2015. december 15., kedd

Pék Zoltán: Feljövök érted a város alól

Macska az úton. Amikor elolvastam az első fejezetet, azt éreztem, végre! Pengeéles. Egy régi KFT szöveg adja magát a fejezetcímre – adja magát: társadalom ami már túl van a dolgon, és nélküle száll az idő. Finom játék a provokátorokkal, az egy másik dalszöveg, nekem ez jutna egyből az eszembe, besúgók és provokátorok – egy másik hangulat, kevésbé rezignált, sokkal jobban dörzsöl: Kontroll csoport. De illene ide. A fiúk a kocsmába mentek. LGT, utolsó album. A fejezetcímek folyamatosan üzennek. Kár, hogy ezt a jelen kíváncsi disztópia-fogyasztó fiatalja csak akkor érti, ha felhívja valaki rá a figyelmet. Némi guglizással kiderülhet egy olyan réteg, ami nyit. Egy újabb ajtót. Ezen a pokolian levegőtlen szövegen.

Mert rá is férne a nyitás. Az első fejezet után jön a második, a harmadik, a negyedik. A szöveg nem veszti az élét, de belőlem már fogy a továbbvagdosható kíváncsiság. Ahogy az utalások a fejezetcímekben, ahogy az ezerfelé kacsintás maradéktalan, úgy nem épül maga a világ előttem egységes, önmagát működtető vízióvá. Pedig adott a lehetőség. Ahogy újra kettészakad Buda és Pest a könyv jövővíziójában, abban benne peng - mégpedig saját ízzel - az a kompország-állapot, ami a sajátunk, történelmileg hitelesen: a jobbra és balra, keletre és nyugatra vetett pillantás, nyújtott kéz; benne a bécsi Udvar és az isztambuli Porta, az egész örökmegosztott hátsó felünket aláztatni tartás. Saját ízzel – saját bűzzel. Csak a saját ellentmondásaiba fullad. Merthogy ez amolyan Nyugat-Berlin és Kelet-Berlin, közte egy falnál azért kicsivel vastagabb szürke zónával, ahol a bűn az úr. Amiről mind a két világ, nézőpont, szolgai lihegés lemond. Na, ilyen itt nincs, nem volt, nem lesz. Ezek meg azok pont arról ismerszenek meg: hogy nem mondanak le egy kummájáról se. Soha. Arról se, az adott négyzetcentiméterekről, amelyen épp a másik áll. A másik meggyőződés. Mert az is az övék, ősi jogon. Mindegy, melyik oldal. Ez a köztesállapot épp nem határ-állapot. Talán a szabad techno-kelet sajátos ízeibe beleférhetne, a Pestet eluraló (behívott?) idegenbe, legyen, kínai, muzulmán, orosz – oda odaférhetne ez a szürke-zóna, gondolom meg magam, ott létezik ez (dzsunka-városok, bazárok, slum-ok); aztán átfut rajtam megint a saját múlt, ahogy rezonál: nem férne oda – azaz ide nem férne. Arról nem is beszélve: az a hatalom is privatizálja magának a bűnt, vagy minimum leányvállalatosítja, lényegében ugyanúgy rajzolva a végső összképet, mint a diktatúra (akár a vallás diktatúrája). Ahol viszont nyíltan hatalomprivilégium kifosztani – hiszen maga a párt, az egyház, az üdvözítő tanok letéteményese a rablód.

Ráférne erre a történetre némi nyitás. Értem én, hogy ez egy bűnregény, az egykori lelencről, aki most is az, aki a korai borzalomban volt: maga a gyökértelenség. De így, hogy csak ebben a szürkében tévelygünk, múltba-jelenbe gyömöszölt teljes kilátástalanságban és paranoid örök-készenlétben – így egyszerűen nem élet. Folyamatosan látom a széleit, nulla távlata van, látom a múltat, amiben benne él; s nem kérdés, amit levetni hitt belőle, az élteti – az egykori árvaházi megalázottat ebben a sajátos posztapokaliptikus noir-nyomozásban minden lépése a múltjában tartja. Nincs meglepetés benne, és itt már csorbul a szöveg éle is. Nem csak az a baj, hogy nem tudok ilyen sokáig rettegésbe feszülni. Hogy hiányzik némi kék ég a szereplők feje fölül. Egyszerűen tudom, hogyha így írnak le valakit: nem tudni, hogyan élt túl idáig, az nagyjából eddig a regénypillanatig „élt túl”. Annak e mondattól kb. annyi. Folyamatosan látom a szereplők széleit. Nem csak az a baj, hogy a cselekményszerkezet a múltból csöpögő szennyes lé fluoreszkáló mintázatai által előre látszik. Az a baj, hogy van egy hősöm, akivel azonosulni kell, hiszen olvasás közben beszél a fejemben, aki a fejemben elmondja magáról, hogy kemény és könyörtelen emberré lett, akit tisztel az a sajátos peremléti bűnközeg, ahol otthonosan mozog. De ne mondja el! Egy ujjtörésnél több kell, amitől egyszerűen elhiszem neki. Ahonnan aztán mondania se kell – ahonnan nekem kell aggódnom: lépten nyomon ne öljön. Hogy aztán még jobban fájjon nekem is, amikor kiderül róla, hogy egy kivédett seggű kis csicska.

Iszonyat ambivalens olvasás. Hiszen miközben morgok, mondatokat olvasok, amik a bőröm alá másznak. A nő, aki olyan, mint a trák dallam. Örök kör a teste ringása, soha-véggel – csak abbahagyni tudja az örömöt. Ez konkrétan zseniális. Szinte fáj, hogy nem én ismertem fel ezt a képet. Ez olyan. Ketyegnek a percek, minden lépéssel letaposok egy marék homokszemet az órán, megállni viszont nem bírok… Magam se tudom, mit keresek, választ, kérdést, jóslatot. Mindegyikből van, de mindegyik elmúlik, elfoszlik, bizony, ilyen gyors a világ metabolizmusa, ilyen rövid az emlékezet… így fojtani, mondatokba tömni a történést, rövid mondatokba az értelmetlenséget, hosszabbakba a légkör nyomását – igazi irodalom, túllóg a maga zsánerén. Hogy aztán időnként ezekhez mérten bántóan esetlen pillanatok bosszantsanak. Nem is értem. Rövid idő alatt mindent elvesztettem, a barátomat, a nőmet, a közegemet. Hogy történhetett ez? Nem is értem, mit nem értesz apa. Ha pár fejezettel előbb értetted a városvilágod metabolizmusát… Hogy aztán néhány oldallal később újra varázsoljon az isten kegyelméből való író: Magabiztosan beszél, annak szánja, kifelé árad belőle… De a szeme. Próbálja belenyomni a remény csillogását, de az alsó szemhéja kicsit lekonyul, eláll, és abból a résből más szivárog. Mondom. Iszonyat ambivalens olvasmány.

Többször eszembe jutott (amikor épp nem olvastam, munka közben, közlekedésben, csak úgy) e könyvről egy másik: Lavie Tidhar Oszama című regénye. Sok közük nincs egymáshoz, hacsak nem tekintem a hasonlóképp el-elcsusszanó világok bizonytalanságait, s egy furcsa, minden utazás, nyomozás, kutatás, menekülés ellenére folyamatosan, szinte hangulatként a hősök feje felett lebegő, a szereplőkkel együtt mozgó, nehezen átlátható ködöt. Van egy igen lényeges különbség: Tidhar könyve esetében érzetem szerint én egy korántsem hibátlan, egyenetlen, néhány nyilvánvaló sorvezetőt használó könyvbe szerettem bele, és nemcsak azért, mert van szíve – és mert egy visszavonhatatlan, őszinte kudarc története. Hanem mert a könyv túlmutat önmagán. S mert az írója is messze „túlnyúlt” e könyvében önmagán. Nem lépett túl a maga szokott eszközkészletén, modorán, mániáin – s a könyve mégis. Pék Zoltán könyvénél pont az ellenkezőjét érzem, s ezért nem tudtam megszeretni sem: egy elképesztően gazdag eszközkészletű ember írta meg a szívügyét, a történetet, amit talán túl sokáig is dédelgetett – talán pont ezért záródik a története ennyire magába, talán ezért rekeszt ki engem, az olvasóját is. Nem tudtam a hősével lenni a végén, pedig a fejemben beszélt. De hiszem, az íróban megvan erre a képesség. Hogy a hősével éltessen. Vele veszejtsen. Én a helyében elengedném ezt a könyvet. Fognám az eszközeim és festenék velük. Gátlás, kötöttségek, utalások, cafrangok nélkül, csak úgy. Mert ebben a tollban ennél sokkal több lakik. Sokkal több eszköz. Sokkal több modor. Sokkal több megírni való mánia.

Kiadó: Agave

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...