Először meg kell érteni a címét.
A mélypont. A legegyszerűbb asszociáció a háború, a legsimább, a
legbiztonságosabb. Sokan érezték úgy, hogy az volt a mélypont. Ahonnan már nincs lejjebb. A mindig értelmetlen
öldöklés… ahogy később „fronttá” vált, s megszűnt létezni (megszállás,
tilalom-hálók, megbélyegzések, de akár a szőnyegbombázások fenyegetése által) a
hátország, s vele a civil lét is… s végül mindez precíz, könyvelt, szervezett,
logisztikázott, utolsó pillanatig a maga bürokratikus hétköznapiságával tüntető
változata. Amely közben a cselekvője, a szervezője, az utolsó őrig magára (akár?
természetesen?) emberként gondol, aki úgy különben emberséges. Sokan érezték
úgy, hogy az volt a mélypont. Pilinszky
továbbmegy. Nem a történet, az egyéb tapasztalatok, a másképp hétköznapi terror
végetnemérése, a hétköznap kilátástalansága és az ünnep botránya felé; nem a mindennek
még botrányosabb Kádári konszolidálódása felé: mert mindez csak forma. A költő
továbbmegy. A tartalom érdekli. A mindezt lehetővé tevő tartalom. Az a mélypont tart, korábban kezdődött
és tovább tart akár, mint a költőélet. Ez az üres ég mélypontja. Az
elhagyatottságé.
A mélypont ünnepélye. Ahogy
Pilinszky János korábban, az Apokrifban
összemarkolta már: ha az ég üres, nincs kihez fohászkodni többé. Ez a
kiindulás. Ott lüktet az utolsó nagy formátumú versben, a Műben, amely
elkészültével mintegy ketté is osztja az életművet. Ezek itt Szálkák.
Az ácsolás közben bőrbe fúródó maradvány. Ki kell piszkálni, mert irritál, mert
fáj. Ki kell mondani a szavakat, nem is tét nélkül; hiszen minden fájdalom
jelzés: fel kell tárni az okát. Ki kell mondani a kimondatlan szavakat, de ezek
a szavak annak a Műnek az anyagából valók, nélküle nem érthetők. Így értem azt,
hogy Pilinszky a verset írta egész
élete folyamán…
Első olvasásra ezért bújhat el a
költői szándék teljessége e versben – s akkor még nem ejtettem szót róla, hogy a
többi vers ismerete, vagy legalábbis a Monstrancia
ciklusába rendezett szövegkörnyezet nélkül is nehezen bomlik ki A mélypont ünnepélye. A költői pálya
második felében az „egyetlen vers” hetek-hónapok-évek munkájába feszülő szigorú
(és inproduktív) csiszolása helyett (talán tényleg Nemes Nagy Ágnes hatására) a
töredékek kerülnek úgy egymás mellé, hogy kiadják a kimondhatatlant is… De először
próbáljuk e nélkül megérteni, ennyi bevezetővel, pusztán a szöveget:
A mélypont ünnepélye
Az ólak véres melegében
ki mer olvasni?
(A könyvek elhagyták, csak a
Biblia maradt vele, de az se úgy, mint írás, hanem mint egy kutya – meséli a
költő a háborúról. Nyilván többször otthagyta valahol – s a könyv valahogy
mindig visszatalált hozzá. Valamit már akkor megtanult: nem menekülhet. A
valósága elől a történetbe, az „ólak véres melegéből” a betűk óhatatlanul
sterilebb világába. És később is. Keveset olvas. Többek közt ezért tart meglepő,
olykor érdekes dolgokat fontosnak – amit más egyébként nem. Amire más
legyintene.)
És ki mer
a lemenő nap
szálkamezejében,
az ég dagálya és
a föld apálya idején
útrakelni, akárhová?
(Az útrakelés igazi értelmében.
Az otthon-elhagyás értelmében. Hova utaznál, amikor maga az otthon „hagy el”?
Amikor összedőlnek a megszokott, megismert, megtanult formák, amikbe
belenőttél? Amikor köréd omlik, babakóc szívét hullatja a kultúra. A hit. És
minden, amit bizonyosságnak véltél. Ez nem útrakelés volna, hanem menekülés.
Akárhová. De ha az ég a földdel összeér, akkor nincs hova menekülni.)
Ki mer
csukott szemmel megállani
ama mélyponton,
ott, ahol
mindíg akad egy utolsó
legyintés,
háztető,
gyönyörü arc, vagy akár
egyetlen kéz, fejbólintás,
kézmozdulat?
(De maradni se lehet. Nem
rendezkedhetsz be a „mélypontba”. Nem teremthetsz egyensúlyt úgy, hogy
belevonod a bűnt. Mert az ilyen egyensúly mindig felborul, és kiderül: mindig
van lejjebb. Mintha csak ebben lennénk konzekvensek: mindig van lejjebb.)
Ki tud
nyugodt szívvel belesimúlni
az álomba, mely túlcsap a
gyerekkor
keservein s a tengert
marék vízként arcához emeli?
(S ki lesz, közülünk, aki valódi,
felnőtt módon, felelőssége teljes tudatában elsirat majd bennünket? Kimondva
tehetetlen elhagyatottság-érzetünket, nyugodt szívvel beletörődve abba, hogy
amíg ítélet nincs, addig kegyelem se? Hiszen ez a halálraítéltségünk tudatának
legnagyobb borzalma: nem tudjuk magunkat nyugodt szívvel a halálnak adni.)
Látszik egyfajta kép, egyfajta
értelem pusztán a szavakból, a puszta versből – de akkor mélyül, ha hozzá
rendeződik a többi vers, de főleg a Monstrancia
verseinek értelme is. Nézzük mi történik a fenti értelmezéssel ennek tükrében.
Ki mer olvasni… ki nyitja meg a betett könyvet – követelődzik ide elsőnek az Introitusz, ellenpontként: a teremtő
szó szent írásának, a sorsnak betett könyvét megnyitó báránnyal; az egyetlen
olvasással, ami nem menekülés, ami szembenézés a sorssal – az ítéletben. Amely
ijesztő távlat – de a teljes elhagyatottsághoz képest legalább valami. Az
Ítélet a szüntelen pokolhoz képest, amit az „üres ég” jelent, Isten szeretetének
bizonyítéka. Erről mesél a Mielőtt,
ahol az úr felbontja az Új szövetséget: mint egy szálkát, visszaveszi a
keresztet; ahol a tenger még egyszer „felszabadul” a sírásunk által – ahol a
végítélet szinte otthonos. Milyen furcsa: az Egy szép napon képei közt az elhagyatottság-érzet az ítéletbe
vágyik. Haza. (S nem úgy, ahogy az Apokrifban: tékozló fiúként - hiába - érve haza.) Még a szerelmet is ez a szeretet-tériszony
fojtogatja, az elhagyatottság kettős felbontási kísérletévé téve azt, az Azt hiszem sorai közt. A ciklus címadó
verse, a Monstrancia „költői énje” a
fiatal intézeti lányok szelíd "börtöntöltelékeinek áhítatos szemléletébe”
menekülne vissza; így kerülne vissza úgymond a szentségtartóba – az elhánytság,
elveszettség érzete helyett. Mintha valóban csak az ítéletet provokáló tényeink
számítanának… Egy versnek részletesebben is nekifutok itt, A mélypont ünnepélye kedvéért. A költő ezzel a verssel indítja a
ciklust:
Amiként
kezdtem
Amiként kezdtem, végig az
maradtam.
Ahogyan kezdtem, mindvégig azt
csinálom.
(Ez az alap. Emberként,
gyerekként, születőként – a kezdetektől ez. Eredendően bűnös, húsa létének
fenntartásáért gyilkoló, aki a létezés e formáját nem tudja, nem is akarja
abbahagyni. Eredendően bűnös tudászabáló, aki a világba fordítaná e tudást:
kijavítva úgymond a teremtést – folyvást pusztítva azt; végső soron saját
magát…)
Mint a fegyenc, ki visszatérve
falujába, továbbra is csak
hallgat,
szótlanul űl pohár bora előtt.
(Mert erről a bűnről nem lehet
beszélni. És - a költőnek úgy tűnt - nem lehet letölteni a büntetést érte, nem
lehet utána hazatérni, és folytatni úgy, ahogy abbamaradt. Az ember az élete végéig
várja ezzel a bűntudatával azt az ítéletet, amely megadhatna végre valamiféle
feloldás-érzetet.)
Innen indulunk, hogy eljussunk a Példabeszédig, a ciklus utolsó verséig.
A „szúró, meleg kockáig” – a mesterséges kristályszerkezet-létig, ami csak nyomás
alatt alakul ki; az akkora nyomásig, amely egybeprésel teret és időt, ahol (a
legnyilvánvalóbb réteg: a halálban) talán meglelhetjük, amit „anyánk örökre
elveszített” – amit elvett tőlünk a születés…
Ennyi mindent kell lássunk, hogy értsük: miféle olvasás ez, milyen
elindulás, és hova; milyen mocorgás, mélypontot odázó „utolsó legyintés”,
milyen álomba simulás – miféle mélypont ünnepélye. A mélypont nem az utolsó
Ítélet – hanem az elhagyatottság, amelyben esélyed sincs se ítéletre, se
kegyelemre. Talán mert már mindkettő megtörtént veled.
S hogy miért ünnepély? Mert a
valóságos mélypontról már csak felfelé van. Onnan bármilyen moccanásod a
felszabadulás: a kegyelem felé visz. Ki meri? Ki tud? Krisztus, nyilván – de ez
csak a legkönnyebb válasz. A költő által annyiszor versbe ejtett „te”, a Háromszínű lobogó harmadik színe, az
áldozatok és bűnben tévelygők után ez a „te” Krisztus – avagy bármelyikünk.
Bárki, aki képes e bénultságból a maga bűntudatával együtt is visszakönyörögni
az égre a kegyelmet – hogy végre újra színről színre látsszunk az ítélő Isten
szemében.
Köszönöm, ha eddig elkísértél,
olvasó!
Köszönöm ezt a nagyszerű és megindító írást!
VálaszTörlésszerencsére nem éltem meg és talán nem is fogom a háborút...
Mélypont az van, volt az életemben és ez is éppen elég sokkoló. Most is.
Nehéz. Gondolkodtam, mit mondhatnék erre. Annak, aki éppen a mélypont érzetével küzd. Sok türelmet kívánok hozzá - főleg az embernek önmagához. Magunk felé fordított türelmet, hogy ne gyűlöljük meg azt, aki a mélypontot éli.
VálaszTörlésÍgy, karácsony után... amely egyébként örömtelire és szépre sikerült. Mi berendezkedtünk a mélypontba... a mi ünnepélyünk ezért permanens, ezért nem tudunk mit kezdeni a hétköznappal valójában: ezért deszakralizáljuk - így "csak" az ünnep idején elviselhetetlen és teljesen hamis. Ez teremti a kifordított helyzetet: a templomi kufár-apoteózist a születés napján.
VálaszTörlésRáadásul mi ezt az észrevételt a tudomásul vétele nélkül vettük tudomásul... mindenki tudja, hogy tilosat cselekszik, avagy legalábbis: érzi. De mindenki így cselekszik. Még a szentjeink is... a saját kultúra-utunk lezárt.
Egyensúlyt akarunk teremteni olyan elemekből, amelyek felprédálják egymást. És azzal vigasztaljuk magunkat: legalább megpróbáltuk.
Köszönöm!
VálaszTörlésIgazán nincs mit - még nem fejeződött be bennem: egyik Pilinszky tárgyú bejegyzésem se lezárt és kész; nem is tudom, elkészülnek-e valaha...
VálaszTörlés