Az idei a sci-fi éve lesz,
fogadtam meg még januárban – s lőn… Kim Stanley Robinsonnal azóta szemezek,
hogy elolvastam szeee írását A rizs és a só éveiről, márpedig annak már jó pár éve. Hogy eddig mégis kimaradt, arra
nincs különösebb magyarázatom, mindig volt valami más, valami éppen akkor
izgalmasabb. Ám most e két vágy (mármint hogy sci-fi és Robinson) csodálatos
módon csengett össze az Agave új, remélhetőleg életmű-sorozatot bevezető kiadványa
megjelenésével – ráadásképp az előzetes hírverés és a kedvcsinálók még tovább
fokozták várakozásomat, s a végén hiába figyelmeztettek páran, hogy ez azért
jóval „komolyabb”, „keményebb” sci-fi, mint amivel én eddig próbálkoztam, alig
vártam, hogy rávessem magam. És milyen jól tettem!
Kim Stanley Robinson ugyanis
jött, látott, és levett a lábamról. El nem tudom mondani, milyen régen nem volt
részem ilyen irodalmi kihívásban – távolról sem szeretnék szerénytelennek
tűnni, de ha az ember huzamosabb ideig „fogyaszt” nagyjából egy műfajba tartozó
könyveket, akkor némiképp „hozzászokik”. Akkor már nagyon nehéz meglepni
narratív trükkökkel, megtornáztatni a kis agysejtjeit a puszta befogadás érdekében,
arra késztetni, hogy újra meg újra átolvasson oldalakat, hogy vajon jól
értette-e… Megfelelő gyakorlat birtokában könnyen befogadhatóvá válik még a legposztmodernebb
szépirodalom is – vagy egyszerűen haladunk tovább, a mindenáron megérteni akarás kényszere nélkül. Ami persze még nem baj,
baj akkor van, ha rutinná válik – idáig még szerencsére nem jutottuk el.
Mindenesetre régen, nagyon régen éreztem azt a bizsergető izgalmat, amit
például gimis korom első Esterházy Péter regényeit olvasva, hogy én itt most
valami borzasztó agyas olvasmányt
forgatok, amit ki kéne bogozni. Hát,
Robinsonnál ez nem volt kérdés – többet agyaltam ezen a könyvön, mint bármi
máson az utóbbi időben. És nem sikerült megfejteni. Csak hagytam, hogy
lenyűgözzön.
Mert hogy lenyűgöző, az biztos.
Ijesztő, gigantikus látomás az emberiség egy lehetséges jövőjéről – egy rendkívüli,
ma még beláthatatlanul fejlett jövőről. Eme huszonnegyedik században az
emberiség már kirajzott a Naprendszerbe, belakta a környező bolygók és holdak
nagy részét, aszteroidákat terraformált, olyan mérnöki teljesítményekre volt
képes, mint a Merkúr mozgó városa, mely folyamatosan a Nap előtt járva óvja meg
lakóit a konkrét megsüléstől, vagy a napi rutinszerű űrutazás. Az orvostudomány
gyakorlatilag csodákra képes: az élethossz-javító kezeléseknek hála a várható
élettartam akár kétszáz év is lehet; a férfiak és nők mellett megjelennek az androgünök,
günadromorfok, hermafroditák, méhesférfiak és még számos „változat”; az emberi
test különböző biológiai „kiegészítőkkel” lehet kifinomultabb, ügyesebb,
okosabb vagy épp erősebb (a pacsirta idegsejtek a koponyában például átlagon
felüli zenei teljesítményt nyújtanak, míg egyes még nem teljes körűen
feltérképezett bacik lenyelése jelentősen megnöveli az ellenállóképességet). És
persze minden hasonló jövőkép alfája és ómegája, az informatikai fejlődés sem
maradhat ki: mesterséges intelligenciává fejlődő kvantumszámítógépek segítik
(?) az emberek munkáját az űrben és a Földön egyaránt.
Látszólag tökéletes világ,
látszólag zökkenőmentes fejlődéssel.
Vagy mégsem?
Történetünk kezdetén Swan Er Hong
a Merkúron gyászolja nagyanyját, a Merkúr Oroszlánját, a mozgó város,
Terminátor legbefolyásosabb politikusát. Swan nyughatatlan, társadalomba
beilleszkedni képtelen, örökké sorsát kísértő művészlélek, aki legszívesebben
saját testét használja műalkotásai alapanyagául, kikapcsolódásként az extrém
sportnak beillő „napjárásnak” hódol és össze-vissza ugrál a bolygók között.
Mikor egymástól függetlenül több sosem látott politikus és nyomozó keresi meg a
haláleset kapcsán, gyanakodni kezd, hogy nagyanyja elhunyta nem volt teljesen
természetes – amikor rálel néhány elrejtett levélre, melyeket kizárólag ő képes
kézbesíteni a Naprendszer túlsó felén élő címzetteknek, e gyanú csak erősödik.
Nem sokkal később Terminátor városát felfoghatatlan támadás éri, az aggasztó
jelek pedig más bolygókon is sűrűsödni kezdenek – Swan kénytelen hát
csatlakozni nagyanyja egykori társaihoz és folytatni velük a megkezdett munkát.
Mert bizony ez a tökéletes világ
nem is olyan tökéletes.
A soha nem látott fejlődés nagyon
is ismerős széthúzásnak nyitotta meg az utat: a bolygók és holdak különböző
érdekcsoportokba tömörülnek, a világűr csak egy újabb színtér a Földön már
megszokott politikai és gazdasági játszmákhoz, nagyhatalmak fenyegetnek
szövetségeket, terrorista szervezetek törnek mások biztonságára, monopóliumok
alakulnak természeti kincsek értékesítésére. S persze mindig van egy kívülálló,
ez esetben a Mars, mely mindenki másnál különbnek, nagyobbnak, fontosabbnak
érzi magát. Miért is lenne bármi másként,
csak mert elhagytuk szülőbolygónk? – teszi fel Robinson a kérdést… És
tényleg, miért? E lenyűgöző látomás mesterséges intelligenciástul,
űrutazásostul, élethosszabbításostul mintha csak keret lenne az emberi
természet és a társadalmi-történelmi szükségszerűségek feletti filozofáláshoz –
és bár teljesen konkrétan lenyűgözött a sci-fi, a regény azon része tetszett
leginkább, ami nem sci-fi.
„Én néha úgy gondolom, hogy a gonosz csak a posztdeficitben létezik.
Előtte mindig a szükség vagy a félelem rovására lehet írni a dolgokat. Lehet
abban hinni (…) hogy ha a félelem eltűnik, a szükségleteket pedig kielégítik, a
gonosztettek is eltűnnek. (…) Lehet, hogy a félelem és a szükségletek soha nem
is tűntek el. Mi többek vagyunk az élelemnél, az italnál és a menedéknél. Úgy
tűnhetne, mintha azok lennének a létfontosságú szükségletek, de sok jól táplált
polgár is tele van dühvel és félelemmel. Festett éhséget éreznek, ahogyan a
japánok nevezik. Festett éhséget, festett szenvedést.”
És futnak, menekülnek, keresik a
veszélyt, az izgalmat, a kihívást, az élet
ígéretét. Menekülnek, de mi elől? Önmaguk elől? A tökéletes vízió elől? A
határaik elérése elől? Swan feltérképezetlen baktériumtörzset nyel le pusztán a
kockázat kedvéért, pacsirta idegeket ültet az agyába, megváltoztatja a nemét, kvabust
– egyfajta mesterséges intelligenciát – telepít a fejébe, napjárással teszi
próbára újra meg újra teste tűrőképességét – s nem csak ő. Mindennél
népszerűbbek a különböző extrém időtöltéseket kínáló űrjárművek (valójában
terraformált aszteroidák) – míg egyik bolygóról a másikra jutunk, elüthetjük az
időt drogos önkívületben, szexuális kicsapongások közepette, vagy teljes sötétségben,
ahol bármi megtörténhet. Egy világban, ahol már szinte mindent lehet, ahol úgyis
megoldást talál az orvostudomány, ahol levágott végtagokat foghúzásnyi
kellemetlenség árán visszanövesztenek, vajon hol van a határ? Meddig mehetünk
el az öncsonkításban? S hol a határ, ami után – ha az orvosok össze is tákolnak
minket – már nem leszünk teljesen önmagunk? Ha le is építünk évezredes
társadalmi berögződéseket – sikerrel, mint a nemi szerepeket illetően –, vajon
felül tudjuk-e írni a saját, kötődésre, érzelmekre, családra, ad absurdum,
szerelemre irányuló természetes vágyainkat?
No és vajon felül tudja-e írni bármi ösztönös vágyunkat szülőbolygónk
után?
A kifosztott, meggyalázott,
magára hagyott, tönkretett Föld után?
A mitizált, zarándokutak
célpontjává vált, teljességgel sosem pótolható, nem másolható, nem
terraformálható Föld után?
A Föld az mindig ott van. Az
álmainkban, a kollektív emlékezetben, a vágyainkban. Az otthon, az
energiaforrás, a gyökér, amiből mindannyian táplálkozunk – gyönyörű az
elképzelés, hogy az űrben akár két évszázadig elélő emberi test, mellyel
gyakorlatilag bármit meg lehet tenni büntetlenül, egyvalamit nem tud
nélkülözni: a Föld gravitációját. Néhány évenkénti földi zarándoklat nélkül az
orvostudomány minden bravúrja ellenére is elsorvad az izomzatunk. Szükségünk
van rá, jobban, mint bármi másra. És pont őt nem tudjuk megmenteni. Robinson
gigantikus tréfája, ugyanakkor a legfájdalmasabb és a legigazabb ebben az egész
vízióban, hogy elérhetünk bármit, azt
az egyet nem tudjuk visszaadni (magunknak) amire igazán szükségünk van: a
termékeny, burjánzó bioszférájú, kincsekben gazdag Földet. Legalábbis addig
nem, amíg jelentősen nem változtatunk a gondolkodásunkon, mi, emberek.
Érdekes, hogy olvasás közben
legtöbbször Margaret Atwood remekműve, a Guvat és Gazella jutott eszembe (nyilván ebben része van annak, hogy nem olvastam
eddig sci-fit, tehát saját műfaján belül nem tudom elhelyezni) – ahogy annak, e
műnek is központi kérdése, hogy mi történhet, ha nem adjuk fel azt az
öntelt elképzelést, hogy Istent játszhatunk, miközben valójában fogalmunk
sincs, mivel játszunk.
Fantasztikusan ötletgazdag, lenyűgözően megírt, posztmodern trükkökkel
telirakott regény ez, ahol a világkép, a cselekmény, a szereplők és a
gondolatiság gyakorlatilag tökéletes egyensúlyban van. És akkor még nem is
szóltam Robinson elképesztő utaláshálójáról – számolhatatlanul sok kulturális és
történelmi utalást rejt a szöveg, nem is beszélve a beillesztett listákról és a
fiktív vendégszövegekről.
Félelmetesen
jó. Nem tudok rá mást mondani – meg vagyok véve.
Ha
ilyen a sci-fi, akkor én mostantól sci-fi rajongó vagyok.
Kiadó: Agave
Fordító: Farkas Veronika
ááááá, nagy kedvet csináltál most, meg Robinson is azzal 2 oldallal, amit olvastam belőle :)
VálaszTörlésOlvasd, olvasd! Már csak azért is, mert félig miattad olvastam Robinsont ;) szóval tök kíváncsi vagyok, ez hogy fog tetszeni!
Törlés