„Az
az igazság, hogy nehéz időszakokban a legtöbb ember nem törődik a többi fajjal.
Csakis azzal, honnét jön majd az élelem, ami természetes is: ennünk kell,
különben meghalunk. De mi van akkor, ha Isten gondoskodik rólunk? Úgy
fejlődtünk, hogy istenekben higgyünk, ami azt kell hogy jelentse, hogy ennek
evolúciós előnye van. A szigorúan materialista nézet – miszerint egy olyan
kísérlet termékei vagyunk, amit állati fehérje hajt végre saját magán – a legtöbb
ember számára túlzottan rideg és sivár, és nihilizmushoz vezet. Mivel pedig így
áll a dolog, a közhangulatot kell a bioszféra számára előnyös irányba
terelnünk, mégpedig oly módon, hogy rámutatunk, mennyire veszélyes Istent
felmérgesítenünk azzal, hogy hanyagul kezeljük azt, amit a gondjainkra bízott.
-
Szóval, úgy érted, hogy ha Isten szerepel a történetben, akkor létezik büntetés
is – mondta Toby.
-
Igen – felelte Ádám Egy. – Persze - és ezt szükségtelen hozzátenni - büntetés akkor
is van, ha nem szerepel Isten a történetben. De az emberek kevésbé hajlamosak
ezt elhinni. Ha van büntetés, akkor kell hogy legyen büntető is. Az emberek
utálják az értelmetlen katasztrófákat.”
Íme, bár minden könyves kívánságunk így
teljesülne: az első kiadás olvastakor szóvá tettük, hogy igazán megérne a MaddAddam-trilógia egy tisztességes
egységes kiadást, s idén a Jelenkor el is hozta nekünk. Olvassuk hát, ha lehet
egyhuzamban, friss szemmel minden előre-hátra, oda-vissza utalásra. És
élvezzük, hogy MaddAddam végre megtalálta a saját nevét a magyar verzióban is.
Az Özönvíz
éve
a szó szoros értelmében nem folytatása az előző kötetnek – ugyanaz a történet,
más szereplőkkel, alaposan megcsavart nézőpontokkal, visszaemlékezésekkel
tarkítva. Atwood izgalmas és egyben roppant szórakoztató feladat elé állította
saját magát: hogyan lehet eljutni ugyanoda úgy, hogy közben az olvasó se unja
halálra magát, a történet koherenciája is megmaradjon, és valóban újat tudjon
hozzátenni az előzőekben alaposan kivesézett apokalipszishez. A Guvatkák ezúttal
csak érintőlegesen tűnnek fel, a középpontban az ember áll. A magát mindenhatónak
képzelő ember. A Guvat és Gazella
alapvetése volt, hogy a világméretű apokalipszist csupán egy ember, a Guvatkákat
őrző Jimmy (alias Hóember) élte túl – hogy aztán az utolsó oldalakon
fellélegezhessünk: akadnak itt más túlélők is. Az emberiség tán mégis túlélő
faj – ám vajon megérdemeljük-e a túlélést? Hogy mit hoz ki az emberből, hogy
körülötte szó szerint vége a világnak, több, mint megjósolhatatlan, ahogy az
is, mit hoz ki belőlünk, ha szemben találjuk magunkat önmagunk végletekig
tökéletesített másával.
Ám míg idáig eljutunk, megtudunk ezt-azt
az emberiséget kipusztító járvány kitörését megelőző évtizedek történéseiből –
ezt-azt, de korántsem mindent. Atwood kirakósként dobálja egymásra az
információmorzsákat, ismerős szereplők, helyzetek, Konszernek, kísérletek
bukkannak fel, de az igazi összekötő erő még háttérben marad: ő majd csak a
befejező kötetben jut főszerephez. Addig is itt van nekünk Az Özönvíz éve két narrátora, két nagyon különböző nő, akiket
összeköt a múlt: a fiatal, kissé naiv trapéztáncos Ren és a kőkemény Toby. Ren
a beszédes nevű Pikkelyek és Farkak szexklub bunkernek is beillő
„betegszobájába” bezárva figyelte, ahogy körülötte mindenkit letarol a járvány;
míg Toby a babarózsaszínre hangolt MegÚj Spa luxusfürdőjében építgette saját
Ararátját már jóval a járvány kitörése előtt. (Micsoda helyszínek ezek
önmagukban is, és micsoda árnyalatokat adnak a korábban Kampuszok és Plebsztelepek
mentén felrajzolt világképhez!) Mindketten úgy hiszik, ők az egyetlen túlélők –
ahogy Jimmy-t, őket is napról napra egy cél vezeti: élni tovább. Hogy miért,
kiért, hogy van-e ott kint még valaki, nem tudják. Talán nem is számít. Talán
egyszerűen belénk van kódolva, hogy ragaszkodjunk ehhez a nyomorult kis
életünkhöz, akkor is, ha körülöttünk mindennek vége.
Miközben Ren és Toby túlélésének és
esetleges találkozásának szurkolunk, kettőjük visszaemlékezéseiből kirajzolódik
az apokalipszis előestéjének másik oldala: Isten Kertészeinek szektája (melynek
mindketten tagjai voltak egy ideig) és az ő Özönvíz-várásuk. Jimmy emlékeiből
megismerhettük a tudomány oldalát, láthattuk, hogyan pusztítja el az emberiséget
egy önmagát Istennek képzelő zseni – Isten Kertészein keresztül megismerhetjük
azokat az olykor naiv, olykor elszánt, olykor nagyon is taktikus embereket,
akik pusztába kiáltják a veszélyt, ami a saját végzetébe rohanó emberiségre
leselkedik. Az elhagyatott tetőkön „csináld magad” édenkertjüket nevelgető
Ádámok és Évák „zöld” szentekkel és az evolúcióhoz írt zsoltárokkal tarkított
vallása csak részben megmosolyogtató – valójában ügyes szintézise egy halom környezetvédő
ideológiának. Eme törekvések vallásos előírásokba csomagolása több mint
elgondolkodtató – valóban kevésbé vagyunk hajlandóak bármin változtatni „csupán”
a saját és környezetünk jól felfogott érdekében, mint ha vallási előírások
képében kapjuk meg őket? Nem éppoly riasztó-e ez a gondolatmenet, mint a
fogyasztás- és vállalatkritika?
A lényeg, mint mindig, most is ez a
kritika – a több idősíkon játszódó történet, Isten Kertészei, a túlélésért
vívott harc, a gyomorforgató részletek mind eltörpülnek a figyelmeztetés
mellett: nézzünk már rá egyszer kívülről, hova tartunk. Annyian felhívták már a
figyelmet rá, mégsem vagyunk hajlandók észrevenni: itt vagyunk, „az utolsó
órában”, módszeresen irtjuk ki magunk körül az élővilágot, genetikai
mutációkkal kísértjük a sorsot, szemétbe fullasztjuk a bolygónk, miközben azt
hisszük, saját halhatatlanságunk majd megment minket az apokalipszistől, amit
magunkra vonunk. Nem fog. Az pedig, hogy a magukat istennek képzelőket (legyenek
bár zseniális tudósok, ökoterroristák, jó szándékú szektaalapítók vagy ezek
tetszőleges kombinációi – mert Atwoodnál aztán nincsenek egydimenziós hősök…) is
jó eséllyel saját kicsinyes, nagyon is emberi játszmáik vezérlik, ahogy azt a
szerző nem is oly burkoltan sugallja, nem mondhatnám, hogy sokkal
megnyugtatóbbá teszi a helyzetet…
Kiadó: Jelenkor
Fordító: Varga Zsuzsanna
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése