Ebben a jövőben a tested
köztulajdon, magadért a társadalomnak felelsz, amely az egészség szabályaival,
olykor le sem fektetett, de egyetemes tabuival tart kordában, miközben a
jóléted biztosítja. Ebben a vízióban az egészségtudatos létezés a dolgok természetes
velejárója. Ha egy gyermek felnő,
adathalmazzá válik, a beleinstallált WatchMe
javasolta fogyasztás-mennyiségek boldog és kiegyensúlyozott fogyasztójává, egy végletekig kedves, empatikus világban.
Ahol a testet nem rombolja betegség, alkohol, dohányzás. Az ökormányok közösségeiben maga a légkör
utasít önmérsékletre, a medikális
konszenzus – de nemcsak a légkör. Ebben a vízióban a Nagy Katasztrófa után
az emberiségnek át kellett esnie ezen az átalakuláson. Ebben a jövőben a személyi gyógyszer-szintetizáló rendszer
karban tart, az ökormány-alapú jóléti
gyógytársadalmi rendszer a te érdekedben figyeli a rólad beérkező adatokat
– s ha kell, kéretlenül is segít. De a legjobb szándékú „Nagy Testvér” is
veszélyforrás: a mindenkihez hozzáférő rendszer szinte kiált azért, hogy valaki
rosszra használja. De persze ki lenne erre hajlandó a világban, amely a
polgárai életéből egyszer s mindenkorra „kicenzúrázta” az erőszakot?
Kell egy kiskapu: ez esetben a
gyermek. Aki még nincs a hálózatban, amely felnőtté érésekor tárt karokkal
várja. Akiről még a szülő rendszere gondoskodik – de nincs folyamatos
ellenőrzés alatt. Mint a három kamaszlány, akinek lázadásával indul a könyv.
Milyen sajátos lázadás: a testem erőforrás, amire igényt tart a társadalom. Nem
lehet csak az enyém. Hát akkor ne legyen az enyém sem! A lázadás: elpusztítani
társadalom diktálta hamis értékeket – akkor is, ha ez esetben az a testem, ha
ebben az esetben a „hamis érték” önmagam vagyok. Én vettem be Miachhal és Ciannal együtt a sorsdöntő gyógyszert, hogy
megsebezzük ezt a világot, hogy büszkén csapást mérhessünk rá, amiért túlzott
megbecsülésünkkel fojtogat. Ez a gondolatmenet bár következik a
következetesen felépített világ szabályrendszeréből, azért számunkra annyira
nem otthonos. Az a helyzet, ez a nagyon végletes gondolatmenet nagyon japán. A
könyv a cselekményi fordulatok terén, a figurák rajzában sok szempontból inkább
a Battle Royale rokona, semmint a
kortárs amerikai vagy európai sci-fiké. Erős színekkel fest, erős
kontrasztokkal dolgozik – miközben a gyökereiben az ősi japán tradíciók
visszaköszönő gesztusai laknak. A társadalmi
gesztusvilág, amely a dilemma elől kitérésképpen, a választás
kényszerének, s a szégyenben maradásnak konstatálásakor az önként
vállalt halállal teljes természetességgel kalkulál. Kabuki és Nó előadások problematikái bújnak meg
új köntösben e könyvben – miközben az „egészségbiztosított jólléti állam” végletekig
tovább-álmodott világában csetlenek-botlanak a szereplők.
Például a WHO gyógyhadseregének rózsaszínbe bújt katonái, köztük hősünk:
Kirie Tuan, az egészségügyi világszervezet spirálcenzora, az egykori
hiába-lázadó, aki jelenleg a határvidékeken feszegeti a társadalom szabályozott
határait. S aki nem tudja még, valaki hamarosan durva választás elé állítja az
egész ökormányzott emberiséget. A jámbor és pasztellre festett világ kontrasztja
nyilván a freccsenő vörös vér, az önpusztítás, az erőszak kényszere. A totális
ellenőrzés kontrasztja a lázadás totalitása. Viszont picit kicsi a menazséria e
munkához, egyetlen szűk, családias körben csoportosul minden kulcsszereplő.
Világméretű kamaradráma, amit olvasunk – talán ez a legkomolyabb tolerálnivaló
Itó Projekt regényében. Hiszen a miliő rajza mindvégig zseniális. A szerző
odavetett félmondatokkal képes komplex, logikus, átélhető világokat teremteni,
az ökormányok ellenőrizte totalitástól a határvidékek félig-meddig rendszerbe
kapcsolt renitensei: a tuaregek, a csecsen lázadók – a maradék konfliktus-zónák
világaiig. Teljesen hihető viszonyokat a „Nagy Katasztrófa után” világában, az
egyetlen általam ismert poszt-apokaliptikus világban, amely nem a társadalmi
„rozsda”, hanem a „rózsaszín-pasztell” jegyében áll. Jelmondata lehetne ennek a
víziónak: tanultunk a hibákból, ennek jegyében követünk el újakat. Mert a
regény gondolati miliője is zseniális. Miközben a történet szögegyenes,
kitérőkkel alig lassított kaland-expressze előre robog, olykor a saját
teherbíró képességét alaposan megterhelő fejtegetések, gondolatmenetek által
gondolkodnivalót bőven pakol elénk.
Itó Projekt Harmónia című regénye formájában is kvázi jövő-könyv. Az
ETML kódok lehetővé teszik hogy
amennyiben a szövegolvasóra etml 1.2 kompatibilis érzelmi textúrabeolvasó van
telepítve…olvasás közben egyes pontokon átérezhessük a metafunkciókat.
Remek játék ez, még ha a magamfajta funkcionális analfabétának folyvást a
szöveg végi szószedethez kell is lapoznia; a jelek értelmét netes portálokon
kutatnia. Remek játék és érdemes vele szöszölni, mert a magát meglehetősen
komolyan vevő szöveget finoman áthangolja e kódolt részek iróniája. Elég, ha
annyit mondok: a cím etml kóddal együtt inkább ilyesmit jelet: „a Harmónia
vége”. Nem is gondolnánk, a történetre vetíthető „értelmek” mennyire jelentős
többletét hordozza ez az apró többlet-információ.
Itó Szatosit fiatalon ragadta el
a rák. Jó, hogy a gondolatai velünk maradtak.
Kiadó: Ad Astra
Fordító: Mayer Ingrid, Oroszlány Balázs
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése