Évek óta kerülget engem ez a film,
számtalanszor megnéztem, átrágtam magamban, mégis mindig újra meg újra
felbukkant valahol, hogy néznem kell, újra végig kell gondolnom, dolgom van még
vele. Érdekes ez – amikor egy alkotás annyira mélyen rezonál valamire, amiről
tán nem is tudjuk, hogy bennünk van, hogy folyvást kézbe kell venni, meg kell nézni,
hátha egyszer csak tisztán látunk majd. Máig nem tudom pontosan, mi az, ami
ennyire megfog a Blue Jasmine-ben, de amikor hosszú idő után végre leültettem
elé Zolit is, és jól összekaptunk azon, mennyire másképp látjuk az alkotást és
a főszereplőt is, pár dolog megvilágosodott. Annyira legalábbis, hogy már ki
tudom írni magamból egy rétegét – aztán megyek és megnézem még pár tucatszor,
hogy felfejtsem a többit.
Woody Allen egyik legkiábrándultabb
filmje, huszonegyedik századi A vágy villamosa-parafrázis, a
gazdasági válság kirobbantóinak kritikája alulnézetből, Cate Blanchett remek
alakításokban amúgy sem szegény pályájának eddigi abszolút csúcsa – címszavak,
melyek segítenek elhelyezni, de semmivel sem visznek közelebb a film
esszenciájához. Egy végletekig sérült, állandóan kompenzáló (a húga és férje
iránti ellenszenvét drága ajándékokkal, a proli származás okozta szégyent
jótékonykodással, a saját gyerek hiányát a férj fiának agyonajnározásával, a
nyilvánvaló megcsalást haverkodó nagylelkűséggel), önnön álomvilágának
rabjaként élő nő összeomlás-története, aki saját maga alól rántotta ki a vörös
szőnyeget. Egy önsorsrontó, alkoholista, sznob hárpia – aki nagyobb sérülést
okozott magának, mint amekkorát bárki okozhatott neki. Aki önkezével fosztotta
meg magát az illúzióitól, melyekre egész addigi életét alapozta – úgy, hogy a
legkevésbé sem volt felkészülve, nem hogy arra, hogy erőt merítsen az
illúziófosztásból, de arra sem, hogy eltöltsön egy napot Xanax, vodka és Louis
Vuitton nélkül.
Jasmine férje halála után repül New
Yorkból San Francisco-ba, hogy ott élő húgánál húzza meg magát, amíg kitalálja,
hogy építse újra az életét. A férj, Hal, egykor menő ingatlancápa, a börtönben
lett öngyilkos, miután csalásai lelepleződtek. A csinos, negyvenes Jasmine,
akinek önmeghatározását a Park Avenue-i lakás, a Hermes táska és a Chanel
kosztüm hármasa határozta meg, aki fényűző partik és jótékonysági akciók mentén
élte ki egykori ambícióit, aki inkább félrenézett, mintsem meglásson bármit,
ami veszélyeztetné zárt világát, érthetően összeomlik. Magazincímlapokra való
lakások, hamptonsi házak oda, az ékszereket el kell dugni az adóhatóság elől,
munkát kell vállalni egy cipőboltban és szembenézni az egykor istenítő
álbarátok (a „társaság”) lábaival: az egykori Janetnek, aki antropológiát
tanult, de dobta az egyetemet az első kellően gazdag és előkelő pasiért, aki
megajándékozza az áhított életstílussal, nem kell nagyobb pofon. Irány hát a
nyugati part, első osztályon természetesen, a monogramos Vuitton bőröndkészlet
végülis még megvan…
Irány Frisco, a „legeurópaibb amerikai
város” és a húg, Ginger. Akinek volt férje épp Hal ingatlanpanamáiban vesztette
el lottón nyert tőkéjét és egyetlen kiugrási lehetőségét, akinek
kimondva-kimondatlanul erre ment rá a házassága, aki egy szupermarket
pénztárában robotol és épp hozzámenni készül „egy még nagyobb lúzerhez”, aki
egy lepukkant bohémlakásban él két kiskamasz fiával, állandó zaj, rumli, sörösüvegek
és röhögések közepette. Ginger, aki minden előzmény ellenére szívesen fogadja
Jasmine-t, aki segítene talpra állni, aki képes lenne visszahozni nővérét az
életbe. Ha hagyná.
Ordító a különbség Jasmine és Ginger
életmódja, habitusa, megjelenése, életfelfogása, a pasikhoz való hozzáállása
között – a forgatókönyv erre olykor bravúrosan, olykor kissé szájbarágósan
erősít rá az időbeli ugrásokkal. Azzal, hogy párhuzamosan ismerjük meg a két
nővér friscói mindennapjait és Jasmine egykori New York-i életét, jelenetről
jelenetre erősödik bennünk az érzés: nincs az az isten, hogy Jasmine itt magára
találjon. Gyűlöli Ginger új pasiját, éppúgy, mint a volt férjet, gyűlöli a munkát,
amit végeznie kell, a lakást, a gyerekeket, a zajt, a ruhákat, a sört, a meccsnéző-söröző-pizzázó
mindennapokat. Megvetése szinte lecsurog a vászonról – a rendezést dicséri,
hogy sikerrel táncol azon az iszonyú vékony jégen, ahol baromi nehéz eldönteni,
melyik oldal mellett tesszük le a garast. Mert nagyon könnyű úgy nézni ezt a
filmet, hogy a „szegény kis gazdag nő”, aki életében nem tett keresztbe két
szalmaszálat sem, folyvást alázza ezeket a szerencsétlen, egyszerű, csóró, de
kedves és segíteni kész munkásokat. Könnyű lenne Jasmine-t egyszerűen utálni.
Meg is érdemelné.
De közben ott van az a Jasmine, aki - akár
gyengeségből, akár lustaságból, akár, mert egyszerűen ez volt a kézenfekvő út -
feladta önmagát egy szerep kedvéért; aki arra a szerepre épített világot
magának; és aki aztán nem tudta felfogni, hogy az addig mindenben partner
tettestárs borítani akarta a forgatókönyvet. Könnyű csak a csillogást, a drága
ruhákat, még drágább ékszereket és az előkelőség megjátszását látni ezeknek a
kirakatfeleségeknek az életében – de a csillogó sztori mögött bújnak olykor
emberi drámák, tán több is, mint hisszük. Hogy Jasmine mit tett, miért tette,
miért nem látott - nem akart látni - más kiutat, arra ott lehet a magyarázat a
múltban, amikor Janetből Jasmine lett. Amikor úgy döntött, minden önazonosságot
felad egy szerep kedvéért. Az, hogy feléget mindent maga körül, megbocsáthatatlan
– mégsem tudok nem együtt érezni vele, mert akárhányszor nézem, szorítja a torkom
az érzés, hogy milyen, amikor valaki egy (akár maga választotta) szerep rabja. Akármennyit
árt, akármennyire ocsmányul bánik a húgával és annak pasijával, nem tudom nem
sajnálni, mert tudom, milyen, amikor valaki annyi traumát mér saját magára,
hogy már nincs annyi alkohol, ami elfojtsa és legszívesebben kimenne az utcára
és csak ordítana, amíg a torkán kifér.
Hogy mitől tartom zseniális filmnek? Nem
Cate Blanchett klasszis alakításától (pedig azt tényleg tanítani kéne, ahogy
elborul a tekintete a martinis pohár fölött és meglátjuk az elegáns felszín
alatt tomboló vihart); nem is a mellékszereplőktől (pedig Sally Hawkins valóban
remek a folyton csicsergő, kicsit zakkant Ginger szerepében, Bobby Cannavale
sikerrel hozza a szerethető melós rosszfiút; Alec Baldwin pedig meggyőző „Nagy
Hal”); nem is a két társadalmi osztály és életstílus ütköztetésétől és az
ezáltal provokált, simán végteleníthető polémiáktól. Hanem attól a bátorságtól,
ahogy meri nem megmenteni Jasmine-t.
A forgatókönyv egy ideig lebegteti a feloldás lehetőségét (bár ha rutinosak
vagyunk…), reménykedhetünk, hogy képes saját lábára állni, még el is kezd
tanulni, állást is vállal (annak is milyen vége lesz…) – aztán megismerkedik
egy „Hal kettővel” és rögtön visszazökken a jól bejáratott szerepbe. Nyilvánvalóvá
válik: Jasmine nem tudja és nem is akarja megmenteni önmagát önnön mételyétől.
Arra vár, hogy egy újabb férfi mellett eljátszhassa pepitában ugyanazt a
szerepet, hogy újra Jasmine lehessen, a Park Avenue-ről. Ebbe a forgatókönyvbe
csak az nincs belekódolva, mi történik, ha valaki nem akar szerepet játszani.
Ha valaki nem „Hal kettő”. A pofon, ami a végén éri Jasmine-t és a nézőt is,
zseniális. Kevés olyan mainstream alkotás van, ami így fel meri vállalni: van,
akinek nincs visszaút. Van, aki annyi traumát élt át és gerjesztett, annyi
mérget fecskendezett magába és maga körül, hogy már nem lehet rajta segíteni.
Lehet, nem is kell. Lehet, hagynunk kell a Jasmine-okat felemésztődni a saját
szerepeikben. És amíg lehet, levetkőzni a saját illúzióinkat, nehogy mi is úgy
járjunk, mint Jasmine.
Olyan mély benyomást nem gyakorolt rám, mint rád, de sok módon és formában megfogott. Elképesztően érdekes ez az önrontó sors, ahogy Jasmine ugyanazokat a hibákat követi el, majdnem hogy transzban. A vége kellemes meglepetés volt, nem vártam Woody Allentől, de nekem tetszett. :)
VálaszTörlésValamiért kapcsolódom hozzá, nem feltétlen esnek jól ezek a ráismerések, de néha kellenek... ;) Jól fogalmazol, mintha transzba kerülne amikor felmerül a lehetőség, hogy újrajátszhatja ugyanazt a szerepet, és tankönyvbe illő ahogy elszúrja. Még párszor meg fogom nézni, van még dolgom vele úgy érzem.
TörlésMinél többet gondolok rá, annál biztosabb, hogy még én sem végeztem vele... :D
Törlés