Meg
kéne tanulnunk az indiai zenészektől így lakni be a színpadot! A
végtelenül illedelmes felszabadultságot, az egymás játékos
vetélkedésekkel és évődésekkel tűzdelt tiszteletét, ami voltaképp a zene
tisztelete. Ahogyan egymásra figyelnek egy-egy improvizációban, s
ahogyan nem feledkeznek meg a közönségről sem – ahogyan bevonnának ebbe
az intimitásba, ebbe az egymásra figyelésbe. Ahogyan sugárzik róluk,
hogy a hangszereikkel, ott velünk szemben vannak maradék nélkül otthon –
hogy legyenek bárhol a világban, ez nem változik. Vishwa Mohan Bhatt legújabb zenei vállalkozása, a Desert Slide
egy estére ideköltözött Budapestre, a Művészetek Palotája Fesztivál
Színházának színpadára. Ahogy a művész egy interjúban fogalmazott: a
zene által istennel beszélget – de eközben nem felejt el a
zenésztársaival, sőt, velünk is „beszélgetni”.
Ravi Shankar
tanítványa, világhírű előadó, Grammy-díjas, a slide gitár és szitár
átmeneteként felfogható hibrid hangszer, a róla elnevezett mohan bhatt
kiötlője – de Vishwa Mohan Bhatt nekem nem ez a sok jellemző „adat”
lesz, hanem az a jó humorú, csillogó szemű örökifjú, ott a színpadon;
aki pajkos csínyként éli meg, hogy együttesének kivételes képességű
énekese, Anwar Khan Manganiar minden hajlítását jóízűen
utána kövesse a hangszerén, s aki legalább ennyire örül annak, amikor a
„ritmusszekció” tagjai játszanak egymással felelgetőst, ahol Gazi Khan Barna
rendkívül expresszív kartal-játéka dobja fel a zenei labdát. S aki
azért a bevezetőjében felhívta a figyelmünket: ez nem indiai klasszikus
zene lesz, hanem hindi.
Persze
egy zenei tradíció addig élő, addig nem válik önmaga panoptikumává,
amíg a megőrzés, a klasszikus hagyományok ápolása mellett a művelői
befogadják, a saját zene-világuk szabályai szerint adaptálják az őket
érő friss hatásokat is. A klasszikus indiai zene, a rága és tála világa
napjainkban is termel új játékstílust, új iskolákat – a művek
értelmezése és játékmódja nem ketrece, hanem játéktere az előadóknak. S a
klasszikus zene körül ott van egy csodálatosan gazdag, kontinensnyi
méretű zenebirodalom - a Bollywood-i szuperprodukciók slágereitől a
különböző tájegységek és népcsoportok egyszerre hagyományőrző és
egymásra is ható népzenéiig.
A
Desert Slide zenéje is egy népzenei hagyomány, a Rádzsasztán vidékén
honos Manganiar alapjain áll, s ezt ötvözi a mohan bhatt dallamos,
hajlékony futamaival. Ez a muzsika egyszerre a hagyomány, a zenei
források megvalósult tisztelete, és a bátor kísérletezés egy új hangszer
lehetőségeivel. Egyszerre múlt-idézés, és hallatlanul modern,
improvizatív – szinte a jazz felfogásával rokon – színi produkció.
Hiszen
nem így születik a hagyomány? Jön egy invenciózus alkotó, aki
szétfeszíti az adott kereteket és újakat teremt. Néha az volt az
érzésem, ilyesminek vagyok a tanúja. És ezt nem lehet elégszer
megköszönni.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése