Holnap
tán újrakezdem ott kinn ügyetlen harcom,
A fájó kényszer: élni ! - megint csak kiragad,
Majd sietek az utcán, és némely kirakat
Ijesztve tükrözi elszánt és sápadt arcom.
Holnap, igen, talán... de most olyan jó hinni,
Hogy nincsen semmi, semmi, csak csönd és este van,
Csak lámpánál tünődés, végnélkül, boldogan,
Most gondjaim batyúját letettem, nem kell vinni.
(Tóth Árpád: Lámpafény)
Egy március végi vasárnap, hűvös, de
nem kellemetlen, csillagfényes, tavaszi este húzódtunk másodszor a Magyar Zene
Háza üvegfalú varázsgombája alá zenét hallgatni. Az intézmény által szervezett
első kurátori hétvége utolsó estjén, a hétvége végén, amelynek Harcsa Veronika
volt a háziasszonya. Jó lett volna hallgatni azokat is, akiket meghívott ez
alkalommal, a magyar jazzélet fiatal reménységeit, vagy legalább elmenni a
Veronika által szervezett workshopra. De így is boldoggá tett előre a tudat,
hogy hallgathatom legalább ezt a koncertet. Jó volt beülni a nézőtérre azzal az
előzetes várakozással, amit a Kassák-est
érlelt, például. Azt előre tudtam, hogy meglep majd, amit hallani fogok. Csak
annyit tudtam, Tandori lesz, meg Sziveri – hogy Veronika énekel, Keszég László
verset mond, Márkos Albert kezében cselló lesz, Benkő Róbert adja alá a bőgőn,
a dobon meg Pándi Balázs. Csak annyit tudtam, ez a kollaboráció elmegy a falig,
és azon túl a versekért, amit szájra és hangszerre vesz. Mondhatni soha nem
voltam még ennyire felkészületlen, mint ezen az estén – de pontosan tudtam,
hogy akár előzetes információk birtokában is, úgyis olyat hallok majd, ami
készületlenül ér.
Azért a szervezők kíséreltek
enyhíteni ezen a készületlenségen – a bejáratnál kezünkbe nyomtak egy ügyes
anyagot, az est folyamán elhangzó versekkel. Annyi egyből látszott, hogy Márkos
Albert, Veronika és tettestársaik megint nem az embléma-verseket keresték (vagy
találták) meg. Tandori Dezsőtől sem, és Sziveri Jánostól sem – bár Sziveri
esetében annyival könnyebb dolguk volt, hogy őt tényleg alig ismerik (ahogy Csajka Gábor Cypriant se igen – hogy
megemlítsek itt egy másik, korai veszteséget, ami szintén szívügyem). Látszott,
hogy megint fontosabb volt az érintettség, hogy megint a szövegek válogatták
magukat, hogy az a vers nyert zenét, amihez megszólalt a zene bennük. A
kísérőanyag Nagy Dorottya és Köllőd Márton munkája – ők szolgáltatták az est
második felének háttérvetítését is. Illett a muzsikához...
De nem ezzel indult az est, nem a
zenemegosztón már közzé tett Tandori-kislemezzel (ahogy Veronika nevezte).
Hanem az egykori, még a Quartet segítségével született Lámpafény néhány dalának megidézésével, amit Veronika és Gyémánt
Bálint adtak elő. Nekem ez a duó szívügyem, ezt már elég sokszor leírtam itt,
és csalódnom nem kellett most se. Érdekes, hogyan élnek ezek a dalok, még
mindig hogyan alakulnak a szerzőkben – hogyan alakul lehetőséghez, formációhoz
egyfelől, másfelől hogyan ülepedik a játék módjába, az előadásba az idő, amit
megéltünk, a tapasztalatok, a szellemi környezet. A duó tagjai mindig is nagyon
bátran nyúltak a saját produkcióikhoz, ezek soha nem megidézések, előadások
abban az értelemben, hogy előadódik úgymond a kész, hanem az élő zenében mindig
valami új élő születik az egyszeri
megragadás alapanyagából. Számomra például annak idején elképesztően találó
volt Nemes Nagy Ágnes A szomj című
verse alá komponált zene, ahogy a bevezető tétel konszolidált, szépen
berendezett „szalonjába” úgy lépett a vers alá alkotott dallammenet, ahogy a
szavak: botrány gyanánt. Most, ezen az estén az egész átfordult, teljesen
jogosan: a botrány ma körülöttünk van, az most a szokott működés. Így kapott
aktuális, új zenei ruhát a Szobrokat
vittem, az Ülni, állni, ölni, halni
és a Tiszta szívvel József Attilától
– a legkevesebbet talán épp a Lámpafény
cizellálódott bennük, hiszen az önvigasztaló magány rezignált keserűsége lényegében
ma se másmilyen.
Lesz
vigasz
Lösz vögösz
Lasz vagasz
Lisz vigisz
Lusz vugusz
(Tandori Dezső: Hogy ki ne jöjjünk a gyakorlatból)
Aztán Tandori. Van ebben valami
elemien vicces, és legalább ennyire alapjában szomorú. A szavak fintorgásának
mesterét kaptuk, de a zene köré sírt ennek a fintorgásnak mindent (amiről be lehet szélni, arról be kell szélni),
ami most talán még inkább vigasztalanul olyan, mint a versek születésének
idején. Meglehetősen kompromisszumok nélkül, nagyon bátran. A zenészek nem
kímélték magukat, és az (külön, valami, durva) varázslat, ahogy Keszég László
úgy mondott, hogy szinte énekelt, és Veronika úgy énekelt, hogy szinte mondott.
A megosztón hallgatható verziónál sokkal keserűbb (mondjam azt: háborúsabb)
lett az ah roszul, bh roszul (oh
roszul), a költő egykori bátorságaihoz mérhető a zenésítők-előadók mai
gerincessége (így beszél ez a zene valami elemien aktuálisat – is). Ez a
kérlelhetetlenség, ami Márkos Albert minden produkciójában ott van (én a WH-ban találkoztam először vele) azért
megszűrte a közönséget – akinek a versfeldolgozás elsődleges élménye például a Kaláka, annak ez túlságosan mélyvíznek
bizonyulhat. Ne ússzátok meg! Hallgassátok meg!
Ne
sírj nem miattad
sóhajtottam
felszabadulásomat
óhajtottam
Nem
tud már meglepni
semmi se
se világi dolgok
se szentmise...
(Sziveri János: Traktoros vers)
Aztán Sziveri. Megint a jól talált
(téged találó) ismeretlenebbek – de ide már odakéretőzött egy s más a
legismertebbek közül... Főleg a Bábel
fontos nekem ettől a fiatalon halt költőtől, mert az irodalmunk talán leginkább
zsigeri betegség-verse. Torokszorítóra, lélegzetfojtóra sikerült – nagyon
várom, ezt az anyagot mikor rakják ki a megosztóra. Minden okozott fájdalma
ellenére hallanám megint, mert nemcsak fájdalmat okozott. Sziveri nekem valahol
az a pofátlan határ, ami vers ugyan, de már majdnem slam poetry; amely mer
úgymond olcsó lenni akár, mert szemben bármilyen elefántcsonttoronyba karcolt
finom ornamentikával, értetni akar. Miközben az értető egyszerűsége bonyolult
és sokrétegű is, olykor hatalmas utalásmezőket mozgat (szánt fel a maga gonosz
találékonyságával, ahogy a traktor).
Ezekből egyszer, ha a lehetőségek
engedik, tényleg lemez lesz – vinyl, a tárgyak mániás szerelmeseinek. Nem
veszek ezért újra lemezjátszót szerintem, de hallgatni fogom. A Kontinuitat németül írt haikuját (ezt az
oximoront a legsokrétűbb, western-zenei, Morriconét megidéző utalással)
Tandoritól. És igen, a Bábelt. Akkor
is, ha fáj. A két kislemezt, ahol megint szembesülhettem vele, hogy nem baj, ha
nem pontosan úgy szólnak ezek a versek a más meglátásában, ahogy eredetileg a
fejemben – mert megszólaltak. Ez még
messze nem a vég... Reméljük, ez a kollaboráció játszik nekünk még
hasonlóan kérlelhetetlenül irodalmat.
A fájó kényszer: élni ! - megint csak kiragad,
Majd sietek az utcán, és némely kirakat
Ijesztve tükrözi elszánt és sápadt arcom.
Holnap, igen, talán... de most olyan jó hinni,
Hogy nincsen semmi, semmi, csak csönd és este van,
Csak lámpánál tünődés, végnélkül, boldogan,
Most gondjaim batyúját letettem, nem kell vinni.
(Tóth Árpád: Lámpafény)
Lösz vögösz
Lasz vagasz
Lisz vigisz
Lusz vugusz
(Tandori Dezső: Hogy ki ne jöjjünk a gyakorlatból)
sóhajtottam
felszabadulásomat
óhajtottam
semmi se
se világi dolgok
se szentmise...
(Sziveri János: Traktoros vers)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése