Most, hogy itt ülök a végén (ami nem a legvége még, csak a Vége), visszatekintettem erre az utazásra, amit megtettünk együtt, Neil, az alkotótársai, meg én: az olvasója. Amit így minden olvasójával megtett és megtesz, mint bűncselekményt, vagy áldott gesztust – kivel mit. A félbetört kiadás szeretett füzeteire és a Fumax komolyan nagyra becsült, igényes féltégláira, mint lépcsőfokokra, úgy nézek vissza. És a saját szavaimra is, e könyvekről. Hogy mennyire nem találtam én sem először a hangot ehhez az utazáshoz. Néha elfog a vágya, hogy újrafogalmazzam, átfésüljem az egykor írt sorokat, máskor meg úgy érzem, hagynom kell – hiszen ez is útkeresés és hangtalálás volt, ahogy annak idején a Prelűdök és Noktürnök, az első pár füzet a történetfolyam életében. Gaiman és a társak egy műfaj határait keresték, és a hangot hozzá, ami nem visszhang (annak ellenére, hogy táplálkozik az elődök bokros munkáiból, és számos esetben kötözi ágaikra az utalások pókhálószálait). Én is a hangot kerestem hozzá, és egyáltalában nem baj, ha ma máshol találom a határaim, mint akkor, amikor először kézbe vehettem ezt a csodát. Talán ez mutatja legjobban, a többi, időközben beengedett mesével karöltve mennyit formált rajtam.
Sandman, az álmok fejedelme - Prelűdök és Noktürnök
Sandman, az álmok fejedelme - A Babaház
Sandman, az álmok fejedelme - Álomország
Sandman, az álmok fejedelme - Párák évszaka
Sandman, az álmok fejedelme-gyűjtemény (első kötet)
Sandman,az álmok fejedelme-gyűjtemény (második kötet)
Sandman,az álmok fejedelme-gyűjtemény (harmadik kötet)
...és ott van még Halál
Death - Halál: Teljes gyűjtemény
Neil Gaiman egy novellájában nagyon
gonosz módon eljátszott vele, hogy működik a mítoszi erő: kérni kell, hogy cselekedjen. A Sandman
egészében nem teljesen igaz, ami a novellában, hogy szabad akarata itt csak az élőnek
van, de minden körülöttünk születő, erővé csomósodott, megszemélyesült hitünk (itt is) elsősorban a maga
törvényszerűségeinek rabja. Amíg például egy élőlény nem idézi meg, nem hívja
el (azzal az elemi erővel, aminek valóban elhívó
ereje van) őket, addig például a Három
a saját szabályai rabjaként létezik: szövik a sorsot, s elvágják, ha vége;
esetleg ha nő vagy s a világukba nyitsz értetlenségedben (mintegy magadba),
válaszolnak 3 kérdésedre. Ha van merszed a megfelelőket kérdezni. Voltak ők
valaha, a történet elején Aoidé, Meleté és Mnémé, a három eredeti múzsa a
görögség ifjúkorából, voltak sugalmazók itt is, az első történetektől kezdve, hogy aztán itt számos ennél kevésbé vonzó arcot öltsenek;
ebben a 13 fejezetben, ahol a világ az ő vágyaik mentén csavarodik. (A történetük világa,
amely lehet, hogy valamelyik szuperhősös fantázia-világ amúgy, mert Lyta Hall
úgy élőlény, hogy mesehős: szuperhős,
aki felhagyott a Fúriáskodással. Nem
ez volna az első eset, hogy az Álomurat érő alapvető hatások nem a mi éber, közös
delíriumunkból származnak.)
Itt minden nő alapjellemzője, hogy három. Szűz, anya, vagy banya – olykor
csak azzal jellemezve, melyik összetevő hiányzik belőle. Velük kezdjük a
történetet, az első fejezet első lapjain Párkákként, amint kötnek és oldanak;
és velük is fejezzük be. Minden epizódban jelen vannak valamelyik
megjelenésükben, kivéve a harmadikat. A harmadik részben nem szerepel a három –
senki nem szerepel „önmagában” a járatlan utak megtétele nélkül. Arcaik a
kultúránk női hármasságait szinte maradék nélkül sorra veszik. Lyta, a
szuperhős Fúria lánya (maga is e néven, ugye) álmodik a Fúriákkal: elhívják,
hogy aztán epizódokon át megkeresse hozzájuk az utat önmagában. Jóakarók, így szólítsd őket – amit
elvesznek, vissza is adják: Fúria lányának, Fúriák unokájának fia, Daniel (a
dédunoka) lesz az új Álom. (Bár azért az anyának a szemére vetik itt is, akár a
Dűnében, hogy lány helyett szült
fiút.) Ahol három nő szerepel, beszélget, vagy akár csak ifjú apród-lány, vén
küklopsz, félszemű macska-anya képében utat mutat, ott ők vannak jelen (de a
jegyükben beszélget Sandman három szeretője: Kalliopé, Thessaly, Titánia is, A virrasztáson, mindennek a végén).
Érdemes volna újra végiggondolni, hányszor jelentek meg az elejétől fogva, hányszor
és kinek, Botcsinálta házigazdákon
túl a Babaház lakóin keresztül a Párák évszakáig – de azt is elég
végiggondolni, és nem tanulságmentes, hogy ebben a 13 epizódban hányszor.
Ők a Gorgók (ahol Lyta lehetne a harmadik: Medusa – azzá is válik
félig), ők ülnek le beszélgetni Rose Walkerrel egy ódon, angol öregek otthonában (köztük
Lyta könyörtelen, egykori fúria anyjával, Helenával), őket látod a tükörben,
amikor Lyta önmagával beszélget – s velük találkozik a tükör mögött, amikor
összetöri azt. Ők a Hekaté, ők a Morrigan (a csatamező három vámszedője), és
Lyta hiába kérdezi: melyik vagyok én
ebből a háromból, a válasz csak ennyi: számít
ez? Elkészült az elhívás – a sorsa ellene fordulhat a Végtelennek. És Halálnapon az Álomvilágban megtartották az első temetést. Amit még
számos követ, aztán a temetetlen holtak – végül az álmok Urának halotti lepel rajzolta teteme.
Mindez nem jött volna létre, ha egy vén manó és egy fondorlatos északi isten
nem hergeli Hippolyta Hallt az őrületig. Mindez nem jött volna létre, ha nem kéri fel az őrülete a Fúriákat erre a
bosszúra. Annyiszor megállhatna! Annyiszor megállhatna ebben a befelé
utazásban, annyiszor elbukhatna közben – de a megfelelő pillanatban segítik.
Hol egy halhatatlan boszorkány, hol a saját szörnyetegei, időnként még az is,
akin bosszút állna - aki önmagát akadályozva hagyja, hogy beteljesüljön rajta a
bosszú. Pusztán azzal, hogy betartja a saját szabályait. Mindez nem jött volna létre, ha Álom nem akarja. Látjuk Végzet
kertjében a számtalanná lett könyves
alakot – amíg ekkora szabadsága van a cselekvésnek, addig annyiféle végzet van,
ahány lehetőség. Mert Lyta megállhatna – de már csak akkor tenné, amikor nem
tud. Talán így rajzolódik ki a legszebben: akárcsak az anyja, ő is elsősorban
önmagán állt bosszút. Talán nincs is másmilyen ebből - akármennyire elégtételnek érezzük olykor.
Nagyon szeretem ezt a méltóságteljes
véget, a lassú, hosszú, több füzetből álló utószót; az epilógussal és a kétféle, lírai
lábjegyzettel a legvégén. Valahogy pont ilyennek képzeltem, amikor olvastam róla, meg
amikor felépített egy benyomást a Világok
Vége Fogadó egén látott gyászmenet. Hogy jönnek istenek és hősök, élők és
holtak – mind álmodó, az álomban, amiből annyit érez, amennyire méltó. Mindenki
elköszönhet, ahogy szeretne. Ki halt meg?
Mit gyászolunk kérdezi az, aki nem tud pusztítani és nincsenek álmai. Egy nézőpontot feleli Ábel. Miközben egy
másik nézőpont, aki egykor Daniel
volt, még folttalan, fehér ruhában távol marad a „saját” temetéséről. Mindenki
elköszönhet, aki szeretne – de ettől az „önmagától” ő nem. Pedig amúgy nemcsak
ő képviseli a folytonosságot – úgy is, hogy még tényleg nincs története.
Mátyás, a holló-barát elköszönését emelném ide. Akit utolsó kérésével
megmentett főnöke és barátja – s aki a temetésen (tényleg megidézve az
eltávozottat) a reményről beszél, Morpheusz szavaival szinte (nem mellesleg:
Lucifer füle hallatára). Ami az Álomúrból egykor a legjobban irritálta a bukott
angyalt, az íme: a hollója által él tovább. Mint ahogy Hob Gadling is az életet választja, az
élet álmát (deliriumát) még mindig; úgy is, hogy Végtelen barátja letért erről az
ösvényről. Lehet, tényleg a legnagyobb ajándékot kapja, amit ilyenkor kaphat létező: külön, személyesen is elköszönhet. Élve tovább, fáradhatatlanul. És fáradhatatlanul él a Vágy teremtette kísértés is,
hiszen a legcsábítóbb Végtelen unokája, Rose Walker, akinek immár újra van (mondjuk úgy: örvényt
kelteni képes) szíve, babát vár. Vágy általa az ifjú Álmot ugyanúgy kísérteni
fogja, ahogy meggyászolt Homokemberünket. Ezek szerint a Vágyat egy bosszú nem elégíti ki. Ez a történet is Végtelen.
Akkor is, ha felébredünk belőle. És az ébredéssel magunk mögött hagyjuk – ahogy én, hogy végre hozzám férhessen más is. Mások történetei álomról, reményről, gyászról. Életről. Nem szeretem a börtönöket, Li mester. Néha úgy gondolom, magunk építjük csapdáinkat, aztán beléjük sétálunk s meglepődést színlelünk egy darabig. Hogy ez az élet rendje, a legfelségesebbnek és a teremtés leghitványabb lényeinek egyaránt. De akár így van, akár úgy, mindenképpen érdemes kitárni a kalitkákat. Köszönöm, Neil!
És nagyon köszönöm, neked is, ha elkísértél idáig, olvasó!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése