Ha egyetlen szóval kellene, azt
mondanám rá: üde. Árad belőle a tavaszi levegő, a rügyfakadás, a zápor utáni
macskaköves utcák illata, a csatornák apróka zsilipkapuin lezúduló víz, a
felrebbenő galambraj szárnyverdesésének hangja, egy dudáló pedálos robogó
csettegése – a hangulata varázsol el. Az a tavasz-hangulat, ami árad belőle; a
kapcsolatok, hitek, tévedések és duzzogások, a jótündér-játék, az
igazságtevő-játék, a titkosügynök-játék, a nyomozó-játék, a játék a
félénkséggel – tavaszi, kócos üde levegő. Mintha szükségem volna rá. Az
ilyesmire. A drámát jóillatú takaróba csomagoló könnyedségre. Hogy
figyelmeztessem magam: a világ csodátlanodása nézőpont kérdése. Hogy
nézetválasztásaink döntik el, mennyi varázslatot engedünk – a máshonnan nézve –
kisszerű és szürke hétköznapjainkba. Egykor ütemesen újranéztük, szemcsésre
öregítve a videokazettát, s most, hogy belefutottunk a királyi tévén a minap,
örömmel ragadtunk ott előtte – és megint elragadott. Örömmel láttam, hogy
bennem sem öregszik a film: az Amelie csodálatos
élete.
Mert az élénk képzelőerővel
megáldott fiatal nő: Amelie számára „hétköznapi csoda” minden. Ahogy a film
alkotói, Jean-Pierre Jeunet és forgatókönyv-író társa, Guillalume Laurant, az
operatőr Bruno Delbonnel, vagy a filmzene komponistája: Yann Tiersen felépíti a
világ e „hétköznapi csodákkal” teli nézetét a színészek, Audrey Tautou, Mathieu
Kassowitz, és a többiek – köztük a kedvencem és példaképem: az „üvegembert”
megformáló Serge Merlin segítségével; nos, ahogy felépítik a „hétköznapi csodát”,
az nekem arról árulkodik: ismerik. Tudják, hogy van ez a tavasz, ez az üdeség,
ez az optimista – akár kissé naiv – hit az emberi jóságban; hogy a világ
megfejtendő titok az orrunk előtt, amit érdemes kutatni, albumba gyűjteni érte
azt, ami – máshonnan nézve – szemét, felesleges. Hogy akik ezt tudják, attól
még lehetnek szomorúak, keseredhetnek el, zuhanhatnak magukba – tudhatnak más
nézeteket, másként hiteleseket. Mert ezzel a sok szóval igazából erre szerettem
volna kilyukadni. Hogy akármennyire furcsa, ez a film hiteles. Úgy, hogy nincs
benne keserűség. Hogy egy másféle hitelességgel pontozzam ellen: úgy, hogy
nincs benne egy deka Haneke se.
Persze könnyen összeragadhatna a
szánk a film „édességétől” - mint a túl sok mályvacukortól a gyerekeké -, ami a
filmet a jó íz határán tartja, az a humora. A tálalás iróniája. Hiszen a többi
gyerektől elzárva felnőtté érő Amelie Poulain csetlés-botlásai a Két Malom
presszó törzsvendégei, az otthona, a Montmartre-i bérház habókos szomszédsága
közt; a város és a külvárosi szülői ház elanyátlanodott miliőjében könnyedén
édelgésbe fulladhatott volna – vagy ha nem találnak remek módszereket az
alkotók ellene, belefulladhatott volna e bő lére eresztett történet a maga
banalitásába. Mert nehéz rólunk filmet csinálni, elcseszett fontossági
sorrendjeinkről, béna kacsaként végigcsetlett napjainkról – nem véletlen, hogy
a legnehezebb a hétköznapi emberek mikrodrámáinak hónaljszagú légkörével mit
kezdeni, s vígjátékot belőle még nehezebb, főleg ha egy fia vadászpilóta,
titkos ügynök, maffiózó vagy drogdíler se szerepelhet. A tálalás iróniája
viszont tanít: bennünket is arra, hogy így nézzük a napjaink.
Honnan is? Miből áll ez a nézet?
Néhány példát hozok. Ott a fordulópont, ami kizökkenti a lányt a saját
veszélytelen hóbortjaiból: Diana hercegnő halála. Azaz dehogyis ez –
figyeljünk, kezdődik a menet az irónia-szellemvasúton – hanem a „halálhír
által” megtalált doboz, egy ismeretlen egykori gyermek kincsesládikója. Nem a
„nemzetközi gyász”, ami annyi, a saját életét valójában semmire nem becsülő,
ezért kukkoló (rajongás által celeb-életeket élő) kortársunkat elérte akkor,
hanem egy rejtekhelyről előhúzott poros kekszesdoboz, aminek megpillantásakor
Amelie-t „olyan érzések fogták el, ami csak a Tutanhamon fáraó sírkamráját
felfedő kutatók érzéseihez fogható”. Az életünk „sírkamra-leletei” fontosak,
mindenkinek mások, de mindenkinek egyformán fontosak, mint a házmesterné, a
„könnyekre ítélt” Madeleine Wallace rég halott férjének őrizgetett szerelmes
levelei, mint Raymond Dufayel birkózása Renoir „Az evezősök reggelije” című
festményével, mint Nino Quincampoix nyomozása a „fotoautomaták fantomja” után. (Milyen
érdekes: amikor a lány a fiúnak ajándékozza a megfejtést, akkor megfosztja a
mítosztól, de megajándékozza a „megtalálással” – a legnagyobb ajándékot adva,
amit a fiú csak kaphat.) E film kisemberei is kukkolók – csak a celebjeik
helyett egymást kukkolják.
Példa még. Dominique Bretodeau, a
kincsesládikó egykori tulajdonosa megtalálja a telefonfülkében („csak csörgött,
csak csörgött…”) a gyermekkorát. Micsoda sansz az elkúrásra – nemes zenére kell
bekússzon a sok édes gyermekkori emlék. Azaz dehogy: Bretodeau szinte kizárólag
a megaláztatásaira emlékszik. A csalásra a játék közben (Bahamontes
valószínűtlen, meglepő győzelmére a Touron), a lebukásra a kukucskaluk előtt
(ó, az a kombiné, azok a didkók!), s legfőképp arra a tragikus napra, amikor
elnyerte (és elveszítette) az osztály összes üveggolyóját. Arra emlékszik, amit
sikeresen elfelejtett. Mert EZ a reveláció! Itt az elfelejtett gyermekkor a
dobozban. És talán tényleg megmozdul az ember, ha ekkora erővel löki meg a
múlt. Mondjam még? Ott a kerti törpe dokumentált vándorlása, az apatikus apát
provokáló játék-löket. Az apa visszatérő mondata: „nem értem. Tényleg nem
értem.” Mert neki ez a lényeges. Miközben minden egykori sérelméért giccsbe
panírozott bosszút állt a felesége hamvain (hisz ennek volt koronája a hitves
által kamrába száműzött kerti borzalom „rehabilitációja”), valójában csak
„értelmi reakciói” voltak. Érzelmekkel a rejtély telíti – van mire várnia, a
postásra, az újabb fotókra a törpével a világ távoli pontjairól. És nem
magyarázódik a rejtély – ez a hiányzó magyarázat adhat lökést, hogy Poulain úr
végre valóban „kövesse a példát”, és elinduljon egykori vágyai után. Nincs
értelme töprengeni rajta – de nehogy már egy törpe messzebbre jusson, mint a
gazdája! Ez a hitelesség a filmé. S másfelől: ez a csalás hitelessége.
Hiszen Amelie is (valójában)
csal. És ahol a „valóságban” csal, ott veszít. A presszósné receptje működik,
de a beteges féltékenységre nem orvosság. Isabelle Nanty tündérien „képzelt
beteg” Georgette-je még csak-csak lejönne a „szerről” (a hipochondria
pótszeréről), de a Dominique Pinon által zseniálisan rajzolt rosszindulatú,
„nő-birtokos” Joseph (a „bizonyító erejű” diktafonnal) soha nem lesz hajlandó
erre. Neki a kapcsolatnak ez a veleje: a gyanakvás, a veszteségtől, a
felszarvazás általi megalázódástól való rettegés, a „birtok” határainak
permanens „körbehugyozása” – bizonyára van, de nem tudom elképzelni azt a
pofont, amitől kijózanodna ebből, mert a féltékenység olyan, mint egy jó
fanatizmus: minden tapasztalat beleilleszthető, mindenre van benne magyarázat.
Nekem pont azért a kedvencem Raymond Dufayel, a visszafogott eszközökkel is
zseniális Serge Merlin „üvegembere”, mert benne ebből a fajta elvakultságból
nincs egy szemernyi se. S milyen érdekes: pont attól az egyetlen józanító
jelenettől lesz tökéletes az alak rajza, amikor az együgyű Lucien-t (akit Jamel
Debbouze alakít) mondvacsinált indokkal, önzőn elzavarja. A Renoir képén
keresztül a környezetét is mélységekig megértő, Amelie-vel folyamatosan
mögöttes tartalmakban (is) beszélő magányos „bölcs öregember” figurája így
teljesül ki: a botlása által. Értsétek meg, folyamatosan a filmes alkotói
józanság ironikus fékeiről beszélek egy filmben, amely mer elszállni, s „elemelni
a hétköznapot” magával.
És legszebb példa: a csalás, a
sok csel (valójában) nem löki át Amelie-t a saját elfogódottságán. Az
árnyékunkat nem ugratja át a csalás, azt át kell lépni – még ha csak azzal az
egyetlen hétköznapi gesztussal is, hogy a megfelelő pillanatban kinyitjuk az
ajtót. Le kell mondani az álmokról, hogy be tudjanak teljesülni. Nem
akármekkora kihívás egy fiatal színésznőnek ez a szerep, hiszen az ő kislányos
vállain ücsörög az egész film. Annyi elmondható, a szereposztás telitalálata Audrey
Tautou. A hatalmas szerencse, amivel megtalálták, számára egyébként iszonyú
pech is – mert a szereposztók azóta is kizárólag Amelie-t látják benne, én
egyetlen filmre emlékszem, ahol mutathatott valamivel többet (ott is úgy, hogy
fel kellett építenie ugyanazt, hogy aztán csavarhassanak rajta egy
tisztességeset), ez a Szeretni
bolondulásig. Timi szerint jó volt a Hosszú
jegyességben is, de azt én nem láttam…
Szeretjük ezt a filmet.
Olyannyira, hogy inkább ezt néztük Coenék Félszeműje
helyett a minap – pedig azt is nagyon meg kellene már… Most, hogy a műsorszórás
elénk sodorta véletlennek köszönhetően néztük meg ugyanúgy jól esett, mint
ahogy régen egy zaklató nap után vidultunk rajta terápiás céllal. Szerintem elő
kellene ásni a dvd-t. A jó mese a lélek gyógyszere. S az Amelie csodálatos élete jó mese.
ó, elolvasva a posztod most itt ülök könnybe lábadt szemmel.
VálaszTörlésés természetesen azonnal újra akarom nézni a filmet. :)
entropic
Zavarba hoztál... :)
VálaszTörlésKöszönöm.
Köszönöm, Zoli, az elemzést, kedvenc filmemről volt szó - most hétvégén is láttam :) -, és ugyanúgy vagyok vele, mint te, bármennyiszer meg tudom nézni! Érzékenyen és lényeglátóan ragadtad meg az erényeit.
VálaszTörléspersze persze, de közben Félszemű ment valahol?!?!?! basszus! ne tudtam :)
VálaszTörlés