Én bűnös élvezet gyanánt nagyon
szeretem (úgymond) az ifjúsági fantasyt – nem gondolkodnék el rajta, pontosan
miért is tudtam olyan felhőtlen élvezettel olvasni a Harry Potter-sorozatot, Nicholsontól A szél dalnokát, vagy a Pullman Az Úr sötét anyagai trilógiáját; mondjuk sosem kerestem kifejezetten a Young
Adult irodalmat, de boltban állva, könyvraktárban nem egyszer lapoztam
kíváncsiságból Csontvárostól Darren
Shan kalandjain át akár a Vámpírakadémiáig
nagyon sok mindenbe. Teljesen másért és máshogyan nagyon szeretem Neil Gaiman könyveit – erről nem egyszer gondolkodtam már itt, a blogunk felületén, nem
ragozom. A kettő mixétől nem tartottam különösebben, avagy mondom inkább úgy,
nem zavart, hogy az egyik kedvenc mítoszlovasom itt garantáltan könnyedebb, a
szokásosnál is emészthetőbb, számomra gát nélkül lapozható (ne sértődjetek meg,
de) tét nélküli játékát vehetem a kezembe. Sőt, kicsit lekerült rólam a rajongó
várakozásának terhe: aki azért nem egyszer csalódott kisebbet vagy nagyobbat,
amikor egyik kedvenc álmodója a könnyebb utat választotta – amikor fájt, hogy
valójában rutinból fut a játék, vagy hogy egyáltalán: játék a könyv,
szemlélettágító gondolkodni való helyett egy szépen csomagolt (íztől s akár
értékektől sem mentes) agyrágógumi.
Így legalább tét nélkül
gyönyörködhetek a fantáziájában. Meg Michael Reavesében, persze – de soha
ennyire nem volt még nyilvánvaló, hogy ez a közösen írás valójában
pingpongmeccs, írók egymás közötti játéka, egymásnak adogatott háló fölött
pattogó szójátékszer, ahol szinte látom, ahogy nyerítve lecsapják a másik magas
labdáját, és csettintenek, ha valamelyik azt is ügyesen visszacsavarja. Elvan
az író-gyerek, ha játszik – szerintem a kötetből áradó üdeség ennek a
felhőtlenségnek köszönhető. Ahogy az utószóban írják az urak, húsz éve kezdtek
beszélgetni erről a történetről, akkor még tévéfilmként – aztán megírták
regényben a kétezres évek elején; mondhatni, kicsit tényleg kifutott a
trendből, de szerintem ez itthon nem lesz annyira zavaró. A kapcsolódási
pontok: Pratchett munkássága, a Doctor Who, az intelligens angol vagy amerikai „párhuzamos
univerzum” sci-fik itthon amúgy is egy szűk réteg magánügyei maradtak – a
történet bonyolult kulisszákba helyezett viszonylagos egyszerűsége ezek
ismerete nélkül szerintem egyáltalán nem zavaró, sőt, akár elhozhatná ezek
megkésett reneszánszát… az értelmezéshez az irodalmi gyökérzet egyáltalán nem
hiányzik. Nem mai gyerek ez a mese, de porosnak mondjuk nem nevezném, pont
azért nem, mert szerintem bizonyos életkorban ez a könyv tényleg alkalmas (volt
és lesz) a rácsodálkozásra.
A kiválasztottság témáját viszont
azt hiszem ebben a könyvben sikerült kimaxolni. Joey Harker éli a maga szokott
regénykezdő lúzer életét, barátnő nélkül, iskolai alsószéle-közepeként,
céltábla-léthez is érdektelenül; egyetlen „érdekessége” a tájékozódó képesség
teljes hiánya. Amíg egy nap ki nem teljesíti az eltévedést – egy párhuzamos
Föld ugyanazon idejébe ugorva, kicsit kísérteni. Mint hamar kiderül, nem egy,
hanem trillió párhuzamos Föld van, kábé annyi, ahány döntésünk, evolúciós
kiválasztódástól kezdve a „növesszem-e még a hajam”-on át a „buszra szálljunk-e
vagy menjünk inkább gyalog” választásának (valójában) gigantikus jelentőségű
dilemmájáig bezárólag. És minden földön ott él, különböző alakban egy Jo/e/y
Harker, aki a végén mindig úgy téved el, hogy világok között. Akit azonnal
menteni kell – meg is menti (vagy nem) valamelyik lelkes, kiképzett önmaga. Harkerek
alkotják a Köztesvilágot, amely mint egy mérleg nyelve, próbál egyensúlyt
teremteni a világok között járni (és persze háborúzni, hódítani) képes két
véglet, a HEX mágia-alapú és a Bináris rációfüggő nagyhatalmai, hegemóniái
között…
A Multiverzum (és feltáruló
vidékei: az Altiverzum, Átmenet, Seholsem) nagyon tetszett – talán mert Gaiman
legtöbb képregénye és könyve egyébként is egyfajta kulturális „multiverzum”, és
mert szerintem ezek megteremtésében a legjobb. Az elmesélt történet benne
annyira nem, és nem is feltétlenül azért, mert újfent iskolai, mert úgy is
„iskolai”, hogy rohan (mint egy egész éjszaka tolt játékban, csak úgy
ugrándozza benne a szinteket a hőse); nem azért, mert néhány YA után vígan
kiszámíthatók a fordulatok; nem azért, mert a hősi, önfeláldozó
kockázatvállalás apoteózisa egy avagy több szeretett lényért ez is – nekem
egyszerűen ez a kiválasztottság-téma így, meztelen teljesében túl lágy, túl
utópisztikus. Ha engem választanának ki világról világra egy ilyen köztesvilág-polgárnak, először garantáltan saját magammal (lehetetlen ragozás: saját
magaimmal) háborúznék egy egészségtelent. Olyan megvalósult lehetőségvégletek
szembesülhetnének egymással (azt hiszem), hogy elkerülhetetlen volna egy szép
nagy robbanás…
Mondjuk potenciál bőven van ebben
a mesében, az tény. A Binárissal alig találkoztunk, a Harkerek egymás közti
dinamikája rejthet még bőven ezt-azt… de a magam részéről az a folytatás
érdekelne, amikor kiderül: trilliárd-millió Köztesvilág van, minden egyes földi
lény ugyanígy kiválasztódik ugyanerre a feladatra; azaz nemcsak Joey Harker (és
összes világugró énje) a multiverzum messiása, hanem mindenki. Na, az volna
csak a szép baleset…
Kiadó: Agave
Fordította: Pék Zoltán
Nahát, te ezt olvastad? :)) Én is nemrég. Hasonló a véleményem róla, és nagyon tetszett a gondolatmeneted a végén. Egyébként meg remekül összeszedett poszt lett - mint mindig - jó volt olvasni. :)
VálaszTörlésKöszönöm :) Mindig ezt csináltam; két harapósabb, láncon vezetett szépirodalmi "szörnyek szörnyű könyve" között szeretek olyan simogatható kis könyvblökiket kézbe venni, mint ez...
VálaszTörlés