Tony Parsonst az Apa és fia és a Férj és feleség írójaként szerettem meg, Nick Hornby mellett
a másik olyan kortárs angol író, aki hétköznapi nyelven ír hétköznapi
szituációkról, többnyire férfi hősökkel, de nem csak – vagy nem
elsősorban – férfi olvasóknak. Parsons legtöbbször a párkapcsolatokról, a
családról ír, a Nem lehetsz angyal… némileg kilóg a sorból -
legalábbis ami a nálunk megjelent regényeit illeti. A történet három
fiatal, alig húsz éves zenei újságíró srác kalandjait meséli el,
egyetlen éjszakán, 1977. augusztus 16-ának éjjelén. Nálam nagyobb
zenefanatikusok nyilván csípőből vágják, miért olyan nevezetes ez a
dátum: ezen az éjjelen halt meg Elvis Presley.
Ugyan
Elvis halálának vajmi kevés szerepe van a történetben, áttételesen
végig jelen van, mint valami szellem, a rockzene szelleme. Nála sokkal
fontosabb dolgok történnek Terry, Ray és Leon életében. Mindhárman az
ÚJság nevű zenei lapnál dolgoznak, mindhárman imádják amit csinálnak,
imádják a zenét, rocksztárokkal buliznak, halomra döntik a csajokat,
fürdenek a drogokban és azt hiszik, övék a világ – csak épp azon az
éjszakén mintha semmi nem jönne össze.
Terry,
aki Berlinben összehaverkodott Dag Wooddal, bemutatja gyönyörű
barátnőjét a rocksztárnak, és hamar megtanulja, hogy sztárok és
kritikusok között soha nem lehet barátság, hogy aztán egész éjjel hűtlen
kedvese után keseregjen, és bejárja fél Londont meg a múltját vigasz és
szeretet után kutatva. Aztán eljön a hajnal, és olyan meglepetések
érik, amikből aztán vélhetően sokáig nem tud felocsúdni.
Ray
az újság egyik menő csillaga, csak épp nem képes nyitni az új zenék
felé, még csak húszéves, mégis a tavalyi zene rabja, ezért a kirúgás
fenyegeti – hacsak nem interjúvolja meg Lennont, aki azt az egyetlen
éjszakát tölti Londonban. Ray az, aki a leginkább a múltban él, képtelen
a mára koncentrálni, mert úgy érzi, a nagy zenék már „megtörténtek”, és
ő lemaradt róluk, ami ezután jön, az pedig csak silány utánzat lehet –
mégis beleveti magát ebbe a lehetetlen küldetésbe, hogy megtalálja
bálványát és megtartsa állását.
Leon
amellett, hogy zenekritikus, egy földalatti balos újságot szerkeszt,
megvereti magát a nácik elleni tüntetésen Lewishamben, és menekül egy
bőrfejű banda elől, akik péppé akarják verni, miután lesújtó kritikát
írt kedvenc együttesükről. Leon középosztálybeli lázadógyerekből lett
harcos újságíró, jobbá akarja tenni a világot, mindegy, hogy a zene vagy
a politika által, csak tenni akar valamit, aztán amikor találkozik a
világ legszebb lányával, és meglegyinti az új idők, az új politika és az
új zenék szele, rájön, hogy a cselekvésnek nem a lázadás az egyetlen
formája.
Parsons
maga is zenekritikus volt fiatalon, valószínűleg a saját
tapasztalatoknak köszönhető, hogy ilyen remekül elkapta azt az
életérzést, ami akkor és ott azokat a húszéves srácokat jellemezhette.
És itt jön egy kis önellentmondás, előre is elnézést – noha az akkor és
ott igenis lényeges, azok a pezsdítő új zenék, a Woodstock utáni
hangulat, a történelmi-politikai változások, a „mindent lehet és minden
megváltozik” érzése elválaszthatatlan a történettől, én mégis azt
éreztem, tök mindegy, hol és mikor játszódik a sztori, és mit csinálnak a
főszereplők – mert ez az érzés, ez a folyamat amin a srácok átmennek,
lehetne bárhol és bármikor, a lényeg az, ami bennük lezajlik.
Fiatalok,
az ölükbe hullottak olyan lehetőségek, amikről a legtöbben álmodni sem
mernek, buliznak látástól vakulásig, és el sem tudják képzelni, hogy
huszonöt fölött is van élet – vagy hogy a zenén, drogokon, bulikon kívül
egyáltalán van élet. Mindhárman menekülnek valami elől, van aki csóró
munkásosztálybeli átlagélete elől, van aki erőszakos apa elől, más épp
a liberális újságíró apa árnyékából. Tobzódnak a jelenben, menekülnek a
múlt elől, és eszükben sincs foglalkozni a jövővel. Aztán történik
valami, és kénytelenek rájönni, hogy az ember nem lehet örökké bulizó
húszéves, egyszer fel kell nőni, tovább kell lépni, ahogy a főszerkesztő
mondja, el kell dönteni, hogy komolyan veszik, vagy megmaradnak lelkes
amatőröknek.
Parsons
szerencsére nem ad kész válaszokat, mindenki elindul valamilyen
irányba, aztán lesz ami lesz – ahogy az eddigi könyveiben is
megszokhattuk tőle, nincs igazi happy end, nincsenek szépen elvarrt és
megcsomózott szálak, maradnak nyitott kérdések, de a végén ott a remény,
hogy hátha jól csinálják. Ettől volt jó a többi könyve is, és ennek
köszönhető, hogy sok egyenetlensége és a mindent beborító droghegyek
ellenére ezt is nagyon élveztem.
Kiadó: Európa
Fordította: Varga Monika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése