Nem akartam folytatást. Annyira kompakt
volt az első évad, annyira jólesett az a
félig-meddig nyitva hagyott vég – hisz tudjuk, ki ölt és kit, de hogy
megússza-e, megússzák-e, az rejtve maradt. Persze Hollywood diktál, Hollywood
pedig nem szereti a nem egyértelmű befejezéseket. Vagyis hát, ki tudja… lehet
hogy szeretné ő, de tény: amíg van mit megmagyarázni, amíg van pár elvarratlan
szál, amíg kérdés lehet a kérdés, hogy hőseink meg tudnak-e birkózni tettük
súlyával vagy sem, addig mindig lesz folytatás. De erre még visszatérünk…
Szóval nem akartam ezt a folytatást. Még
úgy sem, hogy az amúgy sem kispályás szereplőgárda (ízlelgessük, hisz van
mit: Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Laura Dern, Shailene Woodley, Zoe
Kravitz) mellé leigazolták Meryl Streepet. Pláne úgy nem, mert szentségtörés
vagy sem, én Streepet igazán jól játszani
egy évtizede nem láttam – minden szerepében jó, természetesen, de minden szerepére
rányomja bélyegét az ő merylstreepsége.
A kései Brando vagy Nicholson-effektus, amikor a sztár már akkora sztár, hogy
sztársága elhomályosítja a vásznon a színészt. Szóval még Streepnek sem tudtam örülni. Aztán az
első kritikák (általam igencsak kedvelt kritikusok tollából is) egyaránt azt
írták, hogy lassú, unalmas, önismétlő. Jajjj…
De persze megnéztem. És marhára nem bánom.
Lassú? Igen. Unalmas? Cseppet sem. Önismétlő? Csak annyiban, amennyiben
mindnyájan hajlamosak vagyunk nehéz helyzetben százszor egymás után lejátszani
magunkban ugyanazokat a mocskos kis játszmákat. Cseppet sem divatos folytatás.
Őszinte. Nem oldozza fel hőseit pikk-pakk és nem pakol rájuk mondvacsinált
drámákat sem. Nagyon nem arra megy, amerre számítanánk. És ez jó. Jó, mert életszagú,
mer mélyre hatolni, meri megmutatni az ember személyiségének és kapcsolatainak
összetettségét. Meri azt mondani, hogy nem mindig (legtöbbször nem) tudjuk,
hogyan viszonyuljunk önmagunkhoz, a gyászunkhoz, a barátainkhoz, a férjünkhöz. Fel
meri tenni a kérdést, hogy hogyan tovább, ha az addig minket egyetlen célként
ható bosszú célját veszti. Hogy hogyan gyászoljunk el egy férjet, akit
sorozatos bántalmazásai ellenére is szerettünk – egyáltalán gyászolhatjuk-e ha
épp el akartuk hagyni, ha titkon örültünk a halálának, ha részben bűnösök
voltunk magunk is? Hogy mi történik, ha megfosztanak minket attól, ami addig
elsődleges meghatározónk volt és új alapokra kell helyezni önmagunkat, önértékelésünket,
kapcsolatainkat? Ha szembesítenek önsorsrontásunkkal? Ha nem tudunk megbékélni
a saját tettünkkel?
Innentől
óhatatlanul spoilerek következnek az első évadra nézve, aki még nem látta,
irány az HBO GO!
Perry Wright halott. Leesett a lépcsőn
azon a balul sikerült adománygyűjtő esten, öt tanú előtt, akik gyanúsan
ugyanazt a mesét szajkózzák a rendőrségen és akikre látatlanban az egész
városka gyanakszik. Ők a „Monterey-i ötök”, az első évad civakodó anyukái: a
frissen megözvegyült Celeste, a mindenlébenkanál Madeline, a bántalmazott Jane,
aki épp a haláleset előtt percekkel ébredt rá, hogy egykori bántalmazója Perry,
a város legsikeresebb és leggazdagabb üzletasszonya, a mindenkit kórosan uralni
akaró Renata. No és persze Bonnie, aki a végzetes lökést adta. A bohém Bonnie,
akinek látszólag a legkevesebb oka volt rá. Egyikük meg fog törni. A Monterey-i
ötök véd- és dacszövetsége nem tarthat örökké. Hisz mindegyiküknek megvan a
maga különbejáratú drámája. Mindegyikük élete az összeomlás szélén táncol. És
megérkezik a városba Perry anyja, kinek feltett szándéka, hogy mind az öt
potenciális gyilkosnak megadja a végső lökést, ami a szakadékba taszítja őket.
Marie Louise Wright zseniális karakter –
Meryl Streep pedig zseniális a szerepben. Amit oly régóta hiányolok, most
megkaptam: ahogy átlényegül a gyászába beleőrült szenteskedő anyává, az néha
komolyan félelmetes. Minden apró megjegyzésében, ocsmány kis szurkálódásaiban,
gúnyos félrenézéseiben ott van a sértettség, a düh, az elnyomott keserűség,
amiért megfosztották istenített fiától. Az első perctől sejtjük: ha szembesítik
vele, hogy Perry nem az volt, akinek hitte, képes felégetni az egész várost –
mégis meglepetésként ér az a hideg, számító rosszindulat, amivel képes
felhasználni unokáit valami mondvacsinált bosszúért. Streep és Kidman
összecsapása a bíróságon és a családi titkok leleplezése vérfagyasztó – és vérfagyasztóan
bátor.
A gyászoló anya és a bántalmazó férj halálát
ezer okból feldolgozni képtelen, önpusztításba, alkoholba, felelőtlen
kalandokba menekülő Celeste harca adja az évad fő csapását, de a többiek is
megkapják a magukét. Itt van mindjárt Jane, aki elmúlt kilenc évét megerőszakolt
nőként, egy erőszakból született fiú egyedülálló anyjaként, bosszúszomjas
sértettként élte – aki alól hirtelen kihúzták a talajt. Megkönnyebbülést kéne
éreznie, hisz bántalmazója halott. Ehelyett csak el van veszve, hisz újra kell
definiálnia önmagát, immáron nem egy trauma mentén, hanem új alapokon. Egy új
családdal, hisz Celeste is tudja, fiaik testvérek. Netán egy új kapcsolattal.
De mégis, hogyan definiálhatjuk újra önmagunkat, ha sosem tudtuk, kik vagyunk
valójában, ha egész felnőtt életünket egy trauma határozta meg? Hasonló, bár
egész más előjelű kihívással néz szembe Renata, a sikeres nő mintapéldánya, aki
alól egy, a férjét érintő nyomozás húzza ki a talajt – a város leggazdagabb,
legirigyeltebb és ennek megfelelően legutáltabb párja hirtelen elszegényedik, a
férjet börtönnel fenyegeti az FBI, a feleség szembe kell nézzen saját légvárai
összeomlásával. És megint csak: hogyan definiálod újra önmagad, ha egész
életedet egy cél (soha többé ne legyek szegény…) határozta meg, ha mindent
(gyereket, házasságot, barátságokat) feláldoztál e cél érdekében és egyik
napról a másikra szertefoszlik? Ki lesz Renata Klein, ha megfosztják mindentől,
ami Renata Kleinné tette? Ki van a maszk alatt? Van ott egyáltalán még valaki?
Ez az, amit nem tud Madeline sem – ki is ő
valójában? Ki az a nő, aki módszeresen tesz tönkre mindent, ami értékes az
életében, félelemből, hogy lemarad valamiről. A lánya utálja, a házassága
romokban, félrelépése a fél város előtt lepleződik le – a mindenki más életét irányítani
akaró Madeline végre szembesül saját élete kudarcaival. Neki még tán van
visszaút. De vajon Bonnie-nak van-e? Együtt lehet-e élni azzal a végzetes
lökéssel? Fel lehet-e dolgozni egyedül egy ilyen tettet? Képes-e magába zárni,
örökre? Képes lesz-e rá úgy, hogy megjelenik az anyja, felszínre hozva egy
rakás sérelmet a gyermekkorból, egy rakás vádaskodást és egy jó adag bűntudatot?
Ki tudja-e mondani valaha, hogy valójában kit akart lelökni azon a lépcsőn?
Az első évadhoz sokat adott a fragmentált
szerkezet, a játék az idősíkokkal, az első részben belengetett gyilkosság,
melynek áldozatát csak a végén ismertük meg – ezúttal nincsenek ilyesféle
formai trükkök. Van helyette feszültség – főleg a különböző anyaszerepek és
anyakonfliktusok mentén. Ez az évad leginkább az anyákról szól: gyászoló,
gyilkos, bűnbánó, elnyomó anyákról. Anyákról, akik nem voltak ott, akik nem
ismerik a gyereküket, akik a gyerekük helyett akarják élni annak életét, akik
nem találják a saját anyaszerepükhöz a kulcsot. Anyákról, akik le akarják
bontani a hazugságok falát – ahogy Madeline mondja a klímaváltozástól rettegő
gyerekek ügyében összehívott iskolai gyűlésen (ó, a hanyatló Nyugat
problémái!): le kéne szoknunk arról, hogy hazudunk a gyerekeinknek. Ha az első
évad a titkok felépítéséről szólt, a második a titkok lebontásáról. Előbb-utóbb
mindannyiunknak szembe kell néznünk tetteinkkel, elfojtásainkkal, hazugságainkkal,
elbaszott kapcsolatainkkal. Ki kell mondanunk: hibáztam. Mindegy, megbántam-e
vagy sem, mindegy, elgyászoltam-e vagy sem, mindegy, felépítettem-e magam újra
vagy sem. Az első lépés ez: hibáztam. Innen lehet előre menni.
És megint egy nyitott vég… Lesz folytatás.
Naná, hogy lesz. Naná, hogy megnézem.
Pontosan így!
VálaszTörlésNem olvastam el, csak az utolsó mondatot, mert csak az első évadot láttam még... De most így még jobban várom, hogy belekezdjek.
VálaszTörlés