A pokol az, ha halott vagy, és ráébredsz, hogy nem is éltél, amíg még
lehetőséged volt rá. Egyébként igen figyelemreméltó teremtmény az ember, akár
él, akár halott. Ha nehéz időkben úgy érzi, az egész lénye meghasad, olyankor
felidézi a múltját, és mint egy apró állat, az emlékek odújában keres
menedéket. Lapozgatom. Az írott szó erejével vert könyvet. Életekről szól,
amelyek mára halottak, egy író képzeletén át, aki még él. Egy író tollával
szól, aki nem szégyell, nem átall a halottak nyelvén beszélni. Lapozgatom ezt a
könyvet, balladát a költészet hatalmáról és veszélyeiről. Mondanám, hogy
költői. De ide kevés a jelző. Lapozom a könyvet, némelyik mondata megragad, az
olvasmány behúz az egykor élt emberek világába. Kevés, hogy költői. Ez a könyv
egy saga - annak megkötő szabályai nélkül, de annak szellemében. Egy észak
kegyetlen körülményei közé száműzött eposz. Eposz a fiúról, akit magukkal
ragadtak a könyvek, de nem nyelték el. Csak elnyeléssel fenyegették, ahogy a
tenger a halászok lélekvesztőjében. Ahogy a hóvihar, a mogorva postás lába
nyomán lépdelve. Ahogy az ember világának szegényes kunyhói és alig kevésbé
szegényes Községének házai közt az egymás részvétébe vagy közönyébe bámuló
viszonyok. Egy elnyeléssel fenyegetett fiú történetét lapozom, miután elolvastam,
borzongásig vakító utolsó soráig el, a történetét annak, akinek a lapokon nincs
neve. De minden porcikámban érzem, az olvasás múltán is: volt neve a valóságban.
Jón Kalman Stefánnson hősei
élnek. A halottai élnek, akik mintha egy antik kórus kegyetlen, északi
paródiája gyanánt, ahogy a partot mardosó hullámverés: beleénekelnek a mesébe.
Egykor voltak életét újraálmodni nem kockázatmentes - csak olyannak szabadna,
aki tudja, a szó teremt. A kimondott és leírt szó is teremt. Izland jelenleg
legtöbbre becsült írója tudja ezt - és képes a maga természetes szelektől
szaggatott, kíméletlen mondataival tényleg életet teremteni. Nem mozog túl sok
szereplő ebben az életben, ebben a tavaszt késleltető hóviharban, hosszú
fejezeteken át alig néhány ember folyvást eltévedő lépéseit követjük, amíg tart
a Menny és pokol. Mégis, minden
lépésükben, minden egymásnak mondott, íróképzelet által (csoda, de kimondom)
dokumentált szavukkal életekbe látunk. A kimondott és leírt szó is teremt:
jelenlétet. Hogy a legforróbb nyárban olvasott úgy borzongasson végig, ahogy a
jeges szélben karcoló, fagyott hópelyhek. Mert az író nem átall halált is
teremteni, beléd harapó szavakat. A hősei halála, vagy a halál érzékeltetett,
olvasói tarkón végigsimító lehetősége megmozgat valamit a levegőben, aminek a
jelenléte (ha figyelsz) nyilvánvaló.
Van, aki folyton csak beszél és beszél, szavakkal terjeszti ki maga
körül a létezést, ezért aztán az az érzésünk támad, hogy az ő élete valamiképp
nagyobb, több, mint a miénk; de talán éppen az ilyen emberek élete az, ami
igazán semmivé lesz abban a pillanatban, hogy a szavak moraja megszűnik. Izland
mély szegénységében is rengeteget áldozott a szavaknak, meglepően sokan tudtak írni-olvasni
már akkor, amikor felénk még alig valaki. A könyv érték volt sokak szemében,
akkora érték, hogy nem egyszer azokat mentette a lángoló tanyájáról a gazda, az
élet hétköznapi, megtartó tényei helyett. Jón Kalman Stefánsson láttatja a szó
veszélyeit - de hiteti a megtartó erejét. Van a meséjében olyan, akinek halála
lesz a szó, és van olyan, akinek az élete. A történet gerince egy utazás a nem
is messzibe, egy északi Odüsszeia a vihar partján fekvő végvidékre a levelekkel
és napról napra avuló hírekkel pöttyözött újságokkal - a szóban szegény Jens, a
postás, és a szóban gazdag fiú kálváriája. Ez is milyen tréfa: a szó vivője, a
postás rettegi leginkább a szó kiejtését. Küszködés a végtelennek tetsző
távolságokkal a hóviharban - a távolságokkal, amik a tavaszban majd könnyű
sétává szelídülnek. Küszködés a fjorddal, a viharral, egy koporsóval, aminek
nyughatatlan a halottja. Egy körülményvilágban, ahol a racionalitásba
kapaszkodó és a nyitott képzeletű is ugyanúgy odaveszhet.
Ez a könyv csak beszél és beszél,
és én nem akarom, hogy abbamaradjon. Pedig tényleg Az angyalok bánata könnyezi össze jelekkel a lapokat. Pedig
torokszorító olvasni a kislányról, akinek a köhögés markolja a torkát. Az
ajándék egy szál papirosról, amit tele lehet írni és rajzolni, elő lehet venni,
mesét lehet kanyarítani köré. Ott, ahol a halál bármikor kézzel fogható
közelségben vár, ahol a közösség kegyelmére bízott családtagok az apa halála
után tanyákra szóratnak szét cselédnek - ahol a közösség gondoskodik az
elesettről, de soha nem ingyen, olykor a legnagyobb árat fizettetve meg. Ahol az
emberi tartás, a nem adom fel kihúzott gerince mellett, az árnyékban ott
vigyorog a gátlástalanság, butaság és részvétlenség - ahol az egykori
indulat-rabja hősök, sagák hősei helyett immár a vagyon urai szabnak életet és
halált, de annak, akinek könnyen szakadó halbőr cipőket kell gyűjteni a
szeretteihez vezető gyalogútra, nagyon sokszor ugyanúgy álom marad akármilyen
elindulás.
Ágrólszakadt cselédlány, gyereke van, a fiúnak sincs semmije, és a
szüleit, az egész életüket és álmaikat is mind elárulná, ha most összeköltözne
ezzel a zöld szempárral, ezzel a vörös hajjal és a gyerekkel, nincstelenül,
hiszen onnantól küszködés lenne minden egyes nap, halászat a tengeren, a
fagyban, húzhatná a vízből a zsinórt az esőben, nézve, ahogy a keze egyre
öregszik, feldagad, megrepedezik, amíg csak két öreg kővé nem válik, nem lenne
többé tanulás, se tudás, csak szakadatlan robot és nyomor, a nyomor, ami egyre
szűkebbé teszi csak az ember látókörét, összezsugorítva a látóhatárt. Amikor
kinyílik Az ember szíve, kinyílik a
tavasz és a betűkből kinyílik előttünk a Község. Az összes kíméletlen viszonyaival.
Kinyílik a tavasz és az író kíméletlen módon belerajzol egy tárgyi
szegénységében rémületesen modell-szerű társadalmat, a maga gyilkos korlátaival.
Még mindig könnyen fejben tartható, ahány szereplővel - mégis, Jens és a fiú
vándorlásához képest ez a kinyíló tavasz szinte zsúfoltnak hat. Az író minden
alakjában egyszerre felmutatott típust rajzol és személyt szólít meg. Nemcsak a
kor, az adott pillanat pontos, éles tükre gyanánt - ez a meztelen,
eszközszegény élet jól modellálja a mi viszonyainkat is. Nemcsak a kor
figuráinak pontos, éles tükre gyanánt - engem például tükörbe nézetett. Nem
volt hízelgő a látvány. Valamit azt hiszem, jobban értek a magam meséjéből
attól, hogy elolvastam ezt a másét. Lapozgatom és észreveszem: jó pár szereplő
pillanatában láttam én magam, amíg ezt a felismerést, az "ez vagyok
én" leckéjét végül elhozta a könyv. Beleláthatod magad, olvasó, ebbe a
mesébe. Nem lesz hízelgő a látvány. De tanulságos lesz.
Mégsem ezért érzem úgy, csoda
kéne hozzá: ne Jón Kalman Stefánsson könyve legyen az év legmaradandóbb
olvasmánya. Ez a könyv remekmű. Társadalmi és személyes tükör. Saját ritmusú
saga a lehetetlenről, amiben lehetségesek vagyunk. Sjón A macskarókája után
másodszor kaptam viszonozhatatlan ajándékot e szigetországból (megint Egyed
Veronika gyönyörű átültetésében), mégsem ezért érzem úgy: nem homályosítja majd
az idő az érzést, ami az olvastán elfogott. Ismeritek talán az érzést, ami
olvasás közben olykor megragad: hogy történik velem valami. Hogy nemcsak az
időm múlatom, hanem mintha magam volnék a telő idő. Ami megtelik valami
fontossal, amit szavak hordoznak, s most mégsem tudom, látjátok, mégsem tudom
megfogalmazni. Milyen az, amikor tarkón simogat a mások halott lélegzete. Talán
csak ennyi: érzem ilyenkor, hogy élek. Pedig csak elmerülök valaki más álmaiban
- igaz, olyan álmokban, amelyek a valóság szájízét keltik. Olyan mondatokba
merülök, amelyek ölni, éltetni egyaránt tudnak. Ezért tanultam, ezért a
könyvért tanultam egykor olvasni, azt hiszem. Lapozgatom, hogy írjak róla -
tudjátok mit? Szerintem egyszerűen elkezdem elölről.
Kiadó: Jelenkor
Fordította: Egyed Veronika
Szeptember huszadika van... csaknem egy hónapja tettem fel ide ezt az írást. És nem enged el. Komótosan lapozgatom Vörös Eirík történetét, a sagát, amit Bernáth István mentett át magyarra - szeretem, olvasom és figyelek, és egyszer csak azon kapom magam, hogy a fiún jár az eszem. Meg az asszonyon, aki nem engedett a férfiak világának, meg Gíslin, hogy mennyire puhává tehet a kisfiúkortól korlátozó kitartottság (s hogy ennek felismerése mennyire nem mentség...) - szóval arra eszmélek, hogy Jón Kalman Stefánsson könyve forog az agyamban. Megnéztünk azóta egy szívmelengetően gonosz filmet, amiről írni szeretnék, de ha mondatok jutnak az eszembe, még mindig ezt a bejegyzést fogalmazom... pedig csaknem egy hónapja, hogy közzé tettem. olvassátok el ezt a könyvet!!!
VálaszTörlés