Azt bírom ebben a paliban, hogy
tényleg felfogta: íróként kábé azt művel velem, az olvasójával, amit csak akar,
amíg betegen szórakoztató, amit csinál. És hát az - beteg is, meg szórakoztató
is. Meg azt is igen szeretem benne, hogy a remekül (időnként teljesen rejtői
módon) fűzött mániákus meséiben olykor a történet gerincét megroppantani látszó
komoly ügyekre is bátran vesztegeti a szót - ettől volt zabálni valóan aranyos
és egyszerre meghökkentően bátor a Mocskos meló (és folyománya), a Shakespeare-átiratai: a Bolond, és A velencei sárkány; és valójában ettől több egy egyszerű zsánerparódiánál a Noir is (és mert tényleg "huncut
noir", ahogy az írója jellemzi: inkább
Damon Runyon és Tapsi Hapsi keresztezése, mint Raymond Chandleré és Jim
Thompsoné...). Amit Rejtőnél szerettem meg - a mélyen valószínűtlen
zsánermesébe csöpögtetett (főleg a szereplők megragadóan esetlen gesztusaiban,
dumáiban lakó) kisrealizmus Christopher Moore egyik kedvenc fegyvere is, két
röhögés közé úgy csempészi a gondolkodni valót, ahogy az ember a házikedvence
gyógyszerét göngyöli jutalomfalatkába.
Van min röhögni... megint a
múltba utazunk, ahogy a Te szent kék
esetében, csak most megmaradunk a szerző kedvenc terepén: San Francisco-ban.
1947 nyarán járunk, a háborúnak éppen vége (és vele a háborús foglalkoztatási
láznak), úgyhogy "Kétbütykös" Sammy Tiffin boldog lehet, hogy a
bárjában csaposként alkalmazza a nem kicsit tahó Sal Gabelli. A sánta fickó
dédelgeti is a környék alkoholistáit, míg egy sete este belibben a munkahelyére
a Nő. Besuhan a femme fatale -
némileg olcsó, de fatálon is igen kívánatos kiadásban, Stiltonnak hívják, mint azt az angol sajtot (tudood... én se
tudtam). Aztán megjelenik egy sokcsillagos katona a tulaj oldalán; és máris
belekeveredünk egy ígéretes hajcihőbe, ahol "vidéki csajokat" kéne
felhajtani a légierő tábornokának. Aki a kívánatos popóik segítségével akarna
bekerülni a Bohém Klubba, az igazi, világ-sorsról (is) döntő (bizarr) elitbe.
Persze aztán kiderül, van a tarsolyában más is, nemcsak a Sammy által
összevadászandó csajok - egy Roswell mellett elterülő bázis parancsnoka ugyanis
(tudood, ott zuhant le az UFO). Hajítsunk ebbe a mixbe egy fekete óriást,
egy kínai havert (meg a rokonsága túlérett mandarinná fonnyadt, szexéhes
öregjeit), meg egy fekete mambát egyenesen Afrikából... rázzuk össze, és kész
is a Moore-koktél!
Mondjuk nem árt, ha valaki ekkora
érzékkel bonyolít ebből mesét, ahogy ő. Az adagolt információ, a cselekmény
bonyolítása tekintetében Chris mester nyugodtan iskolát nyithatna - azzal
együtt, hogy megint igen gátlástalanul követi a műfaji mintát; ezt a
meseszövést azért a korrupt és előítéletes zsaruk, kívánatos szőke (s egyéb
hajszínű) bajkeverők (akik szipkából dohányoznak - naná!), a bajba keveredő
kétkezi munkás kisemberek olcsó mámort hajszoló, éjszakába hangolt fekete-fehér
világa, a filmnoir (vagy a könyvek) alig-ismeretében is simán kiszúrod. Persze
közben számos dolog van, amit csak ő tud így: pofátlanul pol-inkorrekt (a regény
érdekében... persze), több fejezetét a kígyó narrálja (beszél - naná, az ő népe
ugyanis tud dolgokat), a világsors-döntő elit komplett szabadkőműves-paródia...
S eközben az író megidézi a jövendő popkultúrájából a Sötét zsarukat (történetük elképzelt hajnalán!) és a Kill Billt (mert ugyan miért ne), beköszön
a Támad a Mars - és ki tudja mi
még...
Ja és közben jó érzékkel korba
illesztett, kegyetlenül eltalált tükröt tart a faji kérdésnek - mintegy
mellesleg. Ahogy Sammy (a "hópihe") bekerül egy full színes bőrű hegesztőbrigádba a hajógyári első munkanapján, és
ahogy az első estét átéli ebben a közegben (egy tapló munkavezető kedves
segedelmével), az fenomenális; pont attól pontos, hogy mélyen árnyalatlan,
nyers, és kíméletlen. Az külön bravúr, hogy még ezen is lehet röhögni. Meg
persze azon, hogy legalább ennyire nyersen és árnyalatlanul bánik a kínaiakkal,
meg úgy bárkivel, aki a szeme elé kerül (és természetesen lehet rajta röhögni).
Hogy ki mindenkivel bánik még így el, azt nem sorolom, nem akarom lelődözni a
poénjait, de higgyétek el, mindegyiken lehet röhögni - sőt, a jókedved akkor is
megmarad, ha egy ponton észreveszed: valójában magadon röhögsz megint, kedves
lúzer olvasó. Egy vágybeteljesítő mesén, ami (ugye, hogy) veled is megeshetne -
elvégre te is alkalmatlan vagy arra, hogy megvédd magad, valójában te is
legalul vagy ebben a társadalmi táplálékláncban... A játékos elégtétel, amit
Chris Moore kitalál a végére, azért baromi aranyos, mert a végletekig facsarja
a műfaj összes kliséjét - de annyira kézenfekvő, hogy elcsodálkozol, eddig miért
nem jutott senkinek az eszébe.
Egyszer már szóba hoztam vele
kapcsolatban: bírnám, ha ez a dilis alternatív Amerika, amit a köteteiben
összegyűrt (halálkereskedőstül, vámpírostul, kétméteres pasztellöltönyös feka
jazz-mániásostul - s most már egy taxissal megfejelve, aki végsőkig őrzi a
parkolóhelyét és egy férfifrakkot előszeretettel viselő vagány leszbi
részvételével) tényleg egy bájos, kikerekedő egésszé állna össze. Mondjuk
lehetne Sammy Tiffin Charlie Asher (a kedvenc béta-hímem Moore tollából)
valamelyik nagyapja. Pont azért nem zavar, amiért Rejtő sajátos, köteteken át
vonszolt hősei se idegesítenek - ez az egész pont annyira valószínűtlen, mint a
mi nagy kacagtatónknál. És pont ugyanígy van egy kiszálazható társadalomkritikus
éle is - amit ha kiszálazol is, nem keseríti meg a szád ízét. Már nemigen várom
tőle, hogy újra akkorát gurítson, mint a Biff evangéliuma esetében - mondjuk nincs még
egy Bibliánk se, hogy legyen mire úgy fintorogni. Sebaj. Most ugyanúgy,
mint eddig általában, megköszönöm amit kaptam. Hiába van a Noirban jobbára éjszaka, amíg olvastam, a nap is kisütött.
Kiadó: Agave
Fordította: Pék Zoltán
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése