A
Metropolis Media ősszel indult Nobel-díjas Klasszikusok sorozatának
első kötete egy igazi különlegesség, Sir Winston Churchill magyarul
eddig hozzáférhetetlen egyetlen szépirodalmi regénye, a Savrola.
Churchill politikai munkásságát még az is ismeri, aki csukott szemmel
és füllel ülte végig a történelemórákat, a britek máig a huszadik század
legjelentősebb politikusának tartják, azt azonban már kevesebben
tudják, hogy meglehetősen termékeny író és festő volt. Történeti munkái –
mint A második világháború vagy Az angol ajkú népek története
- ma is érdekes és élvezetes olvasmányok, annak ellenére, hogy a
történelmi tények terén olykor hagynak maguk után kívánnivalót, és hogy
Churchill XIX. századra jellemző, úgynevezett „whig történetírói” - a
brit birodalom különlegességében és kiválóságában mindenek felett hívő –
szemlélete rájuk nyomta bélyegét. Ezért a történetírói munkásságért
kapta meg 1953-ban az irodalmi Nobel-díjat.
Az
életműben egyedülálló Savrola 1897-98-ban íródott, amikor Churchill a
Malakandban állomásozó brit hadsereg kötelékében szolgált. Először 1899
májusa és decembere között, részletekben jelent meg a MacMillan’s
Magazine-ban, majd egy évvel később, 1900-ban kötet formájában is
kiadásra került. A regény mérsékelt sikert aratott, a kritika már
akkoriban is többre tartotta Churchill haditudósítói munkáit, mint
szépirodalmi próbálkozását. Tán ennek is köszönhető, hogy a Savrolát nem
követték újabb regények. Az utókornak azonban a kötet nagyon is hasznos
és érdekes adalék az ifjú Churchill gondolkodásának, politikai
elképzeléseinek, elhivatottságának megítéléséhez.
A
Savrola egy elképzelt ország, Lauránia polgárháborújának története. Az
ország egy véreskezű diktátor, Antonio Molara uralma alatt áll, aki
ellen látszólag esélye sincs semmilyen felkelésnek, semmilyen politikai
erőnek, kivéve egyvalakit: Savrolát. Ő a megfontolt forradalmár
prototípusa, akit egy egész nép csodál, akinek a lábai előtt hever az
előkelő társaság épp úgy, mint a köznép, aki egyetlen szavával harcba
hívhatja az egész országot, és közben egy percre sem inog meg, nem
ragadja magához a teljhatalmat, demokratikus elvei megingathatatlanok.
Épp ezért, mikor az általa vezetett felkelés vérengzésbe és
bosszúhadjáratba csap át, a hatalom helyett inkább a száműzetést
választja a szeretett nő oldalán.
Aki
nem más, mint a legyőzött elnök felesége, Lucille. A történetírók
szerint a nő alakját a szerző édesanyjáról, Lady Randolph Churchillről
mintázta, ami érdekes, lévén hogy Savrola alakjába meg beleírta saját
fiatalkori eszményeit. A szellős polgárháborús történet és a romantikus
szál egyaránt gyenge lábakon állnak, egy középszerű, jellegzetesen
tizenkilencedik századi romantikus regény bontakozik ki előttünk, amit
épp az emel ki a sok száz hasonló közül, ami irodalmi műként a
legnagyobb gyengesége: hogy minden sorát áthatja Churchill politikai
elhivatottsága, saját különlegességébe vetett hite, és hogy Savrola
alakját felruházta a tökéletes államférfi minden idealizált
tulajdonságával. Jó lenne, ha lehetne függetleníteni a művet a szerző
későbbi pályájától, de sajnos ahhoz nem elég kiforrott, nem elég jó
munka, így viszont, visszavetítve rá a későbbi pályát, hangyányit kínos
ez az elhivatottság és – mondjuk ki – nagyravágyás, ami jellemzi.
Ha
önmagában akarjuk megítélni, akkor egy közepes romantikus-kalandos
áltörténelmi regény, vázlatos cselekménnyel, néhány jól megrajzolt
szereplővel, erőltetett morális tanulságokkal. Ha a szerző pályájának
tükrében nézzük, akkor mindenképpen érdekes adalék, de egyvalamit jó
tisztázni: Churchill nem ezért kapta a Nobel-díjat. Ahhoz azért ez
édeskevés.
Kiadó: Metropolis Media
Fordította: Tamás Gábor
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése