Hogyan kezdődik egy mai, modern,
nagyvárosi románc? Ha engem kérdeznek, egész biztosan nem azt válaszolom, hogy
egy reggeli pillantással a villamoson – Fabio Volo regényében azonban ez az
alaphelyzet. Giacomo és Michela, a két független, harmincas nagyvárosi dolgozó
minden áldott reggel ugyanazon a villamoson utaznak, lopott pillantásokat küldözgetnek
egymás felé, lesik a másikat a megállóban, elejtenek fél pár kesztyűket, és
várják a csodát. A mindennapi csodát: ami néha csak úgy jön, bekopogtat az
életünkbe, és ott marad. Általában akkor, amikor a legkevésbé számítunk rá.
Giacomo sem számított rá, hogy
két hónap együttvillamosozás után Michela egy nap meghívja egy kávéra, hogy
aztán közölje: másnap New Yorkba utazik, és jó darabig ott is marad. A
megrögzött agglegény, aki imád minden nőt, csak ne maradjanak sokáig, aki
képtelen tartós kapcsolatra, aki menekül az állandóság elől, úgy érzi magát,
mint egy évtizedes szokásától megfosztott aggastyán. A nővel nem pusztán a
szerelem lehetősége, egy gyönyörű kaland ígérete, egy reggeli pillantás vész
el, hanem valami sokkal több: egy érzés, egy röpke pillanat, ami tartalmat ad a
napoknak, ami más, mint a jól bejáratott rutinok, ami miatt érdemes minden nap
felkelni és felszállni a villamosra. És
tán ez az érzés önmagában fontosabb, mint maga a nő.
Aki persze azért fontos annyira,
hogy Giacomo néhány hónapos rábeszélés (és egy kiadós verés) után megemberelje
magát és utánamenjen. New Yorkban aztán elkezdődik kettőjük „közös élete”: a játék, melynek során Giacomo és Michela,
mint két nagy gyerek papás-mamást játszanak. Szigorúan lefektetett szabályok
szerint, a célnál hatalmas VÉGE táblával. Érdekes gondolat Fabio Volotól, hogy
két csalódásokkal terhelt, kapcsolatfóbiás harmincas csak akkor tud igazán
feloldódni egy kapcsolatban, ha látják a végét. Valóban ennyire félnénk az
elköteleződéstől? Többször elhangzik, mindkét fél szájából, hogy nem mernek
mindent beleadni egy kapcsolatba, érzelmeket mutatni, „szerelmesnek lenni”,
mert attól tartanak, a másik kötődni kezd és örökre tervez. Na de kérdem én, megéri
másképp tervezni? Az örökké az olyan félelmetes? Tényleg ennyire félünk szeretni? Vagy csupán arról van szó,
hogy önzők vagyunk, és nem akarjuk egy hangyányit sem feladni magunkat, hogy egymásban
teljesedhessünk ki?
Picit zavarban vagyok ettől a könyvtől,
mert nagyon-nagyon mást gondolok a szerelemről, a kapcsolatokról, a
romantikáról; mégis, minden ellenérzésem dacára, olvasás közben rabul ejtett. Mert
ad valami olyat, ami a mindennapi életünkből túlságosan is hiányzik:
könnyedséget. Ha egy szóval kéne jellemeznem, egész biztosan ezt mondanám rá:
könnyed. Semmit nem vesz túl komolyan, legkevésbé önmagát. A szereplők
játszanak, mernek játszani, mernek nem komolyak lenni, hanem feloldódni – nem
egymásban, hanem a játékban. És függetlenül attól, hogy nem értek egyet azzal, ahogy és amivel játszanak, az, hogy mernek játszani, tetszik.
Ahogy tetszik Fabio Volo stílusa
is: azzal együtt, hogy mintha ezt sem venné túl komolyan. A hangja friss, mai, ironikus,
nagyon laza és szókimondó. Olykor meglepően az, ami akár zavaró is lehetne,
azonban épp a könnyed, hétköznapi stílus az, ami úgymond legitimálja: mert hát
melyikünk ne filozofált volna reggel a mellékhelyiségben a saját testi funkciói
működésén? Csak épp nem szokás leírni – ahogy az sem épp megszokott, ha egy
kapcsolatfóbiás férfi narrál egy romantikus regényt; vagy ha egy fiatal
szerelmes pár úgy dönt, bármennyire is jó együtt, kilenc nap múlva szakítanak.
Mégsem mondanám épp formabontónak a regényt, épp csak kicsit eltér a
megszokottól. Nem igazi ínyencfalat, inkább egy megszokott fogás nagyon jól
sikerült „megbolondítása”. Amit még ízlelgetni, szagolgatni, szokni kell –
viszont próbát tenni vele mindenképp érdemes. Ki tudja, még az is lehet, hogy
többszöri kóstolás után kedvenccé válik.
Kiadó: Európa
Fordította: Barna Mária
na, végre :)
VálaszTörléshasonlókat gondolok róla, mint te, nagyon.
én sem értettem ezt a VÉGE táblát, meg mást sem, egyáltalán nem, de talán azért, mert "száz éve" vagyok egy kapcsolatban és sosem voltam kapcsolatfóbiás, mert nem is volt ennyi próbálkozásom.
és abban is egyetértek, hogy a bátorság ennek a könyvnek a fő mondanivalója.
amúgy sztem a wc-zés téma tipppikusan pasis, náluk fiútársaságban rendszeresen előjön, szóval nekem valahogy természetes volt, hogy erről beszél :D
Egyébként ahogy most olvasok más könyveket ez után, jövök rá, hogy mennyire jó kis könyv volt ez, valóban könnyed és természetes, sokat gondolok rá - és Giacomo-ra :P
Igen, valszeg nálam is az a "bibi", hogy elég korán megtaláltam Őt, és kimaradt a próbálkozós-fóbiás időszak (amit azért annyira nem bánok :D) - de sajnos látom magam körül, barátokon, ismerősökön, hogy tényleg ezzel küzdenek manapság a kortársaim :(
TörlésA könnyedségét meg a finom romantikáját én is visszasírom - jó lenne több ilyen könyv, aki tud hasonlót ajánlani, ne habozzon! :)