2019. február 21., csütörtök

Fannie Flagg: Sült zöld paradicsom


Valamikor jó tíz éve már olvastam ezt a bűbájos könyvecskét, de túlságosan nagy hatással nem lehetett rám, mert jószerivel semmire nem emlékeztem belőle. Tavaly többen emlegették körülöttem, a regényt is és a filmet is (amit nem láttam) – egyértelmű volt hát, hogy amikor valami jó kis feelgood élményre vágytam, lehetőleg az amerikai Délen, akkor ehhez nyúltam (mondjuk nem is lepik el a polcaim a hasonló művek, a másik lehetőség a Vagány nők klubja lett volna, ami a két évvel ezelőtti újraolvasáskor [is] meglepően tetszett, de azért tán korai lenne egy újabb újrázás). Fannie Flagg regénye az ostoba fülszöveg és a romantikus-lányregényes borító ellenére sem nem ostoba, sem nem lányregény – bár mitagadás, voltak olyan momentumai, amikor a fejemet fogtam a kliséktől és a szereplők butaságaitól…

Mindenekelőtt a kerettörténet főszereplőjétől, Evelyntől. Tejóisten, elhiszem én, hogy 1987-ben (a regény eredeti megjelenésekor) még el lehetett adni egy „női öntudatra ébredés és önmegvalósítás” sztorit azzal, hogy a főhős legnagyobb problémája, hogy öregszik, nem érti a gyerekeit, nem kell a férjének és úgy általában, elmegy mellette az élet, és mindezt azzal rakja helyre, hogy elmegy egy kaliforniai szépségfarmra, ahol lead huszonöt kilót, majd Mary Kay szépségtanácsadónak áll és megszerzi az áhított rózsaszín Cadillac-et (ááááá), de mondjuk ki: ma már ez vérciki. Értem én, hogy amíg világ a világ, nők (és férfiak) milliói küzdenek és fognak is küzdeni az öregedéssel, a rossz (vagy „csak” lapos) kapcsolatokkal, a felfoghatatlanul idegen világban élő kölkeikkel, azzal, hogy eljárt felettük az idő, de azért hiszem, hogy ennél értelmesebb és önazonosabb megküzdési módozatok is léteznek (és léteztek már a nyolcvanas években is). Nagyon elment a kerettörténet felett is az idő – ami csak azért nem kérdőjelezi meg a regény egészének értékét, mert a megidézett múltbeli szál meg épp ellenkezőleg: kortalan, örök érvényű emberi történetekről szól és némely szereplőjében és megoldásában kifejezetten modern. Rejtély, hogy hozta össze az írónő ezt a gigantikus önellentmondást…

Szóval itt ez az Evelyn, aki anyósát látogatja minden vasárnap az idősek otthonában – mondjuk a mama annyira nem érdekli, inkább csak elkíséri férjét, hogy aztán a társalgóban töltse a délutánt a cserfes Ninny Threadgoode-dal, aki mintegy véletlenül kezdett csacsogni a láthatóan unatkozó nővel, aztán úgy maradtak. Ninny meséiből hétről hétre kibomlik előttünk (és Evelyn előtt) egy Whistle Stop nevű alabamai porfészek húszas-harmincas évekbeli története – egy kávézóval, amely a városka középpontja és ahol mindenki, gazdag és szegény, fehér és fekete, seriff és csavargó kap egy tányér ételt és pár jó szót (vagy egy felest, ha arra van szüksége); egy különleges párossal, a szelíd, gyönyörű, erőszakos férjétől elmenekült Ruth-al és „üzlettársával”, a fiús, nagyszájú, talpraesett Idgie-vel; szerelmekkel, tragédiákkal, pletykás újságírókkal és botcsinálta nyomozókkal; felderítetlen gyilkosságokkal, a végletekig lojális fekete szolgálókkal és a Ku Klux Klán kegyetlenkedéseivel.

Whistle Stop története az amerikai Dél története, annak minden szépségével és borzalmával. Felső-középosztálybeli fehér családok kúriái és a sínek másik oldalán fekvő fekete bádogváros szegélyezik a történetet, melynek közepén ott a kávézó, ahol életek fordulnak meg és ahol zsákszámra sül a zöld paradicsom. Miközben ki tudja, miféle sültek rotyognak Big George üstjében… Egyszerre imádnivaló és rémes ez a kisváros – ahol még Idgie ősellensége, az ezerszer megszívatott lelkész is készséggel gründöl hamis gyülekezetet és megy hamis tanúvallomást tenni (szigorúan a saját Bibliájára esküdve) a kávézó tulajdonosa mellett, mikor egy erőszakos kívülálló meggyilkolásával vádolják. De persze ne hagyjuk, hogy a feleségverő Frank Bennett sorsa befolyásolja az ítéleteinket. Kétségkívül megérdemelte, amit kapott. És hát ott van a mérleg másik serpenyőjében Vonatos Bill (óóó hát akadt aki nem tudta az első perctől, ki ő?), csonka Threadgoode eltemetett karja, a börtönből kiszabadított Bobby Scroggins.

És persze ott vannak a többiek: a butácskának és pletykásnak tűnő, de újra meg újra  nem várt bölcsességről tanúbizonyságot tevő Dot Weems (most komolyan, bár ma is ilyenek lennének a pletykalapok), az alkalmazójáért szó szerint ölni kész Sipsey, Jasper Peavey, aki saját erőből küzdötte fel magát a szolgasorból és teremtett gyermekeinek egy élhetőbb életet, no meg a mindig kedves, letörhetetlen életkedvű Ninny Threadgoode, akit szintén próbára tett az élet. A legendás Threadgoode família utolsó krónikása. Aki mintegy az elmúlást fricskázó gesztusként adja tovább Whistle Stop egykori Feltételes megállójának történetét.

Minden hibája ellenére egészen elképesztően szerethető kis történet ez, Idgie, Ruth, Csonka, Smokey, Vonatos Bill, a folyóparti bordély lakói, Grady Kilgore seriff és a szerencsétlen Scroggins tiszteletes egytől egyig belopták magukat a szívembe, nem beszélve Sipsey-ről, Big George-ról, vagy a furcsa ikrekről: a beolvadni kívánó Jasperről és a fekete öntudatot választó Artisról. Az ő mindennapjaik, küzdelmeik, apró-cseprő gondjaik és olykor brutális pofonjaik remek látleletet adnak Amerika gazdasági válsággal, világháborúval, faji villongásokkal és előítéletekkel tarkított évtizedeiről és bizony megmutatják a déli romantika díszletei mögötti kegyetlen valóságot is. Épp ezért fáj annyira a kerettörténet butasága és súlytalansága.


Kiadó: Ulpius
Fordító: Nagy Nóra

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...