A végén azért csak szembejött
nagyvásznon A sötét lovag: felemelkedés.
Tartozunk ennyivel Nolannak, meg az előző filmek keltette hatásnak, hogy
moziban nézzük végig Gotham hőse újraálmodott kalandjainak lezárását –
gondoltam a rengeteg és igen vegyes visszhang olvastán, hiszen ezek is
szembejöttek idő közben. Rosszul gondoltam: ami a kritikákat illeti, ha
némelyikkel egyet értek is így, a film után, azért elsősorban a hazahurcolt
képek vannak bennem, meg az elégedett érzés, hogy a magányos jelmezes igazságosztó
mítosza filmeket, és nem újabb pofont kapott Hollywoodtól. Most már lehet
mondani: három olyan filmet, amely a sok szálon ágazó, többször, többféle
hangulatban újramesélt denevéremberi képregény-birodalom egésze előtt képes
tisztelegni, nem önmagát, hanem az alapanyagát véve meglepően komolyan. Még
akkor is, ha a háromból ez film a legkevésbé erős.
Nyilatkozzanak az alkotók bármit,
nekem ugyan fixa ideám marad, hogy a harmadik rész eredetileg Jokerre álmodott
cselekményeit voltak kénytelenek az írók Bane köré csavarni – a diabolibohóc
második film végi Arkhamba zárása eszembe juttatta a képregényes szökéseit, s
az alapvetően antiszociális pszichopata remek (bár sokkal kiszámíthatatlanabb)
eszköze lehetett volna Talia Al Ghul-nak a maga bosszúhadjáratában. De ha már
valaki, akkor tényleg Bane – elvégre a Knightfall történetében ő az, aki
elreccsenti Batman gerincét; mondhatni: Bane a Denevér feletti időleges
győzelmek „időrekordere” a képregény-folyamban, s jóformán az egyetlen, akin
nem a csatát vesztett hős vesz aztán elégtételt, hanem egy tanítványa. S ezt az
elégtételvételt is meglehetősen frappánsan idézi meg a film – kapásból Indy meg
a kardos arab jelenete jutott az eszembe*. Tom Hardy pedig elég jó színész
ahhoz, hogy egy ilyen Darth Vadert idéző maszkban is leginkább féljünk tőle,
holott szinte csak a szemeivel és a
testbeszédével engedi játszani a kosztüm.
Viszont Bane – főleg ezzel az
eredettörténettel, a Kúttal, s az odavágó összes jelenettel, Batman fogságát is
beleértve – igazi képregényes főgonosz, akárcsak az őt mozgató Talia. Én úgy
látom, az újra előkerülő Ra’s Al Ghul-i Árnyak Ligájával visszatérünk a kezdet
képregény-meséjébe; a realitás-ízbe tett utazás – A sötét lovag önreflexív „hangulati
alapja”, és az „indokolatlan”, azaz eredet-mese nélküli Joker-figura – után
ismét a „lezárt”, társadalmi elégtételeket személyes bosszúval keverő, egymást
a másik eredettörténetébe utaztató képregényes alap-toposzok világába érkezik a
film. A „valóságba” húzott ív visszatér a képregénybe.
És e visszatérés fényében a
meglehetősen hiteltelen momentumok is másképp tükröződnek. A magányos hős
valamely körülmény okán egyedül marad a gonoszokkal szemben – a teljesen
agyament csatornai rendőrattak tipikusan ezt a helyzetet formáló fogás;
képregényben lazán élnek vele, a valóságban nincs olyan idióta, aki így
csinálná. A város is magára maradhat, rímel erre is rajzolt mese, hogy „magányos
hőse” nélkül kelljen szembenézzen – néhány rajongó barát és hű famulus esetlen,
hiánypótló próbálkozásaival – az elszabadult gonosszal: Gotham „papírra vetett
történetének” egyik megrázó esete egy földrengés, mikor is Bruce Wayne nem
vonhatta a várost óvó denevérszárnyai alá, mivel nem volt odahaza. A rajzolt történetek jó pár eleme kerül a filmbe e módon, nem emlékszem
olyan képregény-filmre, ahol a szerteágazó történetfolyamból ennyi elem
említésre került volna úgy, hogy a cselekmény viszonylagos egysége ne hullott
volna szét.
S az operatőri munka, a képek
szintjén is rengeteg tipikusan rajzba kívánkozót lelünk: a teljes utca
szélességét elfoglaló rendőrroham (ezt sem így építené a valóság, a
lőfegyverkorban amolyan „könnyűlovasság támadása” szintű vérfürdő kerekedne
belőle), a hídi robbantós szcéna, a „kútból mászás”, de a valószerűtlen
sivatagi „börtön” képei egytől egyig. A Denevér fogságának helyszíne egyébként
minden vonatkozásában képregény-helyszín, mint ahogy az első, gerinchajlító
párviadal csatorna-arénája is. Viszont épp ezért éreztem jogosnak a több
kritikában is megfogalmazott hiányérzetet, hogy fikarcnyit sem kapunk vissza az
első epizód kevésbé Manhattan-i Gothamjából – a magasvasút, a konszern
toronyháza, az ikonikus helyszínek közül jó pár igazán odafért volna valamelyik
képre, akárcsak illusztrációképpen. Így is jelezve: a valóság-logika szabadságolta
magát, ismét a képregény-logikában csücsülünk.
Gondolom néha úgy, hogy ez a
legtöbb, ami egy képregény-filmmel hagyományos filmes eszközökkel tehető – mert
például etalon-kedvencem: Miller Sin City-je a képpel is végtelenségig elemelt
módon bánik, mindent „képregényesít”, cselekményt, figurákat az egykor álmodott
beállításokba gyömöszölve, azokat kísértetiesen megidézve delirál
saját-világot. Így mindennek tekinthető, csak hagyományosnak nem. Nolan
filmjében ehhez képest semmi forradalmi nincs – mégsem pusztán végtelenül
aprólékosan és profin összerakott leckefelmondás. Persze az is: mintegy
megmutatja az álomgyárnak a saját, kliséktől sem mentes, gazdag
eszközkészletét. De azt is megmutatja, mitől emlékszünk nemzedékeken át az
igazi nagy mesélőkre: úgy tömi le a maga pátoszát a torkunkon, hogy ízlik, sőt,
még meg is köszönjük. Mert azért ez egy mainstream képregényfolyam ikonikus
figurájának teljesen valószínűtlen kalandjairól szóló film. És a nézése közben
mégsem ez jár a fejünkben.
Épp ezért nem értem a fanyalgást
az utolsó negyedórával kapcsolatban. Aki ott Armageddon-i katarzist várt, az a
képregény-főhős sors-anatómiáját felejtette el.** S ami a legfontosabb: az
alternatíva, a „bátor, formabontó finálé” csak egy másik filmes klisé. S ha egy
kutyaütő folytatja majd a franchise-t arról Nolan ugyanúgy nem tehet majd,
ahogyan Tim Burton se felelt a más silányságáért. Szerintem sem ő, sem
Christian Bale nem mászik ebbe újra bele – főleg mivel a siker által kb. azt
csinálnak most, amit csak akarnak. S tudod mit? Azt se bánom, hogyha tévedek.
*Spoiler: A film legironikusabb
pillanata, amikor a Denevér és Bane közt lezajló több menetes gyepa után a
Macskanő nyersen belegépágyúzza az al-főgonoszt a falba…
**Spoiler: Van olyan
történetszál, amelyben a Denevér meghal, és más ölti fel a jelmezt. De van
olyan is, amelyben feltámad. Van olyan történet, ahol a Macskanő bőven
nagyobbat távolodik ennél kettős természetétől. De van ahol el sem jut idáig.
Van olyan mese, ahol az egy Robin feltűntének lehetőségénél sokkal gazdagabb a
Bat-család. Aki a klasszikus filmes önfeláldozó hősi véget várta, az csak azt
felejtette el, hogy ez egy képregényfilm. S a képregény hősei kevés kivételtől
eltekintve valójában „halhatatlanok”.
csak annyi érdekelne, mi az a retro fogszabályzó a főfőgonoszon..? max ezért nézném meg, érdemes..?
VálaszTörlésAmolyan Darth Vader-es életfenntartó, meg fájdalomcsillapító maszk. Ha csak ezért, akkor nem érdemes - és ha egyiket se láttad, akkor főleg nem.
VálaszTörlés