A 2000-es évek elején, a Harry Potter és A Gyűrűk Ura
széria sikerét követően csak úgy ontották magukból a hollywoodi stúdiók
a fantasy-eposzokat, melyeknek többsége azonban meg sem közelítette az
említett két sorozat színvonalát. Cseppet sem volt hát meglepő, hogy
2005-ben Tolkien kortársa és jó barátja, C. S. Lewis szintén kultikus
regényfolyama, a Narnia Krónikái első része is vászonra került. A Narnia Krónikái – Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény ugyan nem aratott osztatlan sikert, de nem is volt akkora bukás, mint mondjuk Az arany iránytű, vagy az Eragon – ami elsősorban az erős alapanyagnak köszönhető. Természetszerű volt tehát, hogy elkészítik a folytatásokat is.
Az
első rész az alapanyaghoz hűen elsősorban a gyerekekhez szólt, és mert
valóban mesei lenni, ellentétben a korszellemmel, ami mindenben – még a
rajzfilmekben és a gyerekeknek készülő történetekben is – megköveteli a
felnőttek felé való kikacsintást. A legtöbb kritika az alkotók szemére
is vetette ezt, talán ennek is köszönhető, hogy a folytatás, a Narnia Krónikái - Caspian herceg
sötétebbre lett hangolva, pörgősebb, akciódúsabb lett, korfüggetlen
szórakozást nyújtva az egész családnak. Ehhez képest nem lett akkora
siker, mint az első rész – hozzáteszem, ebben szerepe lehetett annak is,
hogy a történet ahhoz képest nem sok eredetiséget tartalmaz.
A harmadik rész, a Narnia Krónikái – A Hajnalvándor útja
immár új stúdió égisze alatt, új rendezővel készült, azonban ami a
stílust és a hangulatot illeti, visszatérés az első rész mesevilágához.
Ami jelen esetben nem baj, viszont a felnőtt moziközönség igényeinek
kielégítéséhez sajnos kevés. Még azok is, akik az első rész idején
örültek a gyermeki mesének, harmadszorra már csekély valószínűséggel
tudják ugyanúgy élvezni. Egyszerűen máshoz szoktunk, talán kiveszett
belőlünk valami, talán a felgyorsult tempónk az oka – nem tudom, de
tény, hogy hiába tudom, hogy ez a film adaptációként nagyjából hozza,
amit kell, miközben a moziban nézem, unom.
Ugyanazt
kapjuk, amit az előző két részben: a Pevensie testvérek (itt már csak
Lucy és Edmund, a két idősebb, Susan és Peter már felnőttek, nem
térhetnek vissza Narnia földjére) egy rejtélyes átjárón át egyik
pillanatról a másikra Narniába kerülnek – az átjáró ezúttal
ruhásszekrény vagy metróalagút helyett egy festmény, a két testvér pedig
merő véletlenségből útitársat kap undok unokatestvérük, Eustace
személyében. Ők hárman hamar Caspian király hajóján, a Hajnalvándoron,
és egy veszélyes küldetés kellős közepén találják magukat: meg kell
keresniük Narnia hét lordját, akik titokzatos módon tűntek el, és
egyesíteniük kell a hét mágikus kard erejét, hogy legyőzzék a gonosz
szellemet, ami beférkőzött Narniába.
Mialatt
szigetről szigetre hajózva kutatják a lordokat, megismerkednek jó
néhány eddig ismeretlen fantázialénnyel, szembekerülnek egymással és
önmagukkal, megkísértődnek, és szembenéznek saját gyengeségeikkel – hogy
a végére mindenki a személyére szabott tanulság birtokában megbékéljen
önmagával, a korlátaival, megbocsásson másoknak, és bocsánatot kérjen
azoktól, akiket bántott. Szájbarágós tanulságok jóról és rosszról,
szigorúan tízévesek igényeihez szabva.
Ám ha jobban belegondolunk, a Narnia Krónikái
sorozattól nem igazán várhatunk mást. Lewis története tanmese, ami egy
csodálatos, komplex, ezernyi rejtett kincset hordozó fantáziavilágban
játszódik. A fantasy-felszín alatt egy erősen biblikus történet bújik
meg, meglehetősen didaktikus mondanivalóval. Ráadásul, bármennyire
szeretem, azt nem tagadhatom, hogy Lewis bizony sokszor ismétli önmagát,
a történet újra meg újra ugyanaz a klisékből álló kaland, aminek a
végén újra meg újra ugyanazokat a tanulságokat kapjuk. Mégis szeretjük
olvasni, mert varázslatos, mert a maga módján gyönyörű, mert
örökérvényű.
Viszont
nem igazán filmre való – legalábbis nem nagyköltségvetésű hollywoodi
mozifilmre. Ezt a regényfolyamot sokkal több lélekkel, és sokkal
kevesebb akcióval kellene adaptálni. (Készült belőle egyébként egy
BBC-sorozat még a nyolcvanas években, nem tudom, az milyen lehet –
technikailag biztos gagyibb, de talán kedvesebb.) A Hajnalvándor útja
nem rossz film, sőt, az átlag szemrágógumiknál messze jobb; de
mérföldekre van mind az eredeti könyvsorozat színvonalától, mind attól,
amit a felnőtt nézők elvárnak manapság az igényes fantasy-filmektől –
gyerekfilm, bájos, esetlen, szájbarágós, és nem is olyan félelmetes,
mint mondjuk a Harry Potter.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése