Meglehetősen sokat vártam Bánki
Éva könyvétől – mert a címével és fülszövegével egyfajta irodalomelméleti
elégtételt ígért a kemény kriminek, a hard-boilednek, a (mostanra nyugodtan
külön áramlatként kezelhető) skandináv kriminek. A „megvetett, sőt, alantasnak
tartott”, de az emelkedett irodalomhoz mérten mérhetetlenül népszerűbb, jóval
több olvasóhoz eljutó popkultúra-termékek szakmai vizsgálatát ígérte,
támpontot, kritikai fogódzót – egy újabb tanulmánykötetet, Bényei enyhén
lekezelő vállon veregetése* és Varga Bálint szöszölően rendszerező (egyébként
tiszteletre méltó) minősítés-kerülése** után egy újabb próbálkozást a szakma
részéről, hogy a műfajjal egyáltalán kezdjen valamit.
Vigyázni kell ezekkel a
sokat-várásokkal, egyszer talán végre megtanulom. Pont azért, mert jóval
kevésbé örülhetek így annak, amit végül kaptam. Pedig az sem kevés. A sajátos
szakmai szigor parádésan ejti a megfelelő pikszisbe az úgynevezett „szocialista
krimi” nagyjait (jelzem, az olvasótáboruk mind a mai napig él, Mág és Berkesi
regényei - ha hatalmas árzuhanással is - de még mindig eladható antikvár
kötetek). És a kötet felét kitevő, szinte összefüggő gondolatmenetként
olvasható öt tanulmányban példásan felépíti: egyetlen klasszikus értelemben
vett, kortárs hard-boiled krimink van - amely minden határhelyzetiséget,
áthallást, posztmodern álcajátékot nélkülöz - s ez Tar Sándor Szürke galambja.
Nem tisztem eldönteni, e
tekintetben igaza van-e Bánki Évának – tény, nagy szeretettel olvastam Tar
könyvéhez intézett, szinte szerelmes sorait, mivel magam is nagyon szeretem ezt
a „bűnregényt”, a maga elképesztően fojtó légkörével, ahol még a szárnyalás is
mérgező. Ütött életű író csavargatja abban a könyvben a detektívregény-logikát,
úgymond hermeneutikai kódjait; igen, pont úgy, ahogy a bűnhődésben hitüket
vesztő, kemény kezű irodalmi büntetésosztók vitték a krimi-elégtételt
keserűirányba. A bűn nem törülhető el, a tettes jóformán megnevezhetetlen – még
a megneveződésében is. Komolyan tetszett, csak azt bántam: Bánki Éva megáll a
Tar Sándori saját sors, a valódi „néven nevezés” elemzésbe vonásánál – belátva,
egy alapos monográfia tárhatná csak fel az egykor másokról „jelentő” író
eszközkészletének jelentéstanát (körülbelül az egész gondolatmenetből ez
érdekelt volna a legjobban).
Kevésbé lelkesen olvastam a kötet
második felében sorakozó esszéket. Az első kettőben például a szerző egy igen
fontos gondolatmenetet visz végig két esszén át, először Saylor Gordiánuszára,
aztán Martina Cole modern ír gengszter-szappanoperáira aggatva – tény, van köze
mindkettőnek a gondolatmenethez, amely a kisebbségek sajátos, maffiaszerkezetű
ön-kizsákmányolását járja körül, a helyzetet, hogy csicskáztatás, rabszolgaság
és prostitúció kelet-európai keresztapái a saját közösségük tagjait
zsákmányolják elsősorban; s többek közt ezért nem valószínű, hogy valaha is
bárki feltekintene rájuk – ahogy
például Puzo olvasói óhatatlanul fel (is) néznek Don Corleonéra. Valahol a
kelet-európai, probléma-érzékeny kortárs krimi hiányát indokolhatja, hogy a mi
maffiózóinkból hiányzik az ambivalencia, amit a legtöbb nyugati bűnregény a
maga bűnöseivel kapcsolatban (mint afféle Robin Hood-zászlót) annyiszor
belenget. A gondolatmenet fontos, de így, két lesújtó kritikába csomagolva,
apropó gyanánt pont az marad benne kifejlet nélkül, amitől izgalmas.
Ahogy Bánki Éva korábban
végiggondolta nekünk: a krimi az egykori realista szépirodalmi irány valóságfestő
szintjeivel operálva egyfajta kvázi társadalomkritikus alapterep. Az egykori
valóság-tükör Skandináviában kapta mára a legfinomabb krimifoncsort – kicsit fájt,
hogy egy vitriolos recenzióval köszönt a kötet oda, ahol ez a sajátos irodalmi
bukfenc a legatlétikusabb, a leginkább akrobatai. Egyetlen negatív példa ezt a
tárgyat nem mutatja be. A negatív példák általában nem mutatják be a tárgyat. Nem
mutatódik be, itthon miért nincs valódi kortárs krimi (Frei Tamás könyvei miért
nem azok…) – ha nem vesszük észre: a mi régiónkban csak le- és elzárt múltak
vannak, illetve egymást a létezésből üvöltve kizáró (nemzeti és egyéb)
folytonosságok. Provizórikus létezések a provinciákban. A krimi, még (tagadás
árán ugyan, de) a hard-boiled is valóban elsősorban etikai
világrend-helyreállítás. Ha nincs ilyen világrend (illetve egymást harsányan
kizáró több van), ha a múltat itt folyvást eltörölnék (lehetőleg végképp),
akkor csak ezekbe az eltörölt múltakba írható bele ez a fajta patetikus
igazságszolgáltatás – hiszen egyedül ott nem relatív. Ott nem (vagy nem
annyira) nézőpont kérdése.
Olvassátok el ezt a könyvet, a
valódi erénye, hogy vitára ingerel.
*Bényei Tamás: Rejtélyes rend. A krimi, a metafizika és a
posztmodern
Akadémiai kiadó, 2000.
**Varga Bálint: Magándetektívek. Oknyomozás valóság és
fikció területén
Agave, 2005.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése