Frank (Bruce Willis),
a visszavonult CIA-ügynök békésen éldegél jólfésült kertvárosi házában,
avokádót nevelget cserépben, és halálosan unja magát, egészen addig,
amíg egy éjjel egy barátságtalan géppisztolyos osztag szét nem lövi
otthonát – a házon és a karácsonyi díszítésül szolgáló ronda
rénszarvasokon kívül csak a bérgyilkosoknak esik bajuk, Frank maga
sértetlenül távozik, hogy aztán inkább kíváncsiságból, semmint
bosszúvágyból végigautózzon az Államokon és kiderítse, kik és miért
akarták eltenni láb alól.
Útitársra is szert tesz a nyugdíjfolyósító Mary Louise Parker
alakította ügyfélszolgálatosában, akivel épp bimbózó románcba
bonyolódna, ha nem kéne menekülnie – jobb híján magával viszi hát a nőt
is. Államról államra utazva felkeresik Frank régi társait, az öregek
otthonában punnyadó, nővérkékkel flörtölő, horgolt takarója alatt
fegyvert rejtegető Joe-t (Morgan Freeman), a neurotikus, földalatti bunkerban bujkáló, mindenkiben kémet látó Marvint (John Malkovich) és a kisebb fajta kastélyában visszavonultan élő Victoriát (Helen Mirren),
aki két parti között néha exkluzív bérgyilkosként tevékenykedik. Ők
négyen (plusz a pislogó Parker) indulnak a rájuk vadászók ellen:
betörnek a CIA központjába, haverkodnak egykor ellenséges szovjet
ügynökökkel, fegyvercsempészeket kínoznak, hogy aztán a végére mindenki
elnyerje méltó büntetését.
Egy csepp eredetiség nem sok, de annyit sem találni Robert Schwentke (Légcsavar, Az időutazó felesége)
akcióvígjátékában – hogy a sablonos és kiszámítható cselekmény ellenére
mégsem fullad unalomba, és nem zuhan az agyatlan hentelős-bosszúállós
filmek színvonalára, az a humornak és a szereplőknek köszönhető. Az örök
atlétatrikós akcióhős Bruce Willis jól tette, hogy olyan
színésznagyságokat gyűjtött maga mellé, mint Helen Mirren, John
Malkovich és Morgan Freeman.
Bőven
láttunk már idősödő színészeket fiatalokat megszégyenítő (vagy csak
megszégyeníteni kívánó) akció-, vígjáték-, és romantikus szerepekben is,
a film különleges ízét nem is elsősorban a visszavonult CIA-ügynökök
kora adja, hanem a drámai színészek kirándulása az akcióvígjáték
műfajába. Mirren, Malkovich és Freeman olyan élvezettel bohóckodja végig
a filmet, hogy azon nem lehet nem harsányan kacagni, és miközben minden
rezdülésükkel simán kenterbe verik a műfaji szerepekhez szokott
társaikat, jól alá is játszanak a láthatóan szintén lubickoló Willisnek,
akinek alakításában mintha végig lenne egyfajta csibészség – amolyan „tudom, hogy sokkal jobb színészek vagytok mint én, de ugye hogy jó móka ez?” módon.
Ráadásul
kockás has ide, csábítónak szánt szemöldökráncolás oda, szerintem
vagyunk páran, akik sokkal szívesebben nézzük John Malkovich-ot a
vásznon, mint kigyúrt és agyonsztárolt társait – még akkor is, ha
idétlen rózsaszín plüssmalacot szorongat és az a maradék haja is úgy
meredezik, mint egy őrült tudósé. Arról nem is beszélve, hogy kétlem,
hogy sűrűn láthatnánk a csodálatos Helen Mirrent hófehér estélyiben és
Marten’s bakancsban géppisztollyal szitává lőni egy egész mélygarázst –
pedig nem semmi látvány!
A mellékszerepekben olyan színészek tűnnek fel, mint Richard Dreyfuss vagy Brian Cox, a fiatalabb generációt a már említett Mary Louise Parker és Karl Urban képviseli. Urban egy az egyben azt hozza, amit A Bourne-csapdában, Parker pedig ugyanazzal a kicsit beszívott őzikenézéssel játssza végig a filmet, mint a Nancy ül a fűben sorozatot – arra jók, hogy a többieknek végszavazzanak, de világos, hogy ez a film nem róluk szól.
Rengeteg
lövöldözés, jó adag irónia, idézhető humoros párbeszédek, papírvékony
sztori, szépen koreografált üldözések és nagyszabású helyszínek – a
műfaj összes kelléke felsorakozik, ahogy mondtam, eredetiséget ne
várjunk tőle. Inkább csak élvezzük, hagyjuk, hogy kikapcsoljon,
szórakoztasson és ne gondolkodjunk, hanem lazítsunk – ahogy a színészek
is tehették, két mélyenszántó dráma között.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése