A délszláv női prózát bemutató BÓRA könyvek sorában jelent meg Olja Savičević Ivančević első novelláskötete, a Lehet, hogy novella.
A sorozat célja, hogy az itthon jobbára ismeretlen ex-jugoszláv
irodalom női vonalát bemutassa a magyar olvasóknak – hogy aztán a
sorozat köteteiből kibomlik-e egy jellegzetes délszláv női irodalom
képe, arra még várni kell. Ez a rövidke novelláskötet arra mindenesetre
tökéletes, hogy ízelítőt adjon valamiből, ami olyan nagyon más, mint a
mi életünk és irodalmunk, és mégis, nagyon hasonlít rá.
Más,
mert a kilencvenes évek tőlünk délre nem csak a politikai rendszer
változását hozta, hanem az ország felbomlását, és ezzel, sokaknak és
sokféleképpen, az identitás elvesztését, hontalanság- és elveszettség
érzetet is. Ez a többszörös identitásvesztés, a gyökértelenség, a
helykeresés kiérződik a novellákból, ráadásul az 1974-ben született
szerző annak a generációnak a tagja, akik a rendszerváltás és a délszláv
háborúk idején váltak felnőtté, így fiatalkori alapélményeit még inkább
áthatja a fenyegetettség, a bizonytalanság érzete.
Mégis,
más tekintetben lehetnének ezek a novellák egy magyar író első novellái
is, mert olyan alapélményekről szólnak, amik helytől, időtől,
társadalmi-politikai berendezkedéstől függetlenül mindannyiunk életében
jelen vannak - az első szerelem, gyermekkori barátságok, nyaralások a
nagyszülőknél, a ragacsos, forró nyarak emléke, az első traumák,
csalódások, találkozás a betegségekkel, a halállal, a bűnnel, a
kegyetlenséggel. Ezek a hétköznapi történetek teszik ki a kötet nagy
részét, jókora adag nosztalgiával és a homályba vesző emlékekre jellemző
jótékony szépítéssel.
Az
a néhány darab, ami erősen elüt az említett nosztalgikus novellák
hangvételétől, valójában a végletekig sarkítottan írja le ugyanazokat a
témákat: a férfi-nő kapcsolatot, a család fojtogató légkörét, a
szenvedélyt vagy épp az unalmat – csak épp a nosztalgikus múltidézés
ezekben átcsap valamiféle gyermeki, szürreális fantáziálgatásba, mintha
egy túlfűtött fantáziájú (már nem is olyan kicsi) gyerek
kísérletezgetne, hogy milyen lehet a család, amikor nem a „normális”
módon működik, vagy mit csinálhat egy férfi és egy nő, amikor nem
„normálisan” csinálják.
Ez
az ellentét, a nagyon hétköznapi és a nagyon furcsa novellák
kontrasztja is azt sejteti, Olja Savičević Ivančević még keresi a
hangját – ezek a rövid, alig két-három oldalas írások egy fiatal író
minden benyomást, felbukkanó emléket és minden kósza gondolatot
rögzíteni kívánó képét idézik. Érdekes, jól megírt, olykor humoros,
olykor szívhez szóló kis kötetet olvashatunk – kezdésnek ígéretes, de
még csak vázlat, igazi képet nem ad, sem az íróról, sem a délszláv női
prózáról.
Kiadó: Nyitott Könyvműhely
Fordította: Kollár Árpád
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése