2019. június 20., csütörtök

Craig Thompson: Blankets - Takarók


Kiskorában az öccsével, Phillel egy ágyon osztozik. A családja mélyen, fundamentalista módon keresztény, ott, ahol ez még tényleg jelent valamit. Főleg, ha valaki szegény. A nyolcvanas-kilencvenes években járunk, az amerikai középnyugat megrögzöttségei lassan erodálódnak. Craignek nem jut egyszerű kamaszkor. A kiürülő-félben lévő államok lakójaként - ahol néhányan (az ő szülei is) még mindig nem a növekedés, hanem az egykori puritánok (újabb prédikátorok által újrafogalmazott) álmait álmodják. Vidéken, amely lassan ugyan, de változik: Craig és Phil imákba és csínyekbe göngyölt gyermekkora inkább kivétel már, mint szabály. Olyannyira, hogy páriákká lesznek az iskolában, a bibliatáborokban - a növekedés-álmot kergetők prédájává, kívülállóvá válnak. Egy szubkultúra csodabogaraivá - mondanám, holott pont ez az egyik alapfeszültsége a mesének: az ő "szubkultúrájuk" komolyan veszi azt, amit a többiek már régen csak létük plakát-vékony kulisszájaként érzékelnek.  A befelé fordulásba nőnek, ahogy minden csoport szélére szorult - a rajzba, egy szenvedélybe, amihez nem kell sok dolog, csak a fantázia. Hogy aztán ezt a befelé forduló életet, Craig életét teljesen kifordítsa a bibliatáborban megismert lány: Raina.

Nem fogod elhinni, de ez az alapjában belső történések rajzba csorgásából álló, szelíd történet szívszorítóan izgalmas. Talán mert Craig Thompson minden szégyen és a szégyentelenség összes szenzációja nélkül vetkőzik a szemed láttára meztelenre benne. Egy bizonytalan kamaszember minden görcsét, érésének minden stációját feltárva - kimondja a maga igazságait. Szembenéz veled, ahogy a kötet végén a képről, annyira nyíltan, amire a legtöbben nem vagyunk képesek. Ez egy teljesen hétköznapi történet, amit valaki igen mélyen élt meg - a tévedéseit ugyanúgy, ahogy a megtalált igazát. Az elbizonytalanodástól árulásig tartó utat, hiszen valakit el kell áruljon. Ha valaki ennyire mélyen éli a hitében meglátott számos igazságot (amik közt igazából senki nem igazítja el - pedig alapvető ellentmondásokkal terhesek), ha életrendszerűen élné mindezt, az rendszerint az életébe hatoló kamaszságában komoly görcsökre kárhoztatja magát. Hiszen közben nem tanulja meg mindazt, amit a többi (rendszerint túl korán és rosszul, de) abszolvál: hogy mit kezdjen a neki nyíló másik emberrel.

Craig Thompson egyszerűen őszinte veled, és elmondja az is: senkivel nem cserélne. Elmondja azt is, hogy ezeken a kerülőutakon tanulta meg hogyan örüljön a világnak, a családjának, a másik embernek, hogyan engedjen a kíváncsiságnak, és hogyan ne féljen, talán legfőképp hogy hogyan ne féltse önmagát. Szembenézve azzal, hogy egy ponton, amikor fordulhatott volna másképp, önmagát árulta el. Ebben sincs semmi dráma. Ez a történet mer a leghétköznapibb módon egyszerűen mesélni. Még a drámát is - például az abúzust. Mert amit mi a leginkább drámaként vagyunk hajlandók fogyasztani, az a legtöbbször várakozással, unalommal és visszatérő, rossz ritmusokkal terhes hétköznap amúgy. A legtöbbször nincs benne semmi rendkívüli, sajnos. A tálalás így kerüli az úgymond csúcspontokat, a mesélés ismert szerkezeteit, amivel feszültséget kelthetne - inkább visszanyúl a Bibliához: stációkat épít, Craig Thompson profán evangéliumát, amelyben kiszeret a vallásból és rálel a maga hitére, és nem utolsó sorban rálel önmagára.

A látszólag egyszerű rajzi világ ezt a hétköznapiságot és egyszerűséget sugallja, de ha belemerülsz, észreveszed: folyvást túlnyújtózik a szokvány képregényes kereten. Szürrealitásba, súlyosan, megejtően vastag múltakkal terhes szimbolikákba nyúlkál, s ezzel párhuzamosan innovatív mozgóképes képi beállításokba, az amúgy gyönyörűen megfogalmazott szövegre folyamatosan ráhúzva még egy plusz réteget. Sőt, olykor tökéletesen beszélve a képpel többszörösen összetett mondatokban a szavak helyett is. Semmi harsányság - de ez egy igen súlyosan innovatív anyag rajzban, nem csodálom, hogy megkapta a legfontosabb képregényes díjakat a megjelenésekor.

Ahogy körbeudvarolja a történet a címet. A hótakarót Wisconsinban és Michiganben. Az életet melengető rétegét a szónak. A gyermekkor takaróját, ami alá együtt bújt a két testvér. És a létet fojtó rétegét ugyanennek a takarónak. Az életre takart látszatokat, amelyekben mindenki él - s amit Craig szinte minden esetben észrevesz. Végül a maga "takaróját" is, amit a saját életére terít. A Rainától kapott patchwork takarón át megértve, amit ajándékba kap. Gyönyörű tudás ám ez: amit magadból megértesz, azt a legtöbbször ajándékba kapod. Erővel nem tanulható, nem bányászható ki. De egyszer észreveheted, hogy meglátta rajtad a másik. És beleszőtte a maga élete szőttesébe, belevarrta, mint egy kockát a maga takarójába. Nézegetheted. Nem spórolod meg vele az átélést - de legalább érted, mi történt veled. Craig Thompson a maga őszinteségével így szövi a magadét is a takarók lapjaira, ha hagyod, ha nem szégyellsz ráismerni a téged jelentő mintákra. És ez a csendes szavú srác megmutatja: ne szégyelld. Minden önértékelési zavarral küzdő, csöndes kamasznak, minden nem gyógyuló sebeket hurcoló felnőttnek a kezébe adnám a könyvét!

Kiadó: Vad Virágok Könyvműhely
Fordította: Rusznyák Csaba

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...