Szóval ennek a bonyolult tollú
leányzónak ehhez is van bátorsága! Ha nagyon gonoszul nézem, fél szemmel, ahogy
családi körben a bekapcsolva felejtett tévén az Eurovíziós Dalfesztiválról az
élő közvetítést, ez a könyv valójában egy rajongói fanfic. Az alkotója Douglas
Adams Galaxis-útikalauzáért van oda, kellemes gátlástalansággal
göngyöli az irodalmi gátlástalanság leggyakrabban emlegetett, öt és fél kötetes
trilógiájának stílusába-hangulatába az olvasóját. Közben persze kikacsint -
időnként a kísértetiesen-idézés közben parodizál is: ennek a mesének kilátszik
a csontja, ahogy némelyik benne szereplő aliené. Kineveti Douglas Adams
stílusát, kineveti a magáét, a belecsomagolt rajongást, a rajongást általában,
a divatot, amelynek öt perces hullámain annyi felkapott és leejtett sztár,
sztárocska, flitteres és fekete cuccos, kikent és tépett hajzatú, debil
látványelemekkel turbózott és natúr, egy szál gitárral pendülő kedvenc
lovagolt, hogy felsorolni sincs értelme.
Képzeljünk el egy alien-inváziót,
ami az eddig elképzelt inváziókra egy tollpuha, rózsaszín pillanatig sem
emlékeztet. Ahol az idegen univerzumok követe mély empátiával közli: lehet, hogy
értelmes lények vagyunk - ez akkor derül ki, ha a legidiótább múzsa pengette
húrokon babrálva megütjük a mércét. Ha a "művészetünk" elhiteti a
tisztelt univerzummal: nem feltétlenül kell nulláról esélyt adni a bolygónak,
hogy kifejlődjön rajta az egysejtűtől indulva az újabb értelmes élet. Nincs
esélyünk háborúzni - annál az univerzum sokkal fejlettebb. Olyannyira túlfejlett,
hogy a tervezett fajpusztításokat immár rábízták a szórakoztatóiparra. Az Űropera alapötlete annyira beteg, hogy
önmagában megérne pár ezer elemző szót - pedig egy ártatlan rácsodálkozás és
pár óra tévézés szerelemgyereke. Catherynne M. Valente az utószóban így ír: Hadd mondjak először is köszönetet Marcel
Bezenconnak, aki 1956-ban kitalálta az Eurovíziós Dalfesztivált... A gondolat,
hogy a történelem legborzalmasabb háborúja után egy kontinenst dallal, tánccal
és flitterekkel egyesítsünk, annyira nevetséges és reménytelen, hogy az már
nagyszerű... Szóval ennek az őrült kötetnek ez az őrült gondolat a magva.
Tény, ijesztően messzire mászott
a komfortzónájából az író ezért a bornírt, de betegen szórakoztató könyvért -
ha a Marija Morevna és a Halhatatlan összetett, szerzője által mythpunknak nevezett
világát, ha a kifinomult határon járást nézem Tündérfölde körül, gyerekcipőben; szinte mintha nem is ugyanaz az
író írta volna az Űroperát. Meglepően
tudatos eszközhasználóval van hát dolgunk, aki szerintem ezt az elengedett,
őrült, de közben ezerfelé tisztelgő könyvet komoly önkontrollal és nem kevés
körömrágás árán rakta össze. Nem vagyok igazán komoly ismerője a
dalfesztiválnak, mivel a világból ki lehet kergetni némi flitterrel (egy
diszkógömbbel a világból is). De még
így is sikerült megéreznem, hogy a látszólag puszta fantáziából csorgatott
idegen lények (például daloló cserepes növények, egy Ursula nevű értelmes
gázgömb, s a voorpret faj, amely egyéb fajok testét zombi-üzemmódban
"életben tartó" vírustörzs) zeneművészeti előadásai konkrét, e földi,
dalfesztiváli fellépők kíméletlen, ironikus paródiái (is). Valente a valóság hozott anyagából dolgozik, mint ahogy a
mintaadó: Douglas Adams is a mi kis bosszantó, abszurd hétköznapjainkból
gyűjtögette a delíriuma patronjait.
Decibel Jones és az Abszolút
Nullák bőven túl vannak a zeniten, amikor Jones (az egykori Danesh Jalo)
lepukkant lakában (is) megjelenik a földön kívüliek követe. Nem beszélve róla,
hogy a trió némileg hiányos - utolsó, teljes kudarcba fulladt fellépésük után
Csodacsillag Mira (dobos, billentyűs-sorozatgyilkos, oldalborcsa) kiautózta
magát nemcsak az együttesből, de az életből is... Az űrlények sajátságosan
felületes előtanulmányai következtében mégis ez a banda fogja beénekelni a
Földet az értelmes lények diszkógömb-családjába - vagy mind meghalunk. Úgyhogy
a (napszemüveges farkakra emlékeztető) kormányzati szervek legnagyobb
megrökönyödésére Jones, és zenésztársa, Oort Szt. Ultraviola (török
bevándorlóból avanzsált mániákus Angolman) utazik, gyalogkakukkra emlékeztető
mentorukkal világot menteni (meg Capo, a cica. A történet egyik sava-borsa...).
Mennek elődöntőzni, és döntőzni, ha túlélik az elődöntőt. A mesében ennél több
a ráció, csak ki kell hámozni a flitter alól. Imádtam a popkultúrára tett
összes utalást, a mesékre utalásokat, a Kengyelfutó Gyalogkakukk prérifarkasát,
aki kifut a levegőbe, konstatálja, hogy a semmin tapos, és még utoljára a
kamerába néz... Körülbelül tényleg így néznénk ki, ha egy nálunk ezerszer
fejlettebb faj egyszer tényleg kihúzná a lábunk alól a talajt. Egy pont
Naninak...
Szóval valójában miközben
felelőtlen szórakozás, ez a könyv is réteges pite: nyitna bennünk mindenféle
kapukat, tanítana toleranciára, üvölteni (ha az kell) sírni (ha az kell),
feledkezni tanítana, bele a világegyetembe - hogy kigyógyuljunk a
katonai-papos-hótkomoly fantáziaképekből, cafatokra robbanó ufókról, akik
megszállnának, de mi bezzeg. Hogy kigyógyuljunk magunkból, legalább annyira,
hogy ne haljunk bele a világba. Jól meglenne nélkülünk. Jönne egy új génmixelt
variáció az értelemre. Szóval miközben nagyon jól szórakoztam, el is meditáltam
rajta - talán tényleg az a pár pillanat a lényeg, amikor egy koncert teljes
közönsége a zenészekkel együtt lüktet - vagy ahogy Eco fogalmaz A Foucault-ingában: amikor egy kisfiú tényleg úgy fúj a trombitán, hogy
megáll tőle a pillanat. Ha lefejtjük erről a meséről a flittert, meg a
diszkógömb verte fényeket, nem sok minden marad - de annak legalább minden
porcikája lényeges.
És persze megint a csaj szögezi
vissza benne a kellő pillanatban a pasi farkát. Köszi, Cat! Még egy pont
Naninak!
Kiadó: Gabo
Fordította: Kleinheincz Csilla
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése