Lukács Miklóst először Dresch Quartetben hallottam - már ott tágra nyílt szemekkel. Az valami csoda
ám, ha valaki ilyen sűrű szabadsággal tiszteli meg egyfelől a hangszere nem
kicsit bokros tradícióit, másfelől viszont folyamatosan tágítja a határait a
játékmóddal, olykor szinte teljesen elfelejttetve: cimbalmot hallok. Ráadásul
remek csapatjátékos - félelmetes ízléssel adta át a teret mindig a
legmegfelelőbb pillanatban Dresch Mihálynak, meg a többi játszótársnak, és nagy
alázattal terített a másik tündöklése alá zenei varázsszőnyeget. Aztán volt
szerencsém a Womexen meghallgatni a Cimbalómduót, Balogh Kálmánnal, aki
amúgy szintén nem egy misét megérne itt a blogon, akkora tehetség - és
körülbelül ott dőlt el, hogy ezt nekem haza kell hoznom valamilyen hordozón, mert még nagyon sokszor
hallani akarom.
Úgyhogy igazából nem kellett
volna meglepődjek, a Cimbiózis mindehhez képest mennyire szabadon más, mennyire
súlyos koncepciókkal felépített jazz-magasiskola - de persze erre nem készít
fel semmi: amikor lecsap rád, és elejt a muzsika, mint valami tágra nyitott
fülű nyulat. A Lukács Miklós Trió -
Cimbiózis zenészei különböző formációkban már évek óta együtt játszanak,
vagy játszottak, Baló Istvánnal Dresch Mihály zenekarában, Orbán Györggyel a Tóth Viktor Aura Trióban már eléggé
megismerhették Lukács Miklós zenéhez állását - de hárman aztán olyan,
folyamatosan improvizatív szabadsággal és bizalommal ajándékozzák egymást, amit
amúgy ebben a szabad játéknak igen sok helyet hagyó műfajban se sokszor hallani.
Úgy komponáltam erre a trióra, hogy
kamarazene-szerűen szólaljunk meg, ahol minden zenész egyforma súllyal van
jelen. Ezért is választottam névnek a
Lukács Miklós Trió – Cimbiózist, mert a köztünk lévő szimbiózis kulcsfontosságú.
Nem teljes kompozíciókat, hanem irányokat írok meg. Nagyjából húszperces számok
lesznek a koncerteken, amik két vagy három részre tagolhatók. A két fő szakasz
a “prologue” és az “act”, és az actot is megelőzheti egy rész. Ez a zenei
szövet teret enged a szabad játéknak, annak ellenére, hogy vannak kifejezetten
kötött, a kortárs klasszikus zenére emlékeztető részei is fogalmazott egykor
Lukács Miklós a Fidelionak adott interjúban.
De most tudom csak igazán, hogy
meghallgattuk a minap a MÜPA Fesztivál Színházában A Cimbiózis világa koncertjét: Lukács Miklóssal kapcsolatban az
egyetlen helyes várakozás, ha alapból a meglepetésre készülsz. Egyszerűen sosem
lesz olyan, mindig más lesz, olykor gyökeresen más. Úgy is,
hogy a koncert első felében Klenyán Csaba klarinét-művésszel és Jankó Attila fagott-művésszel
kiegészülve a Lukács Miklós Cimbiózis
5tet által tavaly rögzített Lux et
umbra lemez anyagát mutatták be nekünk. A két klasszikus zenész bevonásával
mintha jobban előtérbe került volna Lukács Miklós, a komponista modern
komolyzenei oldala - ez egy szigorúbban felépített, kevésbé improvizatív, de
hallatlanul repítő, igazán senkire nem hasonlító kis csoda, ez a fény és árnyék.
Két olyan jelenséggel foglalkozik az
album, melyek nem léteznek egymás nélkül. A fény elől mindig az árnyékba
menekülünk, az árnyékból a fényre vágyunk. Mindig a másikra vágyunk mondta
Lukács Miklós a Librariusnak adott
interjúban - tény, erősen elkülöníthető volt a hangzásokban a két véglet, s az
is, ahogy egymásba folytak, egymás elől. Élményre éhes fülnek való, nem egyszerű,
de szépséges zene.
Aztán a szünet után a három
játszótárs hatalmasat merített megint abból a szabadságból, ami a formációjuk
igazi veleje. Ez a zene tényleg előttünk születik; ha rögzítik is, csak az
adott pillanat élményét - legközelebb gyökeresen más lehet. Lukács Miklós így
beszél a fentebb említett interjúban az improvizációról: Kell hozzá egy alapvető készség, és egy hozzáállás, hogy a zenész
akarjon improvizálni. Ez azért is hosszú út, mert sok mindent meg lehet tanulni
az improvizációról. Rengeteget kell hallgatni, koncertre járni és látni a
folyamatokat. Még mindig tanulok, ugyanúgy, mint tizenöt-húsz éve, amikor
elkezdtem ezt az egészet. Megfelelő módon kell rávezetni egy zenészt arra, hogy
legyen igénye erre és ne misztikus dologként tekintsen rá, hiszen teljesen
természetes az, hogy az embernek saját hangjai vannak. Évről évre változik,
hogy az ember hogyan improvizál, attól függően, hogy éppen mik hatnak rá, mit
talál ki, mit tud megformálni és milyen szerkezetben. Olyan ez, mint maga a megkomponált
zene. ...Ilyenkor azokat az
érzékszerveinket vesszük elő, amiket általában is használunk, ilyen a
hallásunk, a figyelmünk. De itt csak ezekre tudunk hagyatkozni. És arra a fajta
alázatra, ami megköveteli, hogy ha valamelyikünk elindít egy folyamatot, akkor
a többiek kellőképpen tudjanak alámenni és segíteni, és fordítva.
Nos, volt ki folyamatokat
elindítson, és volt ki alámenjen. Baló István élő legenda, és ahhoz mérten is
teszi oda magát minden alkalommal - erről szerintem csak egy igazán szakmabeli
tudna méltón beszélni, de az azt hiszem annyit, hogy komolyan meg is unnátok.
Én azon döbbentem meg, mennyire érzik egymást Lukács Miklóssal, olykor fel sem
néztek egymásra, úgy váltottak játékmódot, hangsúlyt, úgy nyíltak szólóba - de
hiszen tényleg évek óta érzik egymást... Orbán György meg nekem kicsit amolyan
magyar Avishai Cohen - folyton
elfelejtem miatta, hogy a bőgő igazából úgymond "csak" kísér. Volt egy pont az
este folyamán, amikor mind a hárman a hangszerre feszülve szinte a dicső
korszakából való progresszív rock élményt idézték meg, azt hallucináltam tőlük,
a King Crimson lelkét, (azt hiszem) egy népdalszerű alapból kinövesztve. Egy
dob, egy bőgő, és a cimbalom. Azaz három olyan zseniális zenész a hangszerek
mögött, mint Lukács Miklós, Baló István és Orbán Győző. Kapjátok el őket
élőben, érdemes!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése