Magam is meglepem vele, hogy ilyen hamar
folytatódik a rövidre vágva rovat, de folytatódik – hogy lássátok, azért nem
csak filmeket és sorozatokat nézek, olvasok én (még ha kevesebbet is) csak a
már említett idő/energia/satöbbi hiány akadályozza a posztömlést… Viszont
eszembe jutott, hogy mindjárt itt az évvége, lesz éves összegzés, meg várólista-csökkentés
összegzés, meg még a jóégtudjamilyen összegzés és ha nem írok az olvasmányokról
még röviden sem, nem lesz milyen linket bepakolni, anélkül meg köztudomású,
hogy nem összegzés az összegzés. Szóval következzen néhány könyv, röviden –
főleg a várólistás játék versenyzői, de azért akad kivétel is. Többnyire
tetszettek, sőt, elspoilerezem jól, hogy még egy új kedvencet is avattam :)
Kezdjük is ez utóbbival. Simmons Hyperion ciklusa öt éve várja, hogy levegyem a polcról, és nem is csak az utóbbi
két év sci-fi nyitása kapcsán, hanem már sokkal korábban is hallottam sokfelől,
hogy ezt nekem K.Ö.T.E.L.E.Z.Ő és Zoli is olyan gyönyörűen írt róla, hogy ma
már ha keresztre feszítenek, se tudnám megmondani, hogy miért NEM olvastam. Feltehetően
picit nyomasztott a „kötelezően tetszenie kell” jelleg – bár ez azért többnyire
nem zavar, pont letojom, hogy megfelelek-e az elvárásoknak, ha már tetszésről
vagy nemtetszésről van szó. Ami már inkább riaszthatott, azok a méretek – ez a
négy kötet azért nem adja könnyen magát. Ez annyiban reális félelem is volt, hogy
konkrétan úgy kellett lefognom a kezem, hogy ne nyúljak azonnal a második részhez, miután befejeztem az elsőt, de akkor már
el kellett volna olvasni a többit is, és az a párezer oldal már nem fért volna
bele az éves tervbe…
Ebből tán látszik, hogy imádtam! Tényleg,
ez az én könyvem: sziporkázóan okos, ezer réteggel, utaláshalmazzal, irodalmi
játékok tömkelegével és olyan narratív trükkökkel, amitől minden valamire való
posztmodern-rajongó is megnyalhatja mind a tíz ujját, miközben hamisítatlan
sci-fi marad – és mindeme játékai egy percre sem válnak öncélúvá. Félelmetes,
zseniális, egyszerűen nincs annyi szuperlatívusz, amivel Simmons könyvét le
tudnám írni! Azt hiszem, Kim Stanley Robinson után újabb sci-fi kedvencet avattam és őszintén nem tudom hova
tenni, hogy ha a sci-fi ilyen is tud lenni akkor miért van az, hogy a műfaji toplistákat
A marsi-féle majomkodások vezetik. (Jó,
persze, hogyne tudnám…) Vár még rám néhány „kötelező kör” az újévben, de
azt hiszem, nagyon hamar belevetem magam a sorozat többi részébe és nem tudok
elég hálás lenni a sorsnak hogy már itt van az Ílion is! (Na, ebből a szempontból jó hogy eddig
vártam az olvasással – legalább nem kell izgulnom hogy jönnek-e és mikor jönnek
a folytatások...)
Amikor beválogattam a várólistás játékba
az Egy megcsúszott lélek vallomásait,
még nem sejtettem, hogy mire elolvasom, már lecsúszik Az ember a fellegvárban –
ezt szántam első Dick-olvasmányomnak, rém tudatosan, hisz Zoli szerint ez a
könyve a leginkább „nem-fantasztikus” jellegű, és úgy gondoltam, az amerikai
ötvenes évek egymást marcangoló családtagjainak szétcsúszás-prózája jobb
bevezetés egy még csak bizonytalan léptekkel topogó kezdő számára Dick világába
mint valamelyik súlyos sci-fi delírium. Na, ebből semmi nem lett – egy könyv
után ennek gyakorlatilag úgy álltam neki, hogy már elfogult voltam a szerző
iránt.
Elsőre borzasztó meglepő volt, hogy Az ember a fellegvárban után mennyire más tud lenni Dick – miközben hangsúlyosan
ugyanaz. Hisz e könyv hősei sem
keresnek mást, mint saját, rég elvesztett realitásukat, még ha ezúttal látszólag
mélyen realitásba is vannak ágyazva. Mert hát mennyivel „valóságosabb” ez a
változatos öncsalásokkal, játszmákkal, őrületekkel, manipulációkkal,
kizsigerelésekkel tarkított boldog családi szétesés, mint egy alternatív
történelem, melyben egy alternatív történelmet író remete után folyik a hajsza?
Igazából semmivel – Dick szereplői mind elsősorban önmagukat keresik, helyüket
a történetben, helyüket a világban, a társadalom által rájuk kényszerített keretben.
Pont mint mi, mindannyian – azt hiszem, nekem Dick elsősorban ezért a keresésért lesz szerelem. Nagyon sokat
szeretnék még tőle!
Joyce
Carol Oates: Napforduló
Évekkel ezelőtt olvastam Oates-tól és úgy
maradt meg bennem, hogy valami iszonyú falhozvágós könyveket ír – valószínűleg ezért
is nem olvastam sokáig. Aztán amikor belekezdtem a Napfordulóba, az első döbbenet az volt, hogy mennyire jóleső próza ez. Igazi, egyszerű,
sallangmentes, nem pozőrködő, hogynemondjam, „hagyományos” szépirodalom. A mai
könyvpiacot ellepő „különleges” mindig valami újabb truvájt felmutatni akaró
könyvek tengerében komolyan felüdülés volt ez a semmikülönös, egyszerűen szép irodalom.
Ami aztán jól szét is cincál a végére – ha
nem is annyira, mint ahogy emlékeztem (mit lehet tenni, öregedtem pár évet,
történt ez-az ami a valóságban is megcincált, tán nehezebb már a könyvek dolga…).
Monica és Sheila, a balul sikerült házassága romjaiból menekülő kisvárosi tanárnő
és az öntörvényű festőnő örökké valami kimondatlan határon billegő barátsága minden
pusztító kapcsolat anatómiája – mindemellett az önmagunkban, mélyen eltemetve
létező különböző (női) személyiségeinkkel való szembenézés is egyben. Mert
miközben borzadunk, értetlenkedünk, harcolnánk, jólmegmondanánk, feladnánk, majd
újra lázadnánk ahogy Sheila szép lassan tökéletesen a befolyása alá vonja a
gyenge, frusztrált, bántalmazott, megalázott Monicát, egészen addig míg „megmentőként”
átveheti az uralmat az élete felett; aközben valójában Monicával együtt
szembesülünk a kérdéssel, hogy melyik „énünket” hagyjuk a másik felé kerekedni:
a megalkuvó, önmagát alacsonyabb rendűként meghatározó, elnyomottként
tetszelgőt, vagy a zabolátlan, független, erőt sugárzó és másokat bűvkörébe
vonó természetet. Oates persze sosem egyszerűsíthető ennyire: az ellentétpár
lefordítható az éjszakába nyúlóan dolgozatokat javító, minden unalmas tantestületi
eseményen mosolygó, az igazgató felesége által bemutatott „jópartival” randevúzó
jókislány és a soha senkinek megfelelni nem akaró (és nem is tudó, épp ezzel
csodálattal elegy távolságtartást kiváltó) botrányosan szabados művész „én”
ütköztetésére. Nyilván bármely olvasatot választjuk, az ideális az arany közép
lenne – Oates azonban egy percig sem hagy kétséget afelől hogy ezt biza kurva
nehéz megtalálni.
Halász
Margit: Gyöngyhomok
Hát
mégiscsak igazak a mesék. Vannak mondatok, amikért nagyon szeretem Halász
Margitot, ám sajnos akad jó néhány olyan is, amiért meg nagyon nem. Az Éneklő folyó fiaskója után nem hagyott nyugodni, hogy mégis miért övezi
egyöntetű rajongás, így ha már listás, jöjjön a Gyöngyhomok is – úgyis kellemesen rövid, gyorsan meglesz, aztán
eldönthetem, hogy széna vagy szalma. Hát, ha egy könyvről a legpozitívabb gondolatom,
hogy „legalább rövid” akkor az a könyv nem nekem való. Hozzáteszem, a történet
maga jobban tetszett, mint az Éneklő
folyó: Ördög Rozál és Négyökrű Mihály mesés találkozása és megannyi
gyermekének mesés-mesétlen kutakodása az
elveszett-elásott-elátkozott-elvarázsolt kincs után a maga nemében elég szórakoztató
és számos elbájoló részlettel tarkított, de (és ez egy igen nagy DE!)
olyannyira se füle-se farka egyfelől, és annyira helyiértékű másfelől, hogy nem
tudtam nem furán pislogni rá.
Tán ez a legnagyobb gondom az írónővel, ez
a helyiérték: elhiszem én készséggel,
hogy a kunsági homok húzását a zsigereikben érzőknek ez sokat ad hozzá, viszont
ha nem képes megszólítani azt, akinek nincs saját tapasztalata a helyről, a
legendákról, az életérzésről, a kunsági levegőről, akkor az a könyv nem jó. A
történet aranyos, az „egyszerre mitizáló és mítoszromboló” meseiség néhol
nagyon eltalált, egynémely mondatát aranyba kéne foglalni, összességében mégis
csak ismételni tudom önmagam: fájóan távol marad.
Susan
Cain: Csend
Kakukktojás, egyrészt, mert nem
várólista-csökkentős, másrészt, mert nem szoktam a blogon non-fiction
olvasmányokról írni (általában „túl mélyre” mennek) – Susan Cain könyvéről mégis
idevések pár sort. Egyrészt, mert az év egyik legkellemesebb élménye volt a
könyv forgatása (nem egyhuzamban olvastam) másrészt mert épp hogy nem ment túl mélyre. Az első dolog, amit
tisztáznunk kell a Csend kapcsán,
hogy ez nem egy tudományos mű. Ez pop-pszichológia – nagyon amerikai, nagyon
pozitivista, nagyon sikerorientált és nem kicsit leegyszerűsített. Ennek következtében
rém olvasmányos és ha introvertált vagy rengeteg jóleső de épp nem fájó „aha-élménnyel”
ajándékozhat. Többet várni tőle meg kár...
Ami igazán érdekes, hogy vajon kiknek
íródott? Nyilván hozzám hasonlóan introvertáltak fogják nagyrészt olvasni,
akiknek jól fog esni, magukra ismernek, talán találnak néhány előremutató
példát, megnő kicsit az önbizalmuk és magabiztosabban veszik fel a kesztyűt a
mindennapjaikat megkeserítő extrovertáltakkal és az általuk generált
elvárásokkal. Igenám… De aki valaha eltöltött éveket egy szélsőséges
extrovertálttal egy irodába zárva mondjuk, aki napi nyolc órán keresztül csak
beszélt és beszélt és tolta előtérbe saját személyiségét mindenki más rovására
az pontosan tudja: ezt a könyvet elsősorban velük
kéne elolvastatni. Nem nekünk,
introvertáltaknak van szükségünk arra, hogy masszírozgassák kicsit a lelkünket (bár
na, azért néha jólesik) és meggyőzzenek minket a hallgatás erejéről, hanem nekik, harsányaknak lenne szükségük
arra, hogy jól pofánvágják őket ezzel a könyvvel (mert illúzióink ne legyenek:
elolvasni úgysem fogják…). Amíg ez nem történik meg, addig marad az
áthatolhatatlan szakadék a két személyiségtípus között – annak kapcsán meg
aztán pláne ne legyenek illúzióink, hogy a világ nem nekünk kedvez. Fel is
rakom a műmosolyom és elmegyek brainstormingolni kicsit mert az
olyan hasznos…
:))) Annyira tudtam, hogy tetszeni fog a Hyperion. Bocsi, lusta vagyok megnézni, a Napok háza megvolt már?;)
VálaszTörlésÉn is el vagyok úszva a könyves postokkal (vagy inkább mindennel...), lehet, hogy az lesz a vége, hogy többet bepakolok egy bejegyzésbe.
Jajjj nagyon :)
TörlésNapok háza még nem volt - hallottam róla hideget is, meleget is, a szandi akcióban szemeztem is vele, aztán ejtettem, de egyszer lehet próbát teszek ;)
Hajrá, néha amúgy üdítő ilyen rövidkéket írni, közben meg is jött a kedvem a rendes posztokhoz, januárban szerintem beerősítek (ha a munkám is úgy akarja).