Szeretek
úgy beülni egy filmre, egy színdarabra, hogy nem tudok róla túl sokat –
hogy ne vezessenek a belém kódolt várakozások. Manapság olykor szinte
lehetetlen ez: az előzetesek, a kedvcsinálók képpel telirakott világát
éljük, s bár ezek talán sokakat kíváncsivá tesznek, óhatatlanul
leradírozzák a dramatikai csúcspontok éleit, a nézőben önkéntelenül
felépülő filmi-színi hatás fonnyad tőlük el. Persze a Dogville esetében
hatványozottan nehéz megtartani a szinte gyermeki tudatlanságot – mivel
láttam a filmet, amelynek színre vitt olvasatát láthattuk a Bárkában a
minap. De például nem sejtettem, amit bármilyen előzetes
információ-hordozó (szükségképpen Önök, az olvasók számára ez az írás
is) tartalmaz-tartalmazott, hogy az ismert történetet ezúttal mai magyar
környezetbe helyezve tárják elénk az alkotók. Nem sejtettem, hogy
milyen intenzív, torkon ragadó élménnyel ajándékoznak meg e darab
megtekintésével. Hogy megajándékoznak egy előadással, ami minden ízében
„készen van”.
Lars von Trier
nyilatkozta, hogy az események színtere, a képzeletbeli kisváros:
Dogville a zárt mikromiliő miatt „került” a Sziklás-hegységbe, s a kellő
hangulat megteremtése végett játszódik a húszas évek alkoholtilalom
sújtotta Amerikájában. Anger Zsolt, jó érzékkel mérte
fel, hogy mindez másfelől egy önmentő, elidegenítő gesztusként, a
„távol, régen, nem velünk történt” megnyugtató, képernyőnyi-híradós,
kívülálló-távolságtartó befogadói aktusaként is működik. Holott a
„tételdráma”, a filmet átható példabeszédiség korfüggetlen. Belevon hát
bennünket, azzal, hogy a figurák, a dialógusok, a szereplők viszonyai a
mai értelemben hétköznapiak. Mégsem „aktualizálást” látunk, a
szövegkönyv, a rendezés nem a klasszikusok izzadságos maiasításának
ösvényén ját, hanem egy minden ízében korrekt, önálló olvasatot kapunk,
szinte az eredetire rímelő új művet. A mai magyar közegből származó,
szomszédságból-rokonságból untig ismerős figurákkal és mondatokkal – s
ha van bennünk hozzá szív, bizony a ráismerhető elszégyellt önmagunkkal,
mint szereplőkkel.
Nem
aktualizálás ez, hanem a legtisztább művészi kihívásoknak messzemenőkig
megfelelő, önálló, ihletett olvasat. El lehet felejteni a film nem egy
emblematikus mondatát, az ikonikus figurákat – azaz dehogy: a mondandó
váza, a figurák a motiváció szintjén ugyanazok; amit az eredeti szövegek
helyett kapunk, az ugyanúgy „eredeti”. Ahogy a szereplők is
átparentálódnak ide hibátlanul, ebbe a körfolyosós bérházba
(csóró-lakóparkba, panelbe), a mi nyelvünkön beszélik ugyanazt a
lényegest. Lars von Trier és Christian Lollike fontos
mondatai ebben a szinte teljesen önálló darabban csak ott kapnak helyet,
ahol nem törik szét ennek a másfajta helyi jellegzetességekkel terhes
közegnek az előadás által megteremtett nyelvi-cselekményi hitelességét.
Angelika,
a ki tudja milyen erőszak elől menekülő fiatal nő egy egymást untig
ismerő lépcsőházi közösségbe próbál beilleszkedni, próbál „odatartozni”
Tamás, az önjelölt közösség-építő segítségével. Míg azt hiszik, ártatlan
menekülő, addig a házbeliek annak a jegyében bánnak vele, amit magukról
gondolnak. Amint menekülő bűnözőnek hiszik, már inkább annak a
jegyében, amit egymásról. A „közösségről” hamar foszlik a máz – mindenki
egyre inkább a saját kiterjedő kisszerűségeivel, aztán egyre inkább
gátlástalanságaival ajándékozza Angelikát (mennyire találó ez a név, a
magyaríthatatlan Grace/Kegyelem helyett!). A kiszolgáltatottság
angyal-mértéke poklokat provokál, ahogyan Lars von Trier mondja: „az
egyén fölött szerzett hatalom erkölcstelenné teszi az embereket.” Amint a
lakók úgy érzik, kezükben az erkölcsi alap az ítélésre, egy morbid „mit
érdemel az a bűnös” játék mentén egyre inkább a saját elfojtásaikat
élik ki a lányon.
Amíg
Lars von Trier a színházat, a színpad tereit és játéktechnikáit emeli a
filmbe, rengeteg elidegenítő gesztussal nehezítve a beleélést, addig
Anger Zsolt rendezése a színpadon operál vállaltan filmes eszközökkel,
egyfajta sajátos közelkép-sorozatba rántva a nézőt. Ezt nem részletezném
túl: az elsötétedések, filmes beállítások, átvezető zenék teremtette
előadás-ritmust, ezt látni kell! Megint sikerült egyszerre távolságtartó
és intim, jelzésszerű és konkrét díszlet-teret teremteni, a „lelátókon
ülő” nézők két-oldaláról közbezárt, csak egyfelől fallal kerített
minimál-díszlet pompás, ideális játéktér. A szereplők a „mi gönceiket”
hordják, épp csak annyira elrugaszkodva a „hétköznapitól”, amennyire a
különböző alakok „kattant-jellege” öltöztet – a ruhák finoman
karikírozva „jellemeket” beszélnek. Nem először látom, mennyi energiát
ölnek a Bárkában a darabhoz illő keretek minél pontosabb megteremtésére,
s azt sem először veszem észre, mennyire precízen egyensúlyoznak a
kimódoltság és természetesség vékony mezsgyéjén.
Az
egyes beállítások egymásutánja rengeteg nem látszó mozgást követel a
színészektől és a díszletezőktől, ez egy igen munkás darab, úgy, hogy
valójában színpadi értelemben komótos, következetes lassúsággal építi
fel a cselekmény-stációkat. Azt írtam, az előadás „készen van”, hát
illik is készen lennie - a 2009-2010-es évad bemutatója volt. Ennyi idő
után inkább az a csoda, ahogyan a szereplői még mindig „benne élnek”,
hallatlanul intenzív „jelenléteket” teremtve. Ebben a színi keretben
egyik színész sem spórol magával. Az előadás nemcsak Szorcsik Kriszta rémületes mélységű azonosulásán, nemcsak Dévai Balázs
„dekára kimért” gyávaságból és idealizmusból gyúrt rosszul-cselekvésén
áll vagy bukik, itt mindenkinek megvan a pár pillanata a figyelmi
középpontban, és mindenki hibátlanul él is a lehetőséggel. Azon nem
csodálkozik a színház-látott ember, hogyan kőpontos Mucsi Zoltán a kiskapitalista apafigura, Margitai Ági a kivénült közértes, Kardos Róbert a „pincebogár” szerepében, vagy milyen egyszerűen rabolja el a közönség figyelmét Blaskó Péter,
ahányszor csak bejön – viszont újra és újra meglep, milyen gazdag is ez
a Bárkás társulat, milyen remek karakterek és milyen remek fiatal
színészek tartják könnyedén a „nagyokkal” a játéki lépést.
Sok
szóval írtam le azt a végtelenül egyszerű mondatot: a Dogville-t látni
kell, amíg még játsszák. Ha látták és szerették a filmet, akkor azért;
ha nem ismerik, akkor meg azért, mert a szituációk, a figurák
húsbavágóan ismerősek lesznek, a szükségképpen bosszúba forduló történet
pedig kihagyhatatlan. Ahogy Tamás mondja a darabban: „Angelika, ez
igazán meggyőző illusztráció volt!”
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése