A legmeglepőbb, így másodikra is
az a tényleg rendkívül könnyen gördülés ebben a másféle alternatívában, ebben a
Haden kórral sújtott, testbe zárt járvány-következmény kisebbséggel terhelt
közeljövőben. Tényleg az a szép, ahogy elfelejtkezel erről a keretről olvasás
közben, annyira természetes a működése, a belső szabályai annyira ismerősek,
annyira erős, logikus játéktér, hogy együtt lehet lélegezni vele. Van egy
meglehetősen jól működő rokonság a valóságunkkal - s ahol eltér, ott is
rendkívül valószerű. Miközben ebben a markánsan eltalált ál-valóságban maga a
mese megint egy vállaltan, pontosan megvalósított zsáner-epizód, megint egy
szépségesen hangban tartott, feszült és olykor ezzel együtt is vicces krimi
(hiszen nyomozás), thriller (hiszen akció), szóval egy alternatív ál-valóságba
ágyazott ál-valóság - pont olyan, mint a Hadenesek Agórája, vagy a személyes,
intim tereik: itt minden a képzelet műve.
John Scalzi képzeletéé... s én
egyre jobban becsülöm ezt a fickót. Meg tudott billenni; a Vének háborúja világának utolsó megjelent történeteit nehezen
erőszakoltam le a torkomon, de amit ebben az alternatívában művel, az eddig a
maga módján hibátlan. Mondjuk tény: érdemes az ismerkedést a Bezárt elmék történetével kezdeni. Cris
Shane és Leslie Vann második elénk került nyomozásakor a szerző nem vesztegeti
az időt a világa alapvető tényeinek (s főleg a remekül festett árnyalatoknak)
újbóli felemlegetésére - úgy kezel, mintha ismernéd mindezt, és jó eséllyel
ismered is... ha olvastad az első kötetet. Erre itt amúgy se lenne idő - épp
elég újdonsággal bombáz az első tizenpár oldalon.
Merthogy a Haden-szindrómások
lehetőségeit (a robot-testbe, a "szrípióba" vetített tudat adta
viszonylagos sérthetetlenséget) teljesen kihasználva elénk tár egy zseniálisan
amerikai focira hajazó sportot, a Hilketát. Ahol a "kecske" nem a
tojáslabda, nem azt kell az ellenfél alapvonalán túlra, vagy a kapu két oszlopa
között átjuttatni, hanem egy meccs közben véletlenszerűen (akár többször...) kijelölt
Hilketa-játékos letépett fejét... Mindehhez a játékosok külön e sportra
fejlesztett tank-szrípiókban, remekül futó felderítő-szípiókban, vagy
speciálisabb célokra fejlesztett (de átlagosabb kinézetű) modellekben jelennek
meg a pályán, csatabárddal, karddal a kézben - egymás robottestével
kíméletlenül elbánva a pontszerzés érdekében... A brutalitás valódi, és a
közönség imádja - csakhogy pont egy promóciós szempontból igen fontos meccsen
valójában is meghal az egyik játékos...
A Hilketa... és a játék
árnyoldalai. Valahol ez volt a legtisztább élvezet nekem, mert ismerem és
szeretem az amerikai focit - s a szezonokra figyelve kénytelen-kelletlen
megismerhettem az alkalmankénti, pályán kívüli, olykor igen gusztustalan
kavarások világát is. Már persze amennyi látható belőle (jobbára alig több,
mint amennyit láthatóvá tett egy olyan mozifilm, mint a Minden héten háború). Nem állítom, hogy az Észak-Amerikai
Hilketaliga körüli jogi és egyéb kavarások teljes ízét (ahogy ez a történet
megragadja) az olvasás csak annak adja ki, aki tisztában van vele, mit és
hogyan kavar szezonról szezonra egy-egy NFL-es franchise - de tény, nem egy
nyerítve felröhögésem a könyvbe göngyölt ide vágó utalások okán kelt. Scalzi
egészen alapos, pontos és csípős kritikát is csomagol ebbe a szusiba - amit
szerintem csak azok fognak pontosan érteni, akik itthon amerikai foci rajongók
(egyre többen, amúgy) és olvasnak
sci-fit is.
Mondjuk e nélkül is fényes
élvezet lehet a könyv - mint enyhén alternatív jövőbe helyezett krimi (vagy thriller),
hibátlanul hozza a figyelemre méltó státuszhoz szükséges szintet. A
nyomozópáros, a Haden-szindrómás Chris, és az egykori integrátor Vann közötti
évődés gyönyörűen alakul át az első kötet bizalmatlanabb légköre után tisztes,
nem egyszer megpróbált partner-viszonnyá (Scalzi megengedi magának a luxust,
hogy eszembe jusson a párosáról Kenzie és Gennaro a sorozatuk elejéről... de ez
azt hiszem, dicséret). Egyáltalán - jól kapja el az eltelt időt... Az első
kötet fő kérdése (kavarás-pontja) volt az Abrams-Kettering törvény (amely
jelentősen megkurtítaná a Haden-szindrómások támogatásait és kedvezményeit). Itt
az elfogadott törvény olykor igen keserű következményeivel is szembesülhetünk,
egy olyan világban, ahol a szegényebb "fejbe szorultak" egyre inkább így jártak - és az okokkal is, amik a
törvény elfogadásához vezettek (azaz hogyan úszik rá szinte minden kisebbség
nehezen kijárt kedvezményére szinte mindig - és mindig szinte minden gátlás
nélkül - néhány extraprofitra éhes üzleti cápa). Mondom, számomra azért az
egyik legfontosabb kortárs alkotó Scalzi, mert gyönyörűen koherens világokat
rak össze fejben - és rendkívül következetesen meséli el őket azokban a laza
szövésű, de igen szórakoztató kötetekben, mint például ez.
Ráadásul a következmények tekintetében
is következetes. Úgyhogy valójában várom, ebbe az alternatívába még milyen
bűneseteket álmodik. John Scalzi az egyik példája, hogy adott esetben a
kevesebb olykor néha több. Ezért férhet oda olyan kortársak mellé a polcon,
mint Dan Simmons, China Miéville, vagy a másik végletben a minimalizmus
csoda-álmodója: Ted Chiang. Scalzi a legtöbbször nyíltan és jókedvvel
szórakoztat - s egy-egy zsánert nyit meg a maga láttatni akart szakadékai
kedvéért. Nem láttat sokat, de amit megragad és megmutat, az nem pereg ki a
kezéből. És a tisztes iparosság mellé mindig odakacsint valami többletet.
Leírtam már: épp a kellően egyedi módon
tiszteleg a nagyágyúk művei előtt – és soha le nem tagadja a rajongást…
Maga is rajongó, és nem szégyelli. Szimpatikus vonás...
kiadó: Agave
fordította: Farkas Veronika
kiadó: Agave
fordította: Farkas Veronika
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése