceg, az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösének
morganatikus házasságból származó (vagyis a szokásjog szerint apja után a trónt
nem öröklő) fia épp grandiózus csatákat vív ólomkatonáival, amikor az éjszaka
közepén menekülésre kényszerül: szüleit Szerbiában megölték, a császár bosszúért
kiált, a német birodalom pedig csak az alkalomra várt, hogy megtámadhassa a
Balkánt. Ha kitör a háború, Európa legfontosabb országai egytől egyig belépnek,
és a kontinens vérbe borul. Tudja ezt az ifjú herceg is, akinek azonban saját
testi épségét is féltenie kell: az uralkodó osztály köreiben túl sokan érzik
úgy, hogy veszélyt jelent a trónra.
Mindeközben Angliában Deryn Sharp pilótavizsgájára készül: a
tét hatalmas, hisz ezen múlik, hogy felveszik-e a légierőhöz vagy sem. Élete a
repülés, tehetségesebb kortársai nagy többségénél, egyetlen bökkenő van csupán:
hogy lány. Így a vizsga nem is annyira a repülésről szól, mint inkább arról, el
tudja-e hitetni a légierő tisztjeivel, hogy ő valójában Dylan Sharp. S a
sikeres vizsgát csak még nagyobb próbatétel követi: Deryn pikk-pakk a Leviatán,
a légierő legnagyobb koholt léghajója fedélzetén találja magát, úton a
kontinensre. Ahol egyszerre kell fiút játszani, tanulni, dolgozni, közösségbe
beilleszkedni, és hamarosan harcolni az ellenséggel – és akkor még nem is
beszéltünk a hölgyről, kinek szigorúan titkos küldetése és veszélyes rakománya
felbolygatja a Leviatán életét.
A két fiatal útja a svájci hegyekben keresztezi egymást: a
Leviatán lezuhanása után, különböző kalandok, árulások és nagylelkű gesztusok
eredményeképp egy idő után egy hajóban eveznek, és kettejükön (is) múlhat,
merre fordul a háború kereke.
Imádtam olvasni ezt a könyvet, csak úgy lubickoltam a
kalandokban, a lélegzetelállító gépezetek és szörnyek leírásában, a szellemes,
fiatalos, ám valamennyire régies párbeszédekben (volt néhány furcsa kifejezés,
mindenesetre az méltánylandó, hogy nem lett sem túlságosan mai, sem túlságosan
poros a nyelvezet). Westerfeld egészen elképesztő fantáziával rendelkezik, a
barkácsok lépegetői és repülői még hagyján, én is láttam sci-fiket, el tudom
őket képzelni, de a Leviatán leírásánál tényleg elállt a szavam. Bár engem
speciel picit elriaszt, hogy egy élő organizmus belsejében utazzak (azt hiszem,
lelkem mélyén barkács lennék), a léghajó-szörny az egyik legfantáziadúsabb
teremtmény, amiről olvastam. A beleélést egyébként nagyon jól segítik Keith
Thompson illusztrációi – nekem, csekély képzelőtehetséggel megáldott olvasó lévén
jó mankót jelentettek a különböző darwinista lények elképzelésekor.
Önmagában a fantáziadús világ azonban nem lenne elég: a jól
sikerült szereplők és a remek történet töltik meg a kereteket élettel. A két
főszereplő, Deryn és Sándor minden tragédia és felelősség ellenére igazi
kamaszok: nem váltják meg a világot, hibáznak (jócskán), olykor nem értik a
felnőttek taktikai játszmáit; pont olyanok, mint két gyerek, akik „felnőtt”
helyzetbe keveredtek és nem igazán tudnak mit kezdeni vele. De tanulnak, és
fejlődnek – mindkettejükben bőven van lehetőség. Nem vitás, hogy ők állnak a
középpontban, azonban a mellékszereplők sem panaszkodhatnak: jó néhány érdekes
személyiség szegélyezi útjukat, akiknek tettei valóban kihathatnak a háború
menetére.
Mert hát a történet gerincét a háború adja, és gyanítom, a
folytatásban ez még inkább így lesz – de hogy merre fordul a szerencse, és
vajon a titokzatos rakomány elér-e Konstantinápolyba, és milyen hatással lesz a
történtekre, az kiderül a tavasszal megjelenő Behemótból. Amit őszintén szólva alig várok: ezúttal szerintem
senki sem húzza a száját, hogy már megint trilógiát kapunk, maximum azért, hogy
csak egy trilógiát. Mert ilyen
kalandos, izgalmas, vidám, színes-szagos, gyermekkorba visszarepítő történetből
szívesen olvasnánk még!
Kiadó: Ad Astra
Fordító: Kleinheincz Csilla
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése