A királynő című film 2006-os sikere óta divatba jöttek az angol
közszereplőkről, illetve politikusokról szóló életrajzi drámák: Az ifjú Viktória királynő, A király beszéde és most a
Nagy-Britannia első női miniszterelnökének életét feldolgozó A Vaslady is ezt a divathullámot
lovagolta meg. A maga módján mindegyik film jól sikerült, azonban, sajnálatos
módon, Stephen Frears drámájának színvonalát egyik sem érte el. Ami jelen
esetben már csak azért is kár, mert a Vaslady élete régóta megfilmesítésért
kiált, és bár személye ellentmondásos, az biztos, hogy története sokkal jobb
filmet érdemelt volna.
Margaret Thatcher egy élő
legenda, valóban nagyformátumú politikus, kinek érdemeit pártállástól
függetlenül el kell ismerni: nőként először lehetett kormányfő a hagyományaihoz
végletekig ragaszkodó Nagy-Britanniában, ráadásul a konzervatív párt színeiben.
Vaskézzel kormányozta országát, jó néhány területen ért el sikereket, ám nem
vette észre (vagy nem akarta észrevenni) hogy máshol annál nagyobb kudarcokat
vallott. Érzékeny, bátor és őszinte művész után kiált ez az életút, ám Phillida
Lloyd az érzékenység terén ugyan jól vizsgázik, a bátorságot és az őszinteséget
beáldozta a kíméletesség oltárán.
Filmje egy alapvetően jóindulatú
portré, amely bemutatja a fiatal Margaret Roberts útját a háborútól kezdve,
amikor apja, a kisvárosi fűszeres szónoklatait hallgatva elhatározta, hogy
politikai pályára lép, és a közjónak szenteli életét; házasságán és anyaságán
keresztül a felemelkedésig – mindezt az időskori demenciában szenvedő,
zavarodott, dugiban piáló, halott férjét hallucináló Thatcher
visszaemlékezésein keresztül. Alapvetően idealizál: ugyan kötelező elemként
felvillant képeket a kudarcos anyaságból; megemlíti, hogy a fia beszélni sem
akar anyjával, a lánya zavartan és elfojtásokkal telten gondozza idős
édesanyját, férje pedig az idő előrehaladtával egyre inkább papucsként volt
kezelve; mindez eltörpül Thatcher politikai nagysága mellett.
Lloyd úgy láttatja Thatchert,
ahogy ő láttatná saját magát – ami művészként nem egy szerencsés húzás. Hogy
mennyire nem tudott mit kezdeni a rendező hősnője megkérdőjelezhető tetteivel,
az is bizonyítja, hogy archív felvételeken keresztül mutatja be a
szakszervezeti tüntetéseket, a sztrájkokat, az IRA merényleteit. Akár remek
kreatív megoldásnak is tekinthetjük ezeket, mégis, bennem azt az érzetet
keltették, hogy minél egyszerűbben le akarták tudni őket – anélkül, hogy állást
kellene foglalni.
Az, hogy A Vaslady minden gyengesége és felszínessége ellenére igen élvezetes és maradandó alkotás lett, Meryl Streep fantasztikus játékának köszönhető. Bevallom, szkeptikus voltam vele kapcsolatban. Napjaink tán legnagyobb hollywoodi színésznőjét a fél világgal együtt én is csodálom, ám az utóbbi években bármilyen jó filmben játszott, egyszer sem tudta elfeledtetni velem, hogy Meryl Streepet nézem a vásznon – sajnos, így jár még a legjobb színész is, ha ikon lesz belőle. Tartottam tőle, hogy most sem sikerül – márpedig egy életrajzi film esetében elengedhetetlen, hogy a színész elfeledtesse a nézővel évtizedes filmes múltját. Hadd kanyarodjak vissza a bevezetőben említett A királynőhöz: Helen Mirren félelmetesen jó alakítása azóta a szememben állandó viszonyítási pont – annyira átlényegült Erzsébet királynővé, hogy azóta ha az angol uralkodóra gondolok, elsőnek Mirren filmbeli arca ugrik be.
Előre borítékoltam a csalódást,
ami azonban elmaradt: Streepnek sikerült a lehetetlen, teljesen levetkőzte
önmagát, és felvette Margaret Thatcher alakját – tegyük hozzá, óriási
maszkmesteri segítséggel; a smink és a jellegzetes hajköltemény alatt
nagyítóval kell keresni Meryl Streepet. Elképesztő átalakulását méltán
jutalmazta Oscar-díjjal az Amerikai Filmakadémia – ám tegyük hozzá, a
színésznő, akit az elmúlt harminc évben tizenhét alkalommal jelöltek a díjra,
és csupán kétszer kapta meg, jó néhány jobb
filmmel is megérdemelte volna.
Felemás élmény marad hát A Vaslady, egy kiváló alakítás és remek
maszkmesteri munka (no meg Jim Broadbent Streephez minden tekintetben méltó
mellékszereplése) mellett azért elsősorban a kihagyott lehetőségek filmjeként
lesz emlékezetes. A magam részéről biztosra veszem, hogy a nem is túl távoli
jövőben látunk még életrajzi alkotást a Vaslady-ről – remélhetőleg bátrabb és
némileg kritikusabb alkotóktól.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése