Ahogy haladunk időben előre,
megint egy igen éretlenül kézbe kaparintott nagybecsű következik – írnám, de az
1992-ben (a magyar megjelenés évében) elolvasott A Foucault-inga azért korántsem érkezett annyira felkészületlen
befogadóhoz, mint anno a Macskabölcső… Akkor már javában
Budapesten laktam, már nem dolgoztam a Találmányi Hivatalban de még
visszajártam hétfőnként (később csütörtökönként) Katona Tibivel, Zöldi Tomival,
Horváth Gáborral (meg időnként Kotász Zolival) az „én egyetememre” beszélgetni;
túl voltam az első Hamvas-olvasás kiforgató sokkján (sőt, ekkoriban jártunk be
a boldog emlékezetű Szilágyi professzor Hamvasról szóló szemináriumára, csak
úgy, az utcáról…); mégis, védtelenül és készületlenül ért Umberto Eco második
könyve, amit tőle a kezembe vettem.
Persze, hogy A rózsa neve volt az első, szépen elsodort a sikere hulláma engem
is – de ahhoz túl korán olvastam, hogy az értelmezés teljes réteges pitéjének
minden ízére emlékezzek (már igen régóta érik egy újraolvasás…), és messze nem
forgattam annyit, mint A Foucault-ingát.
Mert e kötet persze hogy engem is behúzott az „ördöngösök” világába, persze,
hogy elsőre nem értettem minden rétegét áthuzagoló iróniáját – így valójában a
kísértő szerepét töltötte be: rávetettem magam minden elérhető forrásra az
európai okkult hagyománnyal kapcsolatban, mert felkeltette a kíváncsiságom. Volt
miből válogatni, nagyjából ugyanekkor csapott magasra a Nagy Ezoterikus Hullám
kies honunkban – úgyhogy ennek a sajátosan fals érintődésnek egyszerre
köszönhetem például Szepes Mária A Vörös Oroszlánját
illetve a máig tartó tao- és zen-mániát…
Holott maga a könyv nem utolsó
sorban pont a New Age (vízöntő-korban bizonyosan tűz-korszaki) nézetei ellen
íródott. Három jó barát, Belbo, Diotallevi és Casaubon (a Garamond kiadó
szerkesztői) egy 1307-es papírtöredék köré (ami kapcsán egy reménybeli
szerzőjük a kéziratában világ-összeesküvést delirált) játékból, a maguk
szórakoztatására megálmodják a Tervet. Amely Salamon Templomának titkai mentén
(természetesen a Templomosokat, a Rózsakereszteseket – sőt még a Kabbalistákat
se kihagyva) mind a mai napig irányítja az árnyék e világát. A Tervet, ami
magyarázatot ad (végre!) Mindenre, amelynek ismerete maga a Hatalom – és még
kéne ide vagy hat ilyen nagybetűs szó, de már az eddigieket is unom. Csakhogy a
Terv, amit megálmodtak felkelti az Okkult Tanok Titkos Társaságainak figyelmét
– a játékot e Titokzatos Erők komolyan veszik, s a három barát hamarosan
valódi, kézzelfogható veszélyekkel nézhet szembe azok jóvoltából, akik szerint
a mindenség (megfejtett) titkainak fürkészése nem játék és mese.
Ezer rétegét szerettem! Alapjában
azt a fanyar, kicsit kiábrándult, s mégis rácsodálkozni képes hangot, amin a
történet lejegyzője, Casaubon megszólal – amilyen hangot az írója: Umberto Eco
a szájába adott. Rajtuk keresztül tanultam meg, mennyire külön kezelendő a
figura és az író hangja, mert sokáig azt hittem, Umberto Eco hangjának
alaptónusa ilyen – holott ennél sokkal szárazabb, távolságtartóbb, de olykor
kategorikusabb is, erősebben gúnyos… A tekintélyes és kikezdhetetlen Garamond kiadó mögött az ÖFSZ (önfinanszírozó szerzők) megkopasztására kitalált Manunzio
kiadó ötletét (a külön ÖFSZ-ek számára nyomtatott lexikonnal az élen); nem
tudván még akkor, hogy ez a gyakorlat amúgy mennyire általános. Szerettem a
szerelmi szálakat. Jacopo Belbo önkínzását a saját, külön bejáratú
démonasszonya, Lorenza Pellegrini puszta jelenlétének segítségével (drágáim, azt is ebből a könyvből
tanultam meg, hogy ez nem szerelem – s morzsolódhatott le ifjúi múltam egy
rétege végre, hogy ne fájjon). Amparo-t, a kevert vérű brazil lányt, Casaubon
mély nyomot hagyó beavatóját, és Liát – s vele a szerelem élhető és éltető
formáját… Ez is egy paletta, de vigyázz, kedves olvasó, mert ez a paletta is
úgy áll össze, ahogy az összeesküvés-elméletek – a véletlent tekinti
evidenciának… Mert ebben a könyvben a nőhöz való viszonyt is ugyanaz az attitűd
csomagolja be: abban is a Tervet keresed, ezúttal a nagy szerelmi
világ-összeesküvésben a magad szerepét…
És persze szerettem a Tervet, a
könyvben egyre kiformáltabban hiányzót, és ezt a hiányt körbetapogató, bizarr és játékos
rejtvényfejtést – meg ami belőle következett. Hogy mit jelent a tűzzel
játszani. Hogy hányféle Tervben hívő hányféle ördöngöst cipel magával a világ
most is, mind mélységesen hisz a maga igazában, s abban, hogy a többi téved. Hogy
lehet ebből teljes világnézet. Hogy a sokszor sulykolt tévedés a tudományos
világkép minden szándéka ellenére milyen mélyen képes megszólítani, mennyire
zsigeri módon képes befolyásolni a legpallérozottabb elme tulajdonosát is akár.
Hogy a mitologémák működnek, hogy használóik akár hatalomra is kerülhetnek. Nem sorolom
fel a saját korom hívószavait – remélem értitek. S a hatás szempontjából
teljesen mindegy: egy mindent összefogó, világra kiterjedő Terv, avagy csak
néhány pragmatikus gazember áll-e egy jól összemarkolt, beteg kitaláció
hátterében. E nézetből nézve az egész világ kitaláció – és a képzelet műve
benne minden férfi és nő…
Szeretem a szerkezetét. Hogy
eljátszik a szefirák rendjével, hogy szerepelnek benne rituálék, alkimista
utalások, wudu és druida rítusok. Nagyon nehéz olyan szkeptikus könyvet
találni, amely ennyire pontosan tudja a maga szkepticizmusáról is: csak egy
remekül használható szerep. Nem tud mit kezdeni a félelemmel, amikor az
felébred. Mégis, az életem egyik legszebb revelációja volt, amikor ráébredtem:
az írója az utolsó mondataiban is mosolyog. Amikor a sokadik újraolvasás
alkalmával egyszer csak leesett – már elolvastam
ezt a könyvet, s ennél több titkot nem akar rejteni. Hogy elmondta már nekem
(aki olvasta, érti majd): derék gyerek
vagy. Mehetsz. Jól trombitáltál. A tudás kulcsa, a tudod a kulcsszót? kérdésre adott válasz az, hogy nem. Ami nem jelenti azt, hogy nincs
válasz, vagy azt hogy nem érthető meg. Annyit jelent, amennyit a szó. A többit
megéled. Ha nem vársz a kinyilatkoztatásra. Hanem nyílsz – ahogyan egy sokat
forgatott (talán nem hiába megírt) kötet enyhén meggyűrt lapjai.
Kiadó: Európa
Fordította: Barna Imre
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése